Lepelaarseiland

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Lepelaarseiland

Bericht  noumea op di 14 feb 2017, 11:03

Sommigen van jullie weten het al, maar de komende dagen starten we in de Paardeweide met de installatie van het 'lepelaarsvlot'.
Het voorbije najaar schreven we voor die soort nl. een Soortenbeschermingsproject uit, en onlangs is dit goedgekeurd.

Omdat er meer en meer waarnemingen van deze soort zijn (ook in het broedseizoen), en omdat er met bvb de Paardeweide, Bergenmeersen en Wijmeers heel wat geschikte foerageergebieden (tjokvol vis en ongewervelden) zijn kun je al aan jouw kleine teen voelen dat lepelaars meer dan gewone interesse hebben in onze regio.
Daarom dit proefproject.

Concreet gaan we met sterke drijvers (pontons) een nestvlot van zowat 25m² installeren met daarop oa takken/twijgen.
Het klinkt simpel, maar dat is het niet. Want naast het feit dat we moeten rekening houden met sterke schommelingen van de waterstand (overstromingsgebied), moet het eiland ook ter plaatse blijven liggen, liefst ook wat windluw, en mogen de takken/twijgen er ook niet afwaaien. Daarnaast gaan we ook mogelijke predatiedruk proberen minimaliseren. Dus we zijn niet over 1 nacht ijs gegaan...
De pontons kunnen een gewicht van 350kg/m² dragen dus er kunnen wel wat lepelaars op terecht :-). Onze drijvers zijn ook bijzonder robuust waardoor die beesten zeker niet zeeziek gaan worden door heen-en-weer geklots.. Rolling Eyes

Omdat dit nog nooit op zo'n manier is gedaan valt het af te wachten wat de slaagkansen gaan zijn. Maar het nestvlot zal alvast als 2 druppels water op een natuurlijk broedbiotoop van lepelaars gelijken.
Alhoewel ze nu al aan het broeden zijn is één van de mogelijkheden dat ook de aalscholvers hierin interesse zullen hebben.

Afwachten dus, maar als je één van de volgende dagen in de Paardeweide komt dan zal je wat bedrijvigheid zien.
Helpende handen zijn trouwens altijd welkom!

Gr,
M

noumea

Aantal berichten : 131
Registration date : 05-12-07

Terug naar boven Go down

Re: Lepelaarseiland

Bericht  Walle op di 14 feb 2017, 14:58

Superplan!
Ze waren inderdaad vorig jaar al met takken aan het slepen op zowel Paardeweide als Wijmeers.
Ik wil zeker helpen! Morgen bijvoorbeeld kan ik al (ik zit voorlopig nog thuis dus ideaal).
mail: ward.de.moor at gmail.com
tel nr: 0474 / 13 75 75
Walle

Aantal berichten : 1055
Leeftijd : 30
Registration date : 12-06-12

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 14 feb 2017, 18:21

prachtig !!! afwachten of het lukt...
tseef

Aantal berichten : 14865
Leeftijd : 48
Registration date : 24-09-06

http://www.overmeersevogels.be

Terug naar boven Go down

Bericht  noumea op do 16 feb 2017, 08:54

Walle schreef:Superplan!
Ze waren inderdaad vorig jaar al met takken aan het slepen op zowel Paardeweide als Wijmeers.
Ik wil zeker helpen! Morgen bijvoorbeeld kan ik al (ik zit voorlopig nog thuis dus ideaal).
mail: ward.de.moor   at gmail.com
tel nr: 0474 / 13 75 75

Alvast bedankt voor het aanbod Walle!
Ik gaf jouw gegevens door aan onze terreinploeg.

Vandaag gaan ze er aan verder werken en gaan ze beginnen met takken en bvb liesgras op het eiland te leggen.

Gr,
M

noumea

Aantal berichten : 131
Registration date : 05-12-07

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op zo 19 feb 2017, 21:30

Volgens Geert Spanoghe is de vestiging van een kokmeeuwenkolonie essentieel om de komst van lepelaar mogelijk te maken.

Dus eerst kokmeeuwen!
Peter Claus

Aantal berichten : 226
Registration date : 15-10-06

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 14 maa 2017, 19:42

deze week zouden toch de eerste vogels moeten invallen (vorig jaar 16 maart)
tseef

Aantal berichten : 14865
Leeftijd : 48
Registration date : 24-09-06

http://www.overmeersevogels.be

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: