Gaan we naar de zee?

Ga naar beneden

Gaan we naar de zee?

Bericht  Walle op za 07 okt 2017, 01:02

Vandaag een dagje weesten zeetrektellen. Had dit wel al enkele keren gedaan op random gewone dagen met sterns en hoogstens een kleine/grote jager ofzo, maar nog niet op een echte goeie NW-dag in het najaar!
Dus dat stond al jàren op mijn wishlist om dat eens te doen.
Het oosterstaketsel van Nieuwpoort. Heel eind wandelen vanaf de baan (40 min ofzo) maar in vergelijking met andere plaatsen in BE is dit de beste qua waarnemingskwaliteit, hoorde ik van zeggen.
Ik kwam pas laat toe (tussen 10 en 11u) en zag terwijl ik het staketsel aan het afstappen was al een Zeekoet dicht over de branding vliegen.
Veel volk was er daar niet, een man of 4, gelukkig enkele ervaren zeerotten!

Het weer zat goed mee (geen regen! anders ben je daar dik gescheten, geen schuilplaats), iets te weinig wind voor een echte topdag van alle pelagische soorten, maar er vloog wel van alles wat in kleinere aantallen.
Grote jagers werden direct binnen gekopt:

adult

juv

Een juveniele drieteenmeeuw kwam mooi langs, maar ik was te laat voor dat beest te trekken, wel nog een iets verdere adulte (denk ik toch):

Wel was er enorme trek van rotganzen! Duizenden beesten vlogen verspreid in grote groepen naar ZW. Prachtig om zien!

Kleine jagers werden ook regelmatig gezien in de voormiddag:

Middelste jager een stuk of 3ex meen ik mij te herinneren:

Jan-van-genten vlogen meestal wat verder op zee, deze kwam iets dichter:

Ik bleek 2 vale stormvogeltjes gemist te hebben, dus dat was balen, die stond op nr. 1 voor mijn verlanglijstje vandaag.
Gelukkig kwamen er nog 9ex (!!) die ik wel zag en maar liefst 2 -zeer zeldzame, totaal niet op gehoopt- stormvogeltjes!!!! Voor Filip De Ruwe die daar ook stond, was dit nog maar zijn 3e en 4e stormvogeltje op 30 jaar zeetrektellen!

Vaaltje: wat een supercoole beesten, daar krijgt ge echt geen genoeg van, zoals die boven de golven keilen en fladderen! Super!!

Een Stormvogeltje is een pak kleiner dan een vaaltje, ze hebben een geblokte staart, geen lichte band op bovenvleugel maar wel een op de ondervleugel. Komt daar nog eens bij dat ze veel moeilijker te spotten zijn dan vaaltjes, ze vliegen lager en sneller, plakken bijna tegen het water zodat je ze soms totaal niet ziet, of in een flits.. Het tweede ex dook plots op toen we naar een vaaltje aan het kijken waren. Het vaaltje was weg, en daar was plots het stormvogeltje! Dan was die weer weg, en daar was het vaaltje weer! Tot ze dan een tijd mooi samen te zien waren!

Stormvogeltje samen met vaaltje:

Twee ijseenden die eerder in Middelkerke werden gemeld kon ik vrij snel onderscheppen en kwamen mooi langs!

Rond 14u was het hoogwater en moest je dikwijls jezelf en je gerief redden van de inbeukende golven! Hier een bevallige dame die al snel -kletsnat- afdroop:

Een pijlendag was het niet. Er waren er wel enkele gezien 's morgens, toen het nog vrij hard waaide. Ik had er niet meer op gehoopt maar gelukkig passeerde er dan toch nog een Noordse pijlstormvogel in de late namiddag! Vrij ver maar goed te zien in de telescoop. Er werden ook (land)trekvogels boven zee waargenomen: koperwieken, smelleken, oeverpiepers, kneu en wat ander klein grut...
Rond het staketsel viel er ook het een en ander te spotten:

Grote jager, pulkend van het karkas van een jan-van-gent!

Eider, jong mannetje

Grijze zeehond

Gewone zeehond

Zwarte stern, een hele tijd jagend in de branding

Nog enkele overvliegende leukerds:

Bye!
Walle

Aantal berichten : 1136
Leeftijd : 31
Registration date : 12-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven