DAGVLINDERS

Pagina 4 van 13 Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  Volgende

Ga naar beneden

Re: DAGVLINDERS

Bericht  tseef op di 26 feb 2008, 11:54

en hier reeds een update :

Hallo luitjes,

Bij gebrek aan vrijwilligers ... èn padden werd de eerste grote overzetactie gisteravond al om 20 uur afgeblazen, vermoedelijk is de grote trek dus pas deze nacht van start gegaan. Toch was er wel degelijk activiteit van onze schatjes te merken aan de dode exemplaren die ik deze ochtend om 7 uur op de weg kon vinden. In totaal lagen er 14 dode padden. Uitbergsestraat 2 - Aard/Slot 5 - Aard 2 - Scheldedijk 1 - Kalkenvaart 4.
Gisterochtend waren het er 11.
't Is natuurlijk nog te vroeg voor conclusies, maar het systeem van nadars werkt wel degelijk en blijkbaar respecteren de buren deze nadars ook, ze waren immers geen milimeter verschoven EN hier vielen er geen dode padden ! Dramatisch is het natuurlijk aan het Slot en bij het kruispunt aan de nieuwe wijk in Kalken waar Boombos en Uitbergsestraat kruisen, daar vallen veel slachtoffers.

Ondertussen herhaal ik mijn boodschap van gisteren nogmaals :

Het is weer zover !
Onze padden en kikkers krijgen het met die zachte temperaturen benauwd in hun winterverblijf, hebben de kolder in de kop gekregen en willen naar hun geboorteplas om daar voor een groot nageslacht te gaan zorgen. Althans dat is toch de bedoeling.
Groot probleem echter zijn de auto's die 's avonds voorbijrazen op die rustige baantjes waar zij traag de baan oversteken.
Ook vanacht was het weer zover en hierbij geef ik de trieste balans van de verliezen : Uitbergsestraat 4 - Slot 5 - Blokstraat 1 en Kalkenvaart 1. We moeten dus iets doen !
Vanaf nu zetten we ook de 4 nadars 's avonds rond 19 uur en nemen die weg voor 8 uur 's morgens. Ze staan aan de kruising Landbouwsas/Schoorminneweg (aan het huisje van wijlen de schilderes), achter het vroegere witte huis aan de Aard en aan de kruising Blokstraat/Scheldedijk. In de week zorg ik wel dat ze gezet en teruggehaald worden. Voor de weekends zoeken we nog een aantal vrijwilligers die ons hierbij kunnen helpen. Ben jij die vrijwilliger, geef me dan een seintje.
Is het te ver om naar de Kalkense Meersen te komen en gaan er voor je deur ook tientallen padden en puiten op zwier, dan kan je evengoed in actie schieten bij jou in de buurt. Laat het mij alvast weten.
Veiligheid : draag zoveel mogelijk lichte kleuren èn het fluovestje dat je als chauffeur sowieso in de wagen moet hebben. Neem geen enkel risico en ga dus uit de weg als een wagen snel komt aangereden en neem je GSM steeds mee. Iedereen die met deze paddenoverzet meedoet wordt verzekerd bij Ethias door Natuurpunt.
Groetjes,
Lieve Van Bockstael
PS Padden zijn geen vieze beesten, je kan ze gerust vastnemen en hooguit zullen ze uit schrik plassen op je hand of rare piepgeluidjes maken, maar dat is niet erg. En voor wie nog dromen heeft : JA, je mag ze kussen ...

Tot morgen !

Groetjes,

Lieve

tseef

Aantal berichten : 18435
Registration date : 24-09-06

http://www.overmeersevogels.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Toon op di 26 feb 2008, 22:54

Neos schreef:
Toon schreef:Zondagavond was er massale paddentrek in de omgeving van de Nonnenbossen in Serskamp. Ik was daar steenuilen aan het inventariseren en heb meteen maar een pak padden en groene kikkers overgezet ook...

Nu al Groene Kikkers, Toon?

Ja, enkele groene kikkers waren er ook al bij. Ik vermoed dat het meerkikkers waren; alleszins serieus grote beesten...

Toon

Aantal berichten : 90
Registration date : 22-04-07

Bericht  Neos op di 26 feb 2008, 23:38

Tiens, ik dacht dat Rana esculenta veel later actief werd en dat die niet naar zijn paarplaats trok. Dacht dat die gewoon in de modder van "zijn" sloot of vijver overwinterde.

Neos

Aantal berichten : 1475
Registration date : 12-05-07

http://www.pbase.com/neos_marc

Bericht  tseef op wo 27 feb 2008, 15:22

nieuwe mail van groene Lieve :

Hallo luitjes,

Het was weer een mooie morgen met veel zon en veel vogelgekwek en getsjirp.

Stand van deze ochtend : 12 dode beestjes. Uitbergsestraat met 3 en Slot-Aard met 5 doen het net als de Kalkenvaart met 3 dode iets minder, maar omdat een onverlaat één nadar aan het Landbouwsas had weggeschoven en doorreed, viel er bij de Kruisvormige weide een vrouwtjespad te betreuren en dat is bijzonder jammer !
Ook voor deze nacht ziet het er weer goed uit en zullen ze nog wel massaal op vrijage trekken.

Voor vrijdagavond en het volledige Weekend zoek ik nog vrijwilligers om de nadars te plaatsen en terug te zetten. De mensen uit deze buurten mogen dus een smeektelefoontje van mij verwachten.

Tot morgen !

Lieve

tseef

Bericht  Toon op do 28 feb 2008, 00:10

Neos schreef:Tiens, ik dacht dat Rana esculenta veel later actief werd en dat die niet naar zijn paarplaats trok. Dacht dat die gewoon in de modder van "zijn" sloot of vijver overwinterde.

Heb er vanavond nog over gesproken met Robert, toch wel dé kenner van amfibieën uit onze streek. Hij vertelde me dat meerkikkers bij ons zelf vaak de ganse winter actief blijven (op een lager pitje dan wel)... Wist het ook niet, zo zie je maar... De natuur blijft verrassen! :face:

Toon

Bericht  tseef op vr 29 feb 2008, 23:50

Hallo luitjes,

Voorbije twee dagen beleefden we zoals ze dat zeggen : 4 seizoenen in 1 dag en zoals te verwachten met de nachtvorst van woensdag op donderdag, viel er weinig te vertellen : slechts (gelukkig maar) 2 doden aan het Slot, veel padden bleven gewoon thuis.

Deze morgen was het dan weer eventjes anders : 13 doden geteld. Uitbergsestraat 2 - Slot 3 - Aard 2 en Kalkenvaart zelfs 6 !

Maar wat je allemaal ziet rond zonsondergang en zonsopgang, je houdt het niet voor mogelijk.

Bij valavond een drukte van jewelste met mesttransporten en aan- en afrijdende landbouwvoertuigen met gigantische citernen. Gelukkig wordt er nu mest geïnjecteerd en hopelijk stopt het dan een tweetal maanden of we verliezen in enkele weken weer al onze gruttonesten en nesten van zoveel andere weidevogels.

's Morgens zijn er niet alleen prachtige zonsopgangen met overtrekkende groepjes ganzen, maar ook onze ooievaar die trouw op post is en door al te ijverige blauwe reigers en meeuwen wordt opgejaagd èn één van onze ouwe-getrouwen de sneeuwwitte zilverreiger. Aan de Schilderes (wijlen) is het 's morgens al ros wat je ziet door een 50-tal smientjes die daar plezier maken en overal beginnen koppeltjes bergeend de aandacht te trekken. Dat is natuurlijk niets als je dat vergelijkt met de boksmatches van de hazen : soms rennen ze honderden meter met je mee. Echt de moeite om te bekijken.

En dat goedheid bestaat, kan ik jullie bij deze bewijzen.

Dit weekend nemen jullie mijn taak over - waarvoor mijn beste dank ! Kan ik mijn sociaal weefsel en mijn vermoeide leden 's aanpakken. Dank aan Peter en Olivier voor Kalken en voor Schellebelle bedank aan Piet - Guy - Miguel en Peter C.

Maandag ben ik er weer, maar ondertussen wens ik jullie een fantastisch weekend en veel plezier in de natuur !

Groetjes,

Lieve
tseef

Leeftijd : 49

Bericht  tseef op ma 03 maa 2008, 14:56

verslag nummer 4 van groene Lieve :

Hallo luitjes,

Aan alle overzetters van dit Weekend : bedankt ! Ondertussen ben ik erin gelukt om mijn batterijen weer een beetje op te laden en dat was dus dank zij jullie.
Olivier was zo vriendelijk om de stand op te geven van de dode padden en puiten van dit weekend. In de Uitbergsestraat aan wijlen de Schilderes : 1 - aan het Slot in Uitbergen : 7 en op de Scheldedijk 1. Wij hebben dus 9 doden bij weekendongevallen.

Deze morgen was ik weer aan zet en ik heb er 11 dood op de straat gevonden. Uitbergsestraat 4 - Slot 3 - Scheldedijk 2 en Kalkenvaart ook 2.
Voor vanavond zal het omwille van de te verwachten nachtvorst zo goed als niets zijn.

En dan nu het goede nieuws : de eerste grutto's zijn aangekomen ! Ze zaten met 17 op de Vliegerkeswei zowat versuft voor zich uit te kijken. Wat wil je, de beestjes hebben een trip Afrika - Kalken achter de rug.
Ook leuk om zien was de Overmeerse ooievaar achter de Aard, hij zat aan de Zijp en op de Belham zaten er twee zilverreigers.
Het is duidelijk dat de lentekriebels onze gevederde vrienden in hun macht hebben. Op de wei aan de Schilderes zaten er meer dan 60 smienten, 2 koppels slobeend en een tweetal Canadese ganzen. Verschillende koppels bergeend tegengekomen naast de dagelijkse klanten : onze vrienden de hazen die voor vaak woeste taferelen zorgen.
Het is echt de moeite om eens te gaan kijken ...

Groetjes,

Lieve
tseef

Bericht  tseef op ma 03 maa 2008, 15:08

ook hier in het Overmeerse Molenveld 2 dode Padden de afgelopen dagen... Crying or Very sad
tseef

Bericht  fdv op ma 31 maa 2008, 16:15

Na mijn eerste dagvlinder, een dagpauwoog, 2 weken geleden, vandaag ook een gehakkelde aurelia.
fdv

Aantal berichten : 324
Leeftijd : 32
Registration date : 10-09-07

http://filipdevos.jalbum.net/

Bericht  Zwammer op ma 31 maa 2008, 17:37

Vanmorgen eerste dagvlinder buiten : een Koolwitje.
Wel al een overwinterende Dagpauwoog gevonden in de stal.
Zwammer
Zwammer

Aantal berichten : 792
Leeftijd : 66
Registration date : 20-01-07

Bericht  Toon op di 01 apr 2008, 20:56

De citroenvlinders vliegen ook al een ganse tijd. Zondag hadden we er 3 op de Sallandse Heuvelrug, en ik had er minstens een week tevoren al eentje in Gent.

Toon

Leeftijd : 46

Bericht  fdv op ma 21 apr 2008, 01:16

Vandaag naast 4 dagpauwogen en een klein koolwitje, ook een eerste oranjetipje dit jaar.
fdv

Bericht  Zwammer op ma 21 apr 2008, 11:02

Gisteren eerste Bont zandoogje.
Z.
Zwammer

Bericht  fdv op di 22 apr 2008, 19:20

Opvallend veel vlinders gezien vandaag, 3 dagpauwogen, 1 gehakkelde aurelia, 3 oranjetipje's en mijn eerste bont zandoogje.
fdv

Bericht  Zwammer op za 26 apr 2008, 10:48

Deze morgen het eerste Blauwtje sp. en de eerste Oranjetip in onze tuin (op de Pinksterbloemen natuurlijk Very Happy , maar allee, ze komen bij ons ook op Damastbloem en Look-zonder-look).
Z.
Zwammer

Bericht  tseef op za 26 apr 2008, 11:20

gisteren 2 Oranjetipjes aan de Kruisweide
tseef

Bericht  tseef op za 26 apr 2008, 12:53

Zwammer schreef:Deze morgen het eerste Blauwtje sp. en de eerste Oranjetip in onze tuin (op de Pinksterbloemen natuurlijk Very Happy , maar allee, ze komen bij ons ook op Damastbloem en Look-zonder-look).
Z.

ook hier in het Molenveld vandaag blauwtje, Oranjetipje, koolwitjes en een Kleine Vos
jammer dat het volgende week weer herfst wordt... :700:
tseef

Bericht  fdv op za 26 apr 2008, 22:25

Daarnet in de schemer de eerste dwergvleermuis zien rondvliegen.
fdv

Bericht  tseef op zo 27 apr 2008, 21:25

noumea had gisteren een Koninginnepage in de Stooktestraat te Wetteren Shocked
tseef

Bericht  bosuil op wo 07 mei 2008, 09:56

Wat mij opviel bij een fietstochtje door de meersen is dat het in de sloten bij het betonnen brugje aan d'assels vol met grote vissen zat. Karpers ? Ongeveer 30 à 40 cm lang. Veel geplons in het water. Even op staan kijken en zag soms wel een 10 tal vissen tegelijk, woelend in de modder, maar ook aan de oppervlakte.
bosuil

Aantal berichten : 127
Leeftijd : 54
Registration date : 14-10-07

Bericht  Zwammer op wo 07 mei 2008, 10:13

bosuil schreef:Wat mij opviel bij een fietstochtje door de meersen is dat het in de sloten bij het betonnen brugje aan d'assels vol met grote vissen zat. Karpers ? Ongeveer 30 à 40 cm lang. Veel geplons in het water. Even op staan kijken en zag soms wel een 10 tal vissen tegelijk, woelend in de modder, maar ook aan de oppervlakte.
Ik zou ook denken aan karpers. We moeten daar niet zo gelukkig mee zijn : ze woelen alles om en al vlug wordt de slootbodem een woestenij en het water compleet ondoorzichtig.
Z.
Zwammer

Bericht  Neos op wo 07 mei 2008, 12:31

De grote vissen die je nu ziet plonzen, zijn inderdaad karpers. Maar..., zeg niet zomaar karper tegen een Boerenkarper...De meeste van de aanwezige vissen in de poldersloten hier in de omgeving zijn nog echte Boerenkarpers. De oervorm van de karper, wilde Karper, dus. Zij paaien dan ook veel vroeger dan de kweekvormen. Daarom zie je ze nu bij de eerste warmte voor het nageslacht zorgen. Al de kweekvormen zoals Schub-, Rijen, Leder en Naaktkarper, die gekweekt werden en worden, in het verre verleden voor het vlees en nadien voor de sportvisserij, paaien veel later. In juni en juli. Deze laatsten moeten dan al een hele lange en warme zomer hebben om hun nageslacht te kunnen verzekeren.

Boerenkarper onderscheidt zich niet alleen door zijn vorm, maar wordt ook bijlange na niet zo groot als de kweekvormen. Ook, door hun bouw weten zij zich te handhaven in heel ondiepe sloten. Soms zie je ze migreren in sloten met enkele cm waterhoogte. Ze zwemmen dan deels in de modder en soms met de rug en vinnen boven.

In feite zouden we fier moeten zijn dat we hier in een bepaald deel van Oost-Vlaanderen deze soort nog in de sloten zwemmen hebben. Het is een uiterst zeldzame soort geworden. Nederland gaat er prat op dat deze dieren locaal nog aanwezig is in hun poldersloten.
Neos

Leeftijd : 63

Bericht  Jefken op wo 07 mei 2008, 21:20

Zwammer schreef:
bosuil schreef:Wat mij opviel bij een fietstochtje door de meersen is dat het in de sloten bij het betonnen brugje aan d'assels vol met grote vissen zat. Karpers ? Ongeveer 30 à 40 cm lang. Veel geplons in het water. Even op staan kijken en zag soms wel een 10 tal vissen tegelijk, woelend in de modder, maar ook aan de oppervlakte.
Ik zou ook denken aan karpers. We moeten daar niet zo gelukkig mee zijn : ze woelen alles om en al vlug wordt de slootbodem een woestenij en het water compleet ondoorzichtig.
Z.

Geen nood Zwammer , de Blauwe Reigers zorgen er wel voor dat er geen overpopulatie komt .
Jefken

Aantal berichten : 930
Registration date : 01-10-06

Bericht  Jefken op wo 07 mei 2008, 21:21

Neos schreef:De grote vissen die je nu ziet plonzen, zijn inderdaad karpers. Maar..., zeg niet zomaar karper tegen een Boerenkarper...De meeste van de aanwezige vissen in de poldersloten hier in de omgeving zijn nog echte Boerenkarpers. De oervorm van de karper, wilde Karper, dus. Zij paaien dan ook veel vroeger dan de kweekvormen. Daarom zie je ze nu bij de eerste warmte voor het nageslacht zorgen. Al de kweekvormen zoals Schub-, Rijen, Leder en Naaktkarper, die gekweekt werden en worden, in het verre verleden voor het vlees en nadien voor de sportvisserij, paaien veel later. In juni en juli. Deze laatsten moeten dan al een hele lange en warme zomer hebben om hun nageslacht te kunnen verzekeren.

Boerenkarper onderscheidt zich niet alleen door zijn vorm, maar wordt ook bijlange na niet zo groot als de kweekvormen. Ook, door hun bouw weten zij zich te handhaven in heel ondiepe sloten. Soms zie je ze migreren in sloten met enkele cm waterhoogte. Ze zwemmen dan deels in de modder en soms met de rug en vinnen boven.

In feite zouden we fier moeten zijn dat we hier in een bepaald deel van Oost-Vlaanderen deze soort nog in de sloten zwemmen hebben. Het is een uiterst zeldzame soort geworden. Nederland gaat er prat op dat deze dieren locaal nog aanwezig is in hun poldersloten.

Allé Neos , het duikerspak aan en fotokes hé ! Wink
Jefken

Bericht  Neos op do 08 mei 2008, 00:35

Jefken schreef:Allé Neos , het duikerspak aan en fotokes hé ! Wink

Daar moet ge geen duikerspak voor aantrekken, Jefken. Gewoon geduld hebben en dan ineens héééél rap zijn. Laughing

Neos

Bericht  fdv op do 08 mei 2008, 01:49

Neos schreef:
Gewoon geduld hebben en dan ineens héééél rap zijn. Laughing

Je hebt blijkbaar toch wel een goeie timing Very Happy
fdv

Bericht  Neos op do 08 mei 2008, 12:21

fdv schreef:
Je hebt blijkbaar toch wel een goeie timing Very Happy

Dieren zijn gewoonlijk wel een beetje voorspelbaar en dat maakt het je dan wat makkelijker om ze in beeld te krijgen. Wink

Neos

Bericht  Zwammer op do 08 mei 2008, 14:16

Neos, wat geef je die beesten ?? :geek:
Z.
Zwammer

Bericht  bosuil op do 08 mei 2008, 17:58

Zijn dit 'Overmeerse vissen', Neos ? (Heb je de foto's hier in de meersen genomen ?)
bosuil

Bericht  Jefken op do 08 mei 2008, 21:07

Neos schreef:
Jefken schreef:Allé Neos , het duikerspak aan en fotokes hé ! Wink

Daar moet ge geen duikerspak voor aantrekken, Jefken. Gewoon geduld hebben en dan ineens héééél rap zijn. Laughing

Verdomme Neos , je doet het toch maar weer ! :232:
Jefken

Bericht  Neos op vr 09 mei 2008, 04:19

@ Jefken

Verdomme Neos , je doet het toch maar weer !

Tja, ik deed het alweer Laughing , foto's zijn ondertussen al 2 jaar oud.

@ Bosuil

Zijn dit 'Overmeerse vissen', Neos ? (Heb je de foto's hier in de meersen genomen ?)

Neen, geen Overmeerse. Heb de foto's gemaakt in mijn 'winterkwartieren'. Broek Denayer in Willebroek en Anderstad te Lier. Hier in de Meersen zitten, zoals ik voorheen al gezegd heb, voornamelijk Boerenkarpers en die springen zelden boven. Het waarom lees je hieronder.

En als je graag weet welke karpers er in de Meersen zwemmen, dan speciaal voor jou deze foto's.

Dit is een echte Boerenkarper uit de sloten. Een echte uit de Kalkense Meersen. De foto is ondertussen al wel 6 jaar oud, maar die kerel zwemt er waarschijnlijk nog altijd vrolijk rond. Hij woog toen iets meer dan 5kg, maar dat is stilaan zijn maximum gewicht.

Deze is dus de 'veredelde' versie, de Schubkarper en kwam uit de Kalkenvaart. ook deze wordt verondersteld nog altijd vrolijk rond te zwemmen. Deze woog 9 kg en 25 kg voor deze soort is niet echt een uitzondring. Let hier wel op de verhoogde en verbrede lichaamsbouw die hem onderscheidt van zijn veel slankere en torpedovormige voorganger.

@ Zwammer

Neos, wat geef je die beesten ??

Ik heb ze niets gegeven, de natuur heeft ze dat gegeven, een beetje tegen de zin van de beesten zelf. En dan verklap ik hier even het geheim.

De springende karpers op de foto's zijn dus geen Boerenkarpers, maar Schubkarpers. De meest eenvoudig nagekweekte en 'veredelde cultivar'.

Deze dieren lijden meer dan hun stamvaderen aan diverse kwalen. Ze zijn wel tegen ons klimaat bestand, maar moeten daar toch één en ander voor opofferen. Tijdens hun winterrust worden ze geplaagd door karperluizen. Die vestigen zich op de beste plaatsen om bloed te zuigen van hun in letargie verkerende gastheer. En dat zijn voornamelijk de kieuwen.

Als nu onze Schubkarper in het voorjaar actief wordt, dan wil hij van die kwelgeesten verlost geraken. Daarom springt hij boven water en laat zich terug vallen. Door de hevige stroming die dan door zijn kieuwen stroomt raakt hij verlost van die akelige parasieten.

En nu komt het. Om welke reden weet ik niet, maar zeker is dat hij twee maal op dezelfde plaats bovenspringt. Dus éénmaal waarnemen en dan bliksemsnel fotograferen.....

Tja, observeren en deducteren, hé.

Voilà, ik heb dus geen geheimen. Hop, hop, allemaal naar de waterkant en springende karpers gaan fotograferen... Laughing

Hier dus nog ééntje

Neos

Bericht  bosuil op vr 09 mei 2008, 11:14

Neos schreef :

Neen, geen Overmeerse. Heb de foto's gemaakt in mijn 'winterkwartieren'. Broek Denayer in Willebroek en Anderstad te Lier. Hier in de Meersen zitten, zoals ik voorheen al gezegd heb, voornamelijk Boerenkarpers en die springen zelden boven. Het waarom lees je hieronder.

En als je graag weet welke karpers er in de Meersen zwemmen, dan speciaal voor jou deze foto's.

Dit is een echte Boerenkarper uit de sloten. Een echte uit de Kalkense Meersen. De foto is ondertussen al wel 6 jaar oud, maar die kerel zwemt er waarschijnlijk nog altijd vrolijk rond. Hij woog toen iets meer dan 5kg, maar dat is stilaan zijn maximum gewicht.

Vandaag was het uit met het geplons.
Maar in het begin van de week was het echt wel de moeite. De 'boerenkarpers' dus, sprongen niet echt boven. Maar ze zwommen wel met hun rug boven. Ik kon goed hun rugvin zien, hun oranje-achtige staart, waar ze mee sloegen en hun blekere buik. En het waren er echt veel !
Ze lieten mekaar ook niet met rust : was het vechten of iets anders ...

Als het echt zo is dat het om een 'uiterst zeldzame' soort gaat, dan is dit weer al een reden om fier te zijn op 'de Kalkense Meersen' ! :lo:
bosuil

Bericht  Zwammer op di 13 mei 2008, 16:05

Adinda meldt zonet de eerste Koninginnepage in onze zonnehoek.
Z.
Zwammer

Bericht  tseef op za 17 mei 2008, 23:22

Heleentje heeft iets met vissen : http://waarnemingen.be/gebied/view/24141
tseef

Bericht  tseef op di 17 jun 2008, 20:29

gisterenavond minstens 10 Dwervleermuizen uit 'den bos achter ons' vliegend, op weg naar de jachtgebieden...
2 jaar geleden er eens 50 geteld !
ook een grote vleermuis (vorig jaar en het jaar ervoor 2), maar ik ken daar niks van (ja, ik weet het, nog steeds niks... Embarassed ); beest vliegt constant aan de rand van het bos, is groot en de oren zijn duidelijk te zien, althans met de kijker
tseef

Bericht  tseef op vr 20 jun 2008, 22:20

zoals elke avond ook nu weer die grote vleermuis langs de rand van 'onzen' bos vliegend; ik herhaal mijn vraag van vorig jaar : wie kent er iemand met een batdetector om dat beest hier eens te komen determineren ?
tseef

Bericht  Gast op za 21 jun 2008, 10:16

http://www.batsound.com/psondet.html

Wat wil je met de batdetector doen? Geplaatst op 14 juli 2006 14:21
Best Lodewijk-Jan,
dat ligt eraan wat je met de batdetector wilt doen.
Wil je gewoon leuk naar vleermuizen kunnen luisteren zonder dan is een Batbox al een prima merk detector. Dat zijn redelijke detectors van om en nabij de 150-200 euro. De microfoon en de speaker is echter niet zo geweldig waardoor je soms zelfs de makkelijke soorten niet uit elkaar kunt houden.
De beste "goedkope"detector is de Petterson D100. Dat is al een wat ouder model maar is zeer gevoelig en heeft een prima speaker (al is luisteren met een koptelefoon altijd aan te raden). Goede detector voor algemeen vleermuiswerk en excursies. De opvolger (de D200) is vergelijkbaar maar heeft een beter display om de frequentie waarop de detector staat af te lezen. Hij is wel wat minder geschikt voor excursie omdat de speaker niet zo hard kan.
De bovengenoemde detectors zijn allemaal heterodyne detectors. d.w.z. dat je alleen de vleermuizen hoort die roepen in het bereik waarop de frequentie is afgestelt (smalle band).
Er zijn ook detectors met een brede band (freq division) maar daar kun je eigenlijk geen soorten mee onderscheiden.
Hou er wel rekening mee dat het veel oefening kost om zelfs de makkelijke soorten onder de knie te krijgen en dat de helft van onze vleermuissoorten heel erg moeilijk te herkennen zijn. Een goed begin om te oefenen met geluiden is de CD "Herkenning van de Nederlandse Vleermuissoorten aan hun geluid". Die is te koop bij de VZZ (zie http://www.vzz.nl/winkel/winkel-boeken.htm).
En omdat je het alleen kunt leren door met anderen samen het veld in te gaan is het aan te raden om lid te worden van een vleermuiswerkgroep.
Zie op WWW.VLEERMUIS.NET bij werkgroepen waar je werkgroepen kunt vinden.
Wil je veel meer weten over batdetectors en je engels is goed kijk dan op de website van Alana Ecology.
http://www.alanaecology(...)ector_Information.html
Koop geen zelfbouwdetector of een detector van minder dan 100 euro ! Ik ken verschillende mensen die dat hebben gedaan en die bedrogen uitkwamen. Of de frequentieschaal klopte niet, of de detector stoorde voortdurend, of het geluid was zo slecht dat determineren niet mogelijk was.
Mijn advies: een Petterson D100 of D200, de CD met de Nederlandse vleermuisgeluiden en lid worden van een werkgroep om samen het veld in te gaan!
Veel succes!
Erik
Voorzitter Vleermuiswerkgroep Noord-Brabant

bron: http://vroegevogels.vara.nl/Forum.35.0.html?&no_cache=1&view=single_thread&cat_uid=3&conf_uid=3&thread_uid=8260

Gast
Gast

Bericht  tseef op wo 25 jun 2008, 21:49

tijdens de rust van Duitsland-Turkije even een sigaretje in de tuin : mijn eerste Kolibrievlinder van het jaar ! en de eerste sedert 2 jaar... cheers
bleef minutenlang snoepen van een plant waar de naam me van ontsnapt, had het er vandaag nog over met roelserik dat het lang geleden was dat ik de soort nog gezien had...
op waarnemingen.be nog maar de 4de melding dit jaar !
tseef

Bericht  tseef op zo 20 jul 2008, 10:21

zojuist in onze tuin de tweede Kolibrievlinder van het jaar cheers
tseef

Bericht  Jefken op ma 21 jul 2008, 06:26

20/07/08 : Vlinderstruiken : 9 Atalanta's , 2 Gehakkelde Aurelia's en 1 Dagpauwoog
Jefken

Bericht  tseef op wo 23 jul 2008, 22:23

deze avond meerdere Dwergvleermuizen jagend langs bosrand
tseef

Hageheld frequent aanwezig

Bericht  Denhop op do 31 jul 2008, 21:33

Hoi,

Gisteren op een korte wandeling van aan het veer in Schellebelle (kant Kalken), de aard af. half uur heen en dan terug toch veel (7) hageheld (mannetjes) gezien, zelf meer dan het aantal koolwitjes.

Groetjes,
Denhop

Denhop

Aantal berichten : 10
Registration date : 29-07-08

Bericht  tseef op zo 03 aug 2008, 23:13

vandaag meegedaan aan de vlindertelling van NP, welgeteld 1 Groot Koolwitje, mijn formulierke was rap ingevuld... :700:
tseef

Bericht  Neos op zo 03 aug 2008, 23:56

tseef schreef:vandaag meegedaan aan de vlindertelling van NP, welgeteld 1 Groot Koolwitje, mijn formulierke was rap ingevuld... :700:

't Was ook niet echt vlinderweer, hé, Tseef.
Neos

Bericht  Zwammer op ma 04 aug 2008, 19:38

tseef schreef:vandaag meegedaan aan de vlindertelling van NP, welgeteld 1 Groot Koolwitje, mijn formulierke was rap ingevuld... :700:
Wij zaten nog in Oost-Duitsland en konden dus niet meetellen. Eigenlijk waren daar ook niet overdadig veel vlinders. Wel veel Parelmoervlinders gezien. Maar deze middag hier dan toch een Koninginnepage.
Groetjes,
Zwammer
Zwammer

Bericht  tseef op di 05 aug 2008, 00:19

Zwammer schreef: Maar deze middag hier dan toch een Koninginnepage.
Groetjes,
Zwammer

sedert de start van waarnemingen.be nog maar de 3de ingevoerde waarneming in de streek !
tseef

Bericht  tseef op di 05 aug 2008, 01:04

Neos schreef:

't Was ook niet echt vlinderweer, hé, Tseef.

akkoord, maar het heeft toch ook niet de ganse dag geregend hè, en qua temperatuur vond ik het ook nogal meevallen...
soit, mager vlinderjaar !
tseef

Bericht  Zwammer op wo 06 aug 2008, 23:19

Ik moest het vandaag doen met een Groot koolwitje.
Z.
Zwammer

Bericht  tseef op wo 06 aug 2008, 23:24

Zwammer schreef:Ik moest het vandaag doen met een Groot koolwitje.
Z.

ik had meer geluk : een Groot én een Klein Koolwitje, en bovendien een Bont Zandoogje...
plus nog een soort die ik niet kan thuisbrengen, vermoedelijk een overdag vliegende nachtvlinder...

wat een rampjaar toch hè... :pff:
tseef

Bericht  Zwammer op do 07 aug 2008, 22:06

tseef schreef:
Zwammer schreef:Ik moest het vandaag doen met een Groot koolwitje.
Z.
ik had meer geluk : een Groot én een Klein Koolwitje, en bovendien een Bont Zandoogje...
plus nog een soort die ik niet kan thuisbrengen, vermoedelijk een overdag vliegende nachtvlinder...
Ja, die Bonte zandoogjes vergat ik bijna, dat is bij ons de max. Al jaren trouwens. Een vlinder van bosranden en parken, zegt men ; dat zal dan overeenkomen met onze tuin, zeker ? Over dagactieve nachtvlinders gesproken, in ons serre zat er een Huismoedertje vast en op de citroenmelisse zat een Muntuiltje (allee, zo heetten die vroeger) - Pyrausta aurata of zoiets. Buxton moet maar verbeteren. Very Happy
Z.
Zwammer

Bericht  BuxtonSparkling op ma 11 aug 2008, 09:24

Klopt, Bonte zandoogjes komen tegenwoordig veel voor in tuinen. 't Is bij mij dit jaar naast een paar koolwitjes het enige wat ik zie in mijn tuin... Net gelezen op Wikipedia: 'De mannetjes zijn vrij fel tegenover soortgenoten en jagen andere mannetjes van dezelfde soort weg.'

Er zijn twee soortjes die goed op mekaar gelijken:
(foto's van Wikipedia)
Het muntvlindertje (inderdaad Pyrausta aurata):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Muntvlindertje
en het purpermotje (Pyrausta purpuralis):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyrausta_purpuralis
BuxtonSparkling

Aantal berichten : 278
Leeftijd : 45
Registration date : 04-12-06

http://www.flickr.com/photos/buxtonsparkling/

Bericht  tseef op za 16 aug 2008, 13:57

hoera, vandaag een Bruin Zandoogje in de tuin, eens wat anders dan koolwitjes en Bonte Zandoogjes...
tseef

Bericht  tseef op zo 17 aug 2008, 12:28

http://www.vlindermee.be/ingevuld.aspx

opvallend toch wel de afwezigheid van Keine Vos in de top 10...
tseef

Hagedoornvlinder

Bericht  Zwammer op wo 27 aug 2008, 22:14

Gevonden tussen het strooisel en de kruiden onder de meidoornstruiken en dan eventjes binnengebracht in de veranda : een Hagedoornvlinder (Opisthograptis luteolata), één van onze mooiste spanners, dus een nachtvlinder. En die bleef rustig op het venster zitten tot er een fatsoenlijke foto uit voortkwam.
Zwammer

Foto : Winke M.

Laatst aangepast door Zwammer op zo 31 aug 2008, 08:31; in totaal 1 keer bewerkt
Zwammer

Bericht  Zwammer op zo 31 aug 2008, 08:29

Een paar mooie rupsen lieten zich de laatste dagen verschalken, allebei kanjers van zo'n 5-6 cm.

Lindepijlstaart, onder onze linde op een stenen richel.

Foto : Adinda M.

Op ons wortels in de moestuin : 6 exemplaren van de Koninginnepage, waarvan hier ééntje.

Foto : Danny M.

Die kerel ging ook nog wat dreigen naar de lens.

Op de venkel dit jaar geen enkele rups gezien.
Z.
Zwammer

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 4 van 13 Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  Volgende

Terug naar boven