Brenne

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Brenne

Bericht  Walle op ma 03 aug 2015, 17:55

Verleden week op reis geweest naar de Brenne.
Al veel van gehoord, maar ik was er zelf nog nooit geweest!
Het gebied, gelegen in het hart van frankrijk, is gekend om zijn vele meren (2200 ofzo). Een stuk of 600 hiervan zijn natuurlijk, de rest is in de loop der eeuwen door de mens uitgegraven voor de visvangst.
De reden waarom het gebied zo geschikt is voor zijn (veelal ondiepe) meren, is de bodem: een kalkhoudende kleigrond waar het water mooi op blijft staan. Daarom is het verschil tussen natte en droge biotopen ook zo groot, soms rij je een heuvel op om net daar een meer aan te treffen. Vreemd om te zien als je de biotoop daarnaast bekijkt: schrale, uitgedroogde kalk- en heidegraslanden... Met quasi overal sleedoornhagen!
Het gebied was vroeger vooral bedekt met eikenbossen en heide. Deze biotopen zijn ook nog terug te vinden, met hier en daar zeer mooie oude eikenbossen! De bomen die daar staan vind je hier echt bijna niet, eeuwenoude dikke eiken staan daar in overvloed...

Het was een gezinsreis, dus heb niet die-hard vogels gekeken, maar veel andere dingen dan natuurbeleving zijn er niet echt te doen in de Brenne, buiten hier en daar een oude kerk of marktje.
Dus toch een leuk soortenlijstje van vogels kunnen samenstellen (101 soorten), ondanks de mindere periode (midden in de zomer)!
Ik denk dat een bezoek in de periode april-mei-juni wel spectaculair moet zijn (orchideeën, vlinders!), nu was alles uitgedroogd...

Kort foto-verslagje:

Wat zit daar op dat paaltje...

Cirlgors dus! Deze oudervogel kwam hem of haar eten geven.

Typisch beeld in de Brenne: waar er koeien zitten, zijn er ook...

Eén van de meren onder een dreigende donderhemel..

Witwangstern, die je daar overal aantreft. Zelfs als je in het bos wandelt, of ergens tussen de weides staat, vliegen ze roepend over je hoofd. Doet vreemd aan maar wel cool!

Reigers met bakken ginder. Purperreiger is zelfs één van de algemeenste!

In het gebied zijn er 2 informatiepunten, het Maison du Parc (foto van daar ongeveer) en het Maison de la Nature. Zeker de moeite om in het maison du parc langs te gaan voor kaarten met alle wegen, fietsroutes, observatiepunten (veel vogelkijkhutten!) en interessante stukken natuur (en streekproducten :p). Het Maison de la Nature ligt in een natuurgebied en spitst zich daar vooral op toe met een resem kijkhutten.

De militaire basis van Rosnay is een goed oriëntatiepunt (ligt ongeveer centraal in de Brenne) en van heel ver te zien...

Die eikenbossen!! Super, je ziet het direct aan sommige soorten vogels zoals deze middelste bonte specht, die daar veruit de meest algemene spechtensoort is!

Aan het Etang de Bellebouche is er een eikenbos dat bekend staat om een speciaal vogeltje... Had eigenlijk niet verwacht om het te horen zingen (wat de normale catch is daar voor dit beest) gezien de periode.
Gewoon wat rondgelopen, maar wel goed gespeurd en plots.... bingo!!! Dat moet hem zijn...!

Bergfluiter!! Een lifer waar ik toch niet te veel op gehoopt had. Dieper in het bos zag ik er al 1tje, maar nogal korte waarnemingstijd en van redelijk ver. Zonder foto ook. Was wel zo goed als zeker maar bleef toch met een wrang gevoel achter. Op een meer open stuk bos aan de rand van het meer zat ik plots temidden van een groep laag foeragerende vogeltjes! Vuurgoudhaantjes, grauwe vliegenvangers, tjiftjaffen, glanskop, kuifmees, boomkruipers en nog wat mezen. Tot ik dit prachtig beestje plots door mijn kijker kreeg toen ik een vuurgoudhaantje achtervolgde. Klein ding nog, iets tussen een goudhaan en een tjiftjaf... super!

Veel vlinders gezien, maar niet zoveel soorten. Hier enkele parelmoers die ik nog moet opzoeken...

Sleedoornpage

Glasvleugelpijlstaart, iets gelijk een kolibrievlinder (die daar 'en masse' zaten), maar nog iets cooler!

Ik denk dat ik ongeveer de helft van de soorten aan onze gîte zelf heb gescoord: er lag een privé-meertje in de tuin, om te vissen, maar dus ook goed voor vogels (zoals deze juveniele kwak).
Ook purperreiger, blauwe, kleine zilver en grote zilver zag ik hier..

Achter dat meertje lagen akkers en wat bosjes, goed voor wat zoogdieren te spotten 's avonds.

Een hagedis, in het bos: levendbarende?

Om af te sluiten nog een witwang met visje Razz

Walle

Aantal berichten : 893
Leeftijd : 29
Registration date : 12-06-12

Terug naar boven Go down

Re: Brenne

Bericht  tseef op di 04 aug 2015, 00:40

mooi verslag Walle van een mooie reis, toch veel gezien

wou er ook al jaren eens naartoe gaan, en vorig jaar daar dan eindelijk eens gestopt (toen we van de Pyreneeën kwamen), maar 2 nachtjes gebleven, maar zeker een gebied om nog eens terug te keren
overnacht in een B&B in Rosnay (bij een ietwat rare Vlaming), in een soort kasteel, wel leuk

http://observation.org/user/view/40072?q=&akt=0&g=0&from=2010-08-04&to=2014-08-04&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=100&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&q=&zoektext=0&from=2014-08-02&g=0&akt=0&to=2014-08-03&prov=0&z=0&tag=0&m=K&zeker=O&rows=100&month=0&only_hidden=0

tseef

Aantal berichten : 13866
Leeftijd : 47
Registration date : 24-09-06

http://www.overmeersevogels.be

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op wo 05 aug 2015, 09:17

De Brenne is idd top. Ik ben er ook al geweest in het voorjaar, topgebied voor orchideeën, waaronder 1 die enkel daar voorkomt, ook Slangenarend en Woudaapje gezien, en ook goed voor reptielen: Groene toornslang, Ringslang, Adders, Boomkikker, Rugstreeppad,...

mvg

Wouter

wouter

Aantal berichten : 759
Leeftijd : 42
Registration date : 08-12-06

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op vr 07 aug 2015, 00:04

Reden te meer om nog eens terug te keren in het voorjaar!
O ja, het soortenlijstje:

Fuut
Dodaars
Aalscholver (toch niet zo algemeen als hier)
Blauwe reiger
Purperreiger (veel!!)
Grote zilverreiger
Kleine zilverreiger
Ralreiger (1 keer, dichtbij overvliegend)
Koereiger
Kwak
Knobbelzwaan
Wilde eend
Tafeleend
Krooneend (Etang Foucault)
Kuifeend
Slangenarend (2x slechts)
Wespendief
Buizerd
Torenvalk
Boomvalk (1x !?)
Sperwer
Bruine kiekendief (1x)
Rode wouw (1x, bij binnenrijden Brenne dag 1)
Zwarte wouw (algemeenste roofvogel?)
Kwartel (1x te horen 's nachts)
Waterhoen
Waterral
Meerkoet
Kievit
Witgat
Oeverloper (nachttrek)
Steltkluut (Etang Foucault met jongen, en Etang Ricot)
Watersnip
Kokmeeuw
Visdief (1ex (!), Etang Foucault)
Witwangstern (overal, veel te zien)
Zomertortel (zit hier nog dik)
Turkse tortel
Holenduif
Houtduif
Bosuil
Kerkuil
Ijsvogel
Bijeneter (1 ex aan Maison du parc, en op de voorlaatste dag een groep van 49 trekkend naar Z)
Gierzwaluw (1 groepje trekkers)
Groene specht
Grote bonte specht
Middelste bonte specht (zit overal)
Kleine bonte specht
Boomklever
Boomkruiper
Huiszwaluw
Oeverzwaluw (superveel)
Boerenzwaluw
Gele kwikstaart
Witte kwikstaart
Grote gele kwikstaart (overvliegers, aan de gîte, niet ver van de Creuse)
Cetti’s zanger
Kleine karekiet
Rietzanger
Tuinfluiter
Grasmus
Braamsluiper
Zwartkop
Tjiftjaf
Fitis
Bergfluiter (Bellebouche)
Orpheusspotvogel (1ex aan de gîte)
Vuurgoudhaan (Bellebouche)
Roodborsttapuit
Tapuit (1ex ergens ter velde)
Zwarte roodstaart
Gekraagde roodstaart
Grauwe vliegenvanger
Grauwe klauwier (zit dik)
Koolmees
Pimpelmees
Staartmees
Kuifmees
Glanskop (veel)
Winterkoning
Roodborst
Heggenmus
Zanglijster
Grote lijster
Kramsvogel
Merel
Wielewaal (1 ex tussen Etang Foucault en Rosnay opgestoten bij bosje langs weg)
Spreeuw
Kauw
Zwarte kraai
Vlaamse gaai
Ekster
Huismus
Kneu
Putter
Vink
Appelvink (enkele kleine groepjes rondvliegend)
Groenling
Goudvink (1ex bij gîte)
Cirlgors (algemeen maar verspreid)

onzekere: graszanger(even zippend??), tureluur(te ver), steenuil(onzeker roep), nachtzwaluw(opgestoten uit wegberm met auto?), roodkopklauwier(te snel voorbijgereden met auto), europese kanarie(roepend over), kruisbek(2x overvliegend))

Grote afwezigen: Hop! Waar zaten die toch?? Geelgors? Grauwe gors? Rode patrijs? De schildpadden??

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op vr 07 aug 2015, 07:55

Nog vergeten, indertijd zijn we ook naar een akkergebiedje geweest aan de rand van La Brenne met Kleine trap, Rode Patrijs en Grauwe kiekendief, in een gehucht La Sheptardière, of zoiets. Maar het is al een tijd geleden en ik weet niet of Kleine trap daar nu nog zit.

mvg

Wouter

wouter

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op vr 07 aug 2015, 11:04

wouter schreef:Nog vergeten, indertijd zijn we ook naar een akkergebiedje geweest aan de rand van La Brenne met Kleine trap, Rode Patrijs en Grauwe kiekendief, in een gehucht La Sheptardière, of zoiets. Maar het is al een tijd geleden en ik weet niet of Kleine trap daar nu nog zit.

mvg

Wouter
Ik had dat ook ergens gelezen, ergens in het westen van de Brenne. Maar de populatie Kleine trap zou (bijna) weg zijn en ook Griel zat daar, maar dacht ook dat die het daar afgebold waren...

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op vr 07 aug 2015, 23:58

Ja - Griel nog vergeten, zat daar ook. Moet nog in 2000 geweest zijn, in la Sheptardiere,

mvg

Wouter

wouter

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud Vandaag om 18:58

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven