Waarnemingen.be

Pagina 1 van 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Doorgeven van waarnemingen

Bericht  tseef op do 19 okt 2006, 00:45

graag had ik hier een discussie opgestart ivm het doorzenden van gegevens ! voor de ene noodzakelijk, voor de andere puur tijdverlies...
moeten ook de gewone soorten aan bod komen, of enkel de speciallekes ?

scratch scratch scratch

laat jullie horen !

tseef

Aantal berichten : 13890
Leeftijd : 47
Registration date : 24-09-06

http://www.overmeersevogels.be

Terug naar boven Go down

Re: Waarnemingen.be

Bericht  Jefken op do 19 okt 2006, 13:58

Ja tseef , wat is 'gewoon' en wat is 'speciaal' ?
Is bv. een Aalscholver al gewoon of nog speciaal ? 30 jaar terug zag men er geen en nu zijn ze een alledaags beeld .

Jefken

Aantal berichten : 930
Registration date : 01-10-06

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op do 19 okt 2006, 18:13

Ik denk dat het belangrijk is dat zoveel mogelijk waarnemingen worden geregistreerd. Waarom: denk aan zingende Veldleeuweriken. 10 jaar geleden een evidentie, vandaag ver te zoeken. Dus elke doorgegeven waarneming is relevant.

Een andere discussie is wat moet worden gepubliceerd in overzichten, waarnemingsrubrieken op website, enz. En welke criteria je daarbij hanteert...

Moeilijk!

Peter

Peter Claus

Aantal berichten : 211
Registration date : 15-10-06

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 20 okt 2006, 00:26

een website heeft een publieke functie, naast die van het persoonlijke amusement... via deze site wil ik de mensen laten meegenieten van het vogelleven in bepaalde gebieden, waar naast de soms spectaculaire soorten ook en vooral de gewone vogeltjes de waarnemer plezieren ! geloof me, er zijn nog mensen die evenveel kunnen genieten van een grote bonte specht als van een koereiger ! en inderdaad, wie zegt dat er binnen enkele jaren nog gele kwikstaarten zullen zijn ...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 20 jan 2007, 00:34

Af en toe krijg ik de opmerking of het wel zin heeft om steeds dezelfde waarnemingen te publiceren scratch Is het inderdaad nuttig om bijna dagelijks de Grote Zilverreigers en de Wilde Zwaan te noteren op de site ? Volgens mij wel... Naast de trouwe supporters van mijn en the other site Razz zijn er natuurlijk ook de occasionele bezoekers, het zijn net zij die toch niet regelmatig bijvoorbeeld in de meersen lopen te vogelen, maar die misschien wel geïnteresseerd zijn in het dagelijkse vogelleven van een bepaald gebied ! Vorig jaar liep ik enkele mensen tegen het lijf in de meersen, die het gebied ontdekt hadden via de site, het zijn nou net zulke personen die denk hun komst naar de meersen laten afhangen van wat er al dan niet te zien is, als we dan een week lang die zilvers of die zwaan er niet meer opzetten, tja, dan denken die gasten ook dat ze weg zijn hè, snapt g'het ? De lokale pipo's, tja, die weten wel wat er zit, maar een site heeft toch ook een iet of wat sociaal aspect hè, het internet is worldwide niewaar... En persoonlijk gesproken, elke dag zo net voor het vertrek naar mijn werk, heb ik nog een halfuurtje of wat vrij om wat te gaan vogelen in zeg maar de meersen, vlug even surfen naar the other site en meestal, maar zeker niet altijd Crying or Very sad weet ik zo waar de dag voordien die of die vogel is gespot, altijd handig als je niet veel tijd hebt... dus doorgeven maar die gegevens, er zal wel altijd iemand zijn die ermee gebaat is Wink
Een ander punt van discussie : heeft het zin om waarnemingen van 1 en hetzelfde gebied op 2 verschillende sites te plaatsen ? Wederom een volmondig ja, ik ken immers surfers die enkel overmeersevogels.be bezoeken en de andere links laten liggen of die zelfs niet kennen, omgekeerd uiteraard hetzelfde ! Dus alles heeft zijn nut Shocked

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  JAN op za 20 jan 2007, 15:10

ge kunt natuurlijk ook onder de domeinnaam www.overmeersevogels.be een link steken naar peter zijn site hé.
om maar te zeggen dat alles een oplossing heeft Wink.

JAN

Aantal berichten : 751
Registration date : 11-11-06

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 20 jan 2007, 15:14

de jeugd van tegenwoordig scratch Razz

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Jefken op za 20 jan 2007, 16:13

Ja tseef , waar is de tijd dat er plechtige en met pen geschreven brieven naar nonkel pater missionaris in de Congo geschreven werden en als ge chance had dat 'Kunta-Kinté' rap door het oerwoud was gelopen , dan was er binnen de 3 maanden een antwoord .
En nu , even klikken en hopla ! :@:

Jefken

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 31 maa 2007, 22:59

en waarom zou het doorgeven van bijvoorbeeld een Buizerd of een Sperwer niet nuttig zijn, als zelfs de allergrootste het doet :

zaterdag 31 maart

Drongen Leeuwenhof

Kleine Plevier
Witgat
4 Bergeend
10-tallen Graspieper N
Buizerd N
Sperwer (jagend)

(Geert S)

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 14 apr 2007, 09:52

beste forumvrienden,

het is voor den tseef niet altijd duidelijk wie wat gezien heeft, ik bedoel : ik heb soms de indruk dat ik af en toe enkele waarnemers vergeet bij een bepaalde waarneming ! daarom lijkt het me interessant dat iedereen zo exact mogelijk de situatie doorgeeft, met alle waarnemers en indien mogelijk in de correcte volgorde, 't moet toch een beetje juist zijn hè !

sommigen zullen dit belachelijk vinden, anderen dan weer niet, ik persoonlijk ben voorstander van een juiste weergave van de feiten...

alvast bedankt !

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  JAN op za 14 apr 2007, 11:12

misschien is het ook nuttig om eens na te denken over een iets 'nettere ' weergave van de waarnemingen. ik vind het zeer goed dat tseef de waarnemingen correct wil opvolgen, maar op 'goede ' dagen is de waarnemingenpagina helaas een grote rommelboel. een waslijst aan waarnemers tussen de waarnemingen door maakt het er niet beter op.
daarenboven ook nog de waarnemingen van de gewone soorten (die volgens mij amper worden gelezen) die er dan nog eens tussen staan, zorgen ervoor dat alles zeer lastig leest.
misschien eens nadenken over het schrappen van 'banale ' soorten, het werken met tabelvorm, het werken met een 3lettercode voor de waarnemers ( zie durmevallei).
dit is zeker geen kritiek, want in die waarnemingen zullen sowiso veel tijd kosten dus het is goed dat iemand er zich mee bezig houdt, maar misschien is een meer systematische aanpak uiteindelijk ook nog minder werk voor den tseef?

JAN

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 14 apr 2007, 11:34

er zijn de laatste tijd inderdaad soms meer waarnemers dan vogels, de meersen zijn polulair hè... trigrammen ? liever niet, de volledige naam vind ik meer persoonlijk...

en het schrappen van die banale soorten, tja, niet iedereen heeft een even grote kennis van vogels als pakweg een Peter Claus of een JAN, het 'gewone' mag daarbij niet vergeten worden, er zijn veel vogelaars die evenzeer kunnen genieten van een Blauwe Reiger dan van een Grote Zilver bijvoorbeeld, het is hier geen RBAB niewaar, iedereen mag en moet aan bod komen !!

en wat gij voorstelt JAN, is eigenlijk een copie van de site van Joris ? ik haat copies...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  JAN op za 14 apr 2007, 12:45

wat heeft het genieten van een blauwe reiger te maken met het doorgeven van waarnemingen??? zijn er dan mensen die hun voldoening in het vogels kijken halen uit hun waarnemingen die gepubliceerd worden?? moest je nu nog zeggen dat de vogelkijkers met een minder uitgebreide vogelkennis dan nog naar die specifieke blauwe reiger die ik zonet heb doorgegeven zouden gaan kijken, ja, dan zou 'k akkoord zijn. maar dit is zeker niet het geval aangezien blauwe reigers overal zitten. ik kan zeker genieten van een blauwe reiger, maar waarom zou 'k het doorgeven? we weten dat ze er zitten, we weten dat er zeer veel zitten, totaal niet relevant dus als ik ga zeggen dat er zonet eentje aan de vijver van de buren zat.
en ik stel geen kopie van durmevallei voor hoor; dat 3letterwoord zie je wel meer, oa ook bij mergus.
ben ik nu echt de enige die zich hieraan stoort?

PUJ

JAN

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 14 apr 2007, 13:22

totaal niet relevant ? een gebied kan pas bescherming krijgen als we de beleidsmensen kunnen aantonen wat er allemaal zit, hoe meer soorten, dus ook de gewone, hoe meer kans op behoud !

en later, als het bosje van het Molenveld bijvoorbeeld al lang zal gekapt zijn, zal ik met veel weemoed nog eens klikken op de waarnemingen van vroeger, toen er op die of die datum een Boomkruipertje zat te schuifelen, of een Zwartkop...

en ja, sommigen vinden dat wel geestig als ze ook eens met hun gerief tussen de grote namen mogen staan !

verder stel ik voor dat jij enkel de vetgedrukte gegevens leest, de rest kan je overslaan...

ge stoort u precies aan veel in je nog jonge leven mijn beste JAN, mei '68 is lang vervlogen tijd ...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op za 14 apr 2007, 13:44

ik volg jan zijn gedachtengang een beetje... mss topic 'bijzondere soorten' of 'bijzondere waarnemingen' vb:

Julien, 3 zwarte ruiters, datum, plaats

en met 3-letter-woorden vb: JAN, RIK, RIC, MRC, TSF, PTR...

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 14 apr 2007, 14:01

omdat ge dat hier allemaal zo schoon vraagt, zal ik vanaf nu met trigrammen werken, ge ziet, den tseef is niet van slechte wil hè...

zijn er mensen die zelf hun trigram willen kiezen, smijt het hier dan maar op dit topic !

wat betreft 'bijzondere waarnemigen' : met het topic 'waarnemingen' hebben we al genoeg denk ik, teveel topics is ook niet goed...

ik bekijk hoe ik de gewone soorten kan inpassen op de site, momenteel worden de waarnemingen per gebied en per gemeente gerangschikt, misschien eerder per soort ? en wie gaat bepalen welke soort interessanter is dan een andere ? niet simpel hè !

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op za 14 apr 2007, 14:07

zet mijn waarnemingen dan maar als ROW (Rommens Wouter) dan komt dat mooi overeen met mijn trigram op andere sites ook,

mvg

Wouter

wouter

Aantal berichten : 759
Leeftijd : 42
Registration date : 08-12-06

Terug naar boven Go down

Bericht  JAN op za 14 apr 2007, 14:23

tseef schreef:totaal niet relevant ? een gebied kan pas bescherming krijgen als we de beleidsmensen kunnen aantonen wat er allemaal zit, hoe meer soorten, dus ook de gewone, hoe meer kans op behoud !

daarvoor dienen inventarisaties hé ...

verder stoor 'k mij aan niet zoveel hoor ... maar aangezien het bij u altijd 'precies '(geen commentaar) moet zijn, vind 'k het wel leuk om daar wat in mee te spelen.

verder heeft wouter gelijk: conventie= 2 letters achternaam + 1 letter voornaam.

wat betreft die gewone soorten: die moeten er van mij niet persé uit, zolang alles overzichtelijk blijft (en dat zal in elk geval al een pak verbeteren als je met trigrammen (best cursief?) werkt). (je kan bv het eerste blokje per dag voorbehouden voor de speciallekes, en dan een andere alinea voor de gewonere soorten ..)

zo nu ga 'k eens wat van het weer genieten :)

JAN

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op za 14 apr 2007, 16:55

kaf van het koren scheiden? ik opteer nog steeds voor een nieuwe topic, oude en niet meer terzake doende kunnen wel gewist worden mss? zij die méér willen moeten maar zelf een lijst opstellen en bewaren meen ik

gr. ROE

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 15 apr 2007, 09:07

op algemene aanvraag (...) worden de waarnemingen vanaf nu als volgt gepubliceerd : de 'speciallekes' bovenaan en in het vet, de 'gewone' soorten onderaan...

de waarnemers worden enkel nog met hun trigram genoteerd...

nog mensen met wensen ? scratch :504:

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  JAN op zo 15 apr 2007, 10:07

:pouce:

JAN

Terug naar boven Go down

Bericht  Guest op zo 15 apr 2007, 12:47

tseef schreef:op algemene aanvraag (...) worden de waarnemingen vanaf nu als volgt gepubliceerd : de 'speciallekes' bovenaan en in het vet, de 'gewone' soorten onderaan...

de waarnemers worden enkel nog met hun trigram genoteerd...

nog mensen met wensen ? scratch :504:

Dus ik ben vanaf nu DWD ?? :504:

Dimi

Guest
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 15 apr 2007, 12:49

DWD you will be !

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  dingsken op zo 15 apr 2007, 18:24

En ikke Tseef? Ik dreig volgens de gebruikte methode net als Erik Roels door het leven te moeten als ROE. Laat eens weten hoe ik hier uit ga komen, want ik ben een identiteitscrisis nabij.. :help:

dingsken

Aantal berichten : 215
Registration date : 06-10-06

http://users.pandora.be/dingsken/website/

Terug naar boven Go down

Bericht  JAN op zo 15 apr 2007, 18:50

tseef zal er ROEK van maken, volgens de methode van het bijplaatsen van de laatste letter van de voornaam.

JAN

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 15 apr 2007, 20:03

alle afkortingen staan op de website bij de 'lijst waarnemers', voor dingsken is dat RSE geworden...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Jefken op ma 10 sep 2007, 21:07

ROE en VDM moeten hun mailbox eens nazien bounce

Jefken

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op di 11 sep 2007, 09:54

Jefken schreef:ROE en VDM moeten hun mailbox eens nazien bounce

van nen haze gep....? :run:

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Jefken op di 11 sep 2007, 20:16

roelserik schreef:
Jefken schreef:ROE en VDM moeten hun mailbox eens nazien bounce

van nen haze gep....? :run:

tseef zit op mijn hielen...:055:

Jefken

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 31 okt 2007, 11:15

onder het motto 'horen, zien en zwijgen' volgende tekst uit Mens & Vogel geplukt :

Op een perceel cultuurgrasland in de 'Durmemeersen' te Zele werd vanaf 4 juni 2007 een Kwartelkoning (Crex cex) roepend waargenomen door verschillende plaatselijke vogelkijkers. Kwartelkoningen zijn in Vlaanderen uiterst zeldzaam. (...) Omdat het grasland eigendom is van een landbouwer en het mogelijke broedsel zou kunnen verstoord worden door maaiwerkzaamheden, heeft Vogelbescherming Vlaanderen met de eigenaar een schriftelijke overeenkomst afgesloten. Daarin werd afgesproken het perceel niet te maaien voor 1 augustus en het evenmin te behandelen met bestrijdingsmiddelen. Ter compensatie betaalde Vogelbescherming Vlaanderen 500€ om het commerciële verlies van één maaibeurt te vergoeden

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Jefken op wo 31 okt 2007, 11:20

tseef schreef:onder het motto 'horen, zien en zwijgen' volgende tekst uit Mens & Vogel geplukt :

Op een perceel cultuurgrasland in de 'Durmemeersen' te Zele werd vanaf 4 juni 2007 een Kwartelkoning (Crex cex) roepend waargenomen door verschillende plaatselijke vogelkijkers. Kwartelkoningen zijn in Vlaanderen uiterst zeldzaam. (...) Omdat het grasland eigendom is van een landbouwer en het mogelijke broedsel zou kunnen verstoord worden door maaiwerkzaamheden, heeft Vogelbescherming Vlaanderen met de eigenaar een schriftelijke overeenkomst afgesloten. Daarin werd afgesproken het perceel niet te maaien voor 1 augustus en het evenmin te behandelen met bestrijdingsmiddelen. Ter compensatie betaalde Vogelbescherming Vlaanderen 500€ om het commerciële verlies van één maaibeurt te vergoeden

Ja tseef , wij doen ook wel eens iets voor de vogels... :whi:

Jefken

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 21 feb 2008, 08:15

members die per sms op de hoogte willen worden gehouden bij een bijzondere waarneming, kunnen mij altijd een mailtje sturen...
gratis service van overmeersevogels.be Wink

tseef

Terug naar boven Go down

den besten

Bericht  cygnusx1 op do 21 feb 2008, 12:38

tseef ge zijt den besten cheers
miete

cygnusx1

Aantal berichten : 1
Registration date : 17-02-08

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 14 mei 2008, 13:27

wie er nog niet genoeg van krijgt (na de Vogellijn, de portaalsite, Belgian Birds, RBAB, overmeersevogels.be...) :

http://waarnemingen.be/index.php

database van alle vogel- en natuurwaarnemingen uit België !

ter info : de waarnemingenpagina op overmeersevogels.be blijft uiteraard bestaan, in 1 oogopslag en op 1 overzichtelijke pagina vogel- en ander natuurnieuws uit Overmere, de Kalkense Meersen en wijde omgeving !

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 14 mei 2008, 19:04

zit al een tijdje waarnemingen.be te bekijken, veel mogelijkheden, zit wel knap in mekaar ! hoe je zelfs de exacte plaatsbepaling kan aanduiden, mogelijkheid tot foto's, geluiden...
als ik op mijn pensioen ben ga ik eens al mijn verzamelde gegevens invoeren... :pff:
zo houdt ne mens zich bezig...

ondertussen hebben reeds enkele bekende namen uit de streek zich geregistreerd...

tseef

Terug naar boven Go down

Waarnemingen.be

Bericht  BuxtonSparkling op do 15 mei 2008, 21:55

Geachte dames en heren,
Vandaag ging www.waarnemingen.be officieel online.
Mag ik jullie vriendelijk uitnodigen om gebruik te maken van dit nieuwe speelgoed! Het is hét middel bij uitstek om waarnemingen van al wat leeft, groeit, bloeit en/of ademt in heel Vlaanderen en zelfs België online in te voeren en te delen met de rest van minstens Vlaanderen.
Ik zie net dat er vandaag alvast 529 waarnemingen werden ingevoerd!

Waarnemingen.be van start!
Dagelijks worden honderden waarnemingen op maillijsten gepost, maar verder gebeurt er vaak niet veel mee. Nog veel meer waarnemingen blijven steken in een notitieboekje. Maar vanaf nu kan je elke waarneming online invoeren, al je eigen waarnemingen beheren en via het internet delen met alle waarnemers. We zijn dan ook trots Waarnemingen.be te kunnen voorstellen, een initiatief van de Stichting Natuurinformatie uit Nederland en Natuurpunt Studie, en gebaseerd op het gekende Waarneming.nl. In deze uitgebreide online databank kan je waarnemingen invoeren én raadplegen van alle soortengroepen, inclusief de exacte locatie op sattelietkaart. Je kan ook foto’s en geluiden toevoegen als bewijsmateriaal.

De filosofie is dat elke waarnemer verantwoordelijk is voor het invoeren van de eigen gegevens. Dit bespaart ‘forumwatchers’ heel wat werk en vermijdt dat gegevens verloren gaan omdat niemand ze toevoegt aan een databank. Aangezien waarnemingen als puntlocatie worden ingevoerd, is het gedaan met zoeken naar de juiste UTM of IFBL code, die kan achteraf automatisch worden toegevoegd.

Ingevoerde waarnemingen zijn in principe openbaar te raadplegen via internet, tenzij het om kwetsbare soorten gaat, of indien de waarnemer de waarneming wenst te vervagen omdat het om een broedgeval gaat of de waarnemingslocatie in een gevoelig gebied ligt. Waarnemers (en binnenkort ook werkgroepen) kunnen op elk moment hun waarnemingen downloaden. Waarnemingen van zeldzaamheden of waarnemingen in een vreemde periode worden gecontroleerd vooraleer te worden goedgekeurd. Alle gegevens worden centraal opgeslagen en worden (mits toestemming van de waarnemer) aangeboden aan de bestaande nationale databanken.

De basisversie van waarnemingen.be is momenteel online.

Amper een twintigtal testpersonen zorgden de laatste maand voor bijna 200 nieuwe waarnemingen per dag. Wat kan dit worden wanneer alle waarnemers meedoen in Vlaanderen ? Een paar miljoen waarnemingen per jaar ?

In een volgende fase zullen werkgroepen een eigen scherm kunnen krijgen, met een eigen gebiedsafbakening, en een selectie van soortengroepen op maat. Om waarnemingen te kunnen ingeven moet je registreren. Usernames hebben minimaal 5 letters en kunnen geen spaties hebben. Vul ook steeds je echte naam in.

Opgelet: gegevens verzameld in het kader van telprojecten dienen – zoals voorheen - aan de databanken van deze projecten bezorgd te worden. Liever geen dubbele invoer dus. Voor een overzicht van deze telprojecten, kijk op www.telmee.be.

BuxtonSparkling

Aantal berichten : 278
Leeftijd : 44
Registration date : 04-12-06

http://www.flickr.com/photos/buxtonsparkling/

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 16 mei 2008, 00:20

leuk initatief, alhoewel, eigen aan een begin, dit project enkele kinderziektes vertoont...
zo bijvoorbeeld betreft de Kalkense Meersen : het Heisbroek bevindt zich tot nader order in Uitbergen en niet in Wichelen...
ook zijn er veel te weinig deelgebieden voor de meersen, waar moet men bijvoorbeeld zijn gegevens kwijt van Voorbellem of de Vliegerkesweide ? bij Kalkense Meersen algemeen ? als je daar 10 soorten ziet, betekent dat 10 keer bij de 'beschrijving locatie' Vliegerkesweide invoeren... die 'beschrijving locatie' zie je echter niet als je dan achteraf op een waarneming klikt !
er zal ook veel discipline van de waarnemers worden verwacht, om telkens weer, soort per soort (!) hun gegevens in te voeren...
een groot nadeel is de overzichtelijkheid, je moet nu al een paar keer klikken om alle waarnemigen van alle deelgebieden van een bepaalde regio te lezen, al heb ik begrepen dat op termijn er een mogelijkheid zal worden ingevoerd om bijvoorbeeld aan een vogelwerkgroep een bepaald gebied te kleven... waar overmeersevogels.be in dit alles zijn plaats zal krijgen, is me compleet onduidelijk, maar laat ik hier vooral klaar en duidelijk over zijn : tseef zal, tot hij er plezier in heeft, de waarnemingenpagina op deze website blijven verzorgen !
als in de toekomst mocht blijken dat bepaalde waarnemers enkel nog hun gegevens doorsturen naar waarnemingen.be, zal ik me de vrijheid nemen om hun waarnemingen te kopiëren op deze site, en dan heb ik het uiteraard over de mensen die nu reeds hun gegevens naar mij doorsturen of vogelaars met wie ik een overeenkomst heb betreft het overschrijven van hun gerief... personen die weigeren dat hun waarnemingen worden gepubliceerd op deze site : graag een seintje...

na verloop van tijd zal alles wel duidelijk worden denk ik, maar nogmaals, tseef blijft doorgaan met deze site, met zijn waarnemingenpagina en uiteraard met dit forum, al zal ik wel, als ik daar tenminste de tijd voor vind, mijn belangrijkste gegevens ook op waarnemingen.be plaatsen...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 16 mei 2008, 01:29

het kan verkeren zei Bredero... Razz
let vooral op de specifiëring 'binnen deze site'...
qua leden kan dat ook tellen Laughing

http://waarnemingen.be/werkgroep_detail.php?id=40134&tab=info

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Joris op vr 16 mei 2008, 17:55

Hallo overmeersevogelaars,

Vogelwerkgroep Durmevallei zal normaal ook mee in het nieuwe systeem stappen,
als aan een aantal voorwaarden is voldaan.
De eigen werkgroep-pagina is de belangrijkste voorwaarde, zodat we de huidige
frame van "recente waarnemingen" kunnen vervangen door die werkgroep-pagina
(in zelfde frame) van waarnemingen.be
Aan die optie "werkgroep-pagina's werken ze momenteel nog, en ik heb verstaan
dat dit toch nog enkele weken zal duren. Dus da's nog wat afwachten.

Er zal normaal een aparte werkgroep-pagina komen voor de regio van
Vogelwerkgroep Durmevallei, en één voor de regio van NP Scheldeland (Kalkense
meersen). In principe (normaal zal dit toch mogelijk zijn) zal Berlare in beide
werkgroep-pagina's volledig worden opgenomen, of een specifieke aflijning op
gebiedsniveau, zodat in het scherm van werkgroep NP Scheldeland alle
waarnemingen van Berlare en van de (rest van de) Kalkense meersen te zien zijn.
Idem voor regio VWG-Durmevallei.
Op die manier kan elke werkgroep beschikken over de data van Berlare.

De weergave van de werkgroep-pagina zal inderdaad voor een deel zelf te
bepalen zijn door de verantwoordelijken (ik zal bv. selectie maken dat op introscherm
voor durmevallei enkel de vrij algemene en zeldzame soorten te zien zijn, dus
niet de 'gewone', zodat het wat overzichtelijk blijft, van daaruit kunnen mensen
door enkele kliks zelf bepalen wat ze willen zien).
Het ziet er allemaal veelbelovend uit, maar dus nog niet klaar.

Wat betreft de bestaande indeling in gebieden in de Kalkense meersen, dat heb ik
tijd geleden gemaakt (VWG Durmevallei en NP Scheldeland samen, in kader van de
Portaalsite) en zo doorgeven, nadat Peter Claus dit had nagekeken.
Vliegerkesweide is inderdaad niet opgenomen als deelgebied. Dat zal eens moeten
bekeken worden of daar nog veranderingen kunnen aangebracht worden, ik denk
het wel. Men werkt natuurlijk met puntgegevens, dus de locatie kan men goed
bepalen.

Groeten,
Joris Everaert
Vogelwerkgroep Durmevallei
www.durmevallei.be

Joris

Aantal berichten : 31
Registration date : 15-11-07

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 22 mei 2008, 10:57

http://waarnemingen.be/area_lijst.php?type=0&partial_name=molsbroek&prov=0

het Molsbroek blijkt goed voorzien van deelgebieden...
waar blijft verdorie die Vliegerkesweide ??

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  BuxtonSparkling op do 22 mei 2008, 22:37

Tseef, kan je de exacte locatie en omtrek daarvan aanduiden op een kaartje?
En dat mailen met twee woorden uitleg erbij naar info@waarnemingen.be
Dan komt dat wel in orde.

BuxtonSparkling

Terug naar boven Go down

Bericht  BuxtonSparkling op vr 23 mei 2008, 00:45

Hupla, de eerste 10.000 waarnemingen staan er al op !!! Shocked cheers
We zijn dan ook super content met dit snelle succes van ons nieuw speelgoed!

Dag van de Biodiversiteit
22 april is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot Internationale dag van de Biodiversiteit. Een goed moment om extra aandacht te besteden aan de natuur om ons heen.

Natuurpunt Studie roept alle vrijwilligers op om van 22 tot 25 april alle natuurwaarnemingen goed te documenteren en te melden op www.waarnemingen.be. Want vrijwilligersgegevens vormen de basis van de cijfers waarmee de toestand van de biodiversiteit wordt opgevolgd.

BuxtonSparkling

Terug naar boven Go down

Bericht  Joris op vr 23 mei 2008, 01:23

Deelgebieden kalkense meersen
http://waarnemingen.be/area_lijst.php?type=0&partial_name=kalkense+meersen&prov=0

Van Vliegerkesweide had ik toen nog niet (veel) gehoord.
Wist ik veel dat men zonder verder overleg die gebiedafbakening die ik maakte voor de
portaalsite heeft overgenomen. Op zich is dit goed.
Ik neem aan (hoop) dat veranderingen mogelijk zijn, dat moeten jullie in principe nu zelf
maar doen, ik neem aan dat NP Scheldeland dit zeker zal bekijken.
Ik moet toch eens vragen hoe het zit om eventueel nog een benaming van gebied te
veranderen, zal het dan meteen ook eens vragen of er deelgebieden kunnen bijgezet worden.

Groeten,
Joris Everaert

Joris

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 23 mei 2008, 10:21

Joris schreef:
Ik neem aan (hoop) dat veranderingen mogelijk zijn, dat moeten jullie in principe nu zelf
maar doen, ik neem aan dat NP Scheldeland dit zeker zal bekijken.

Groeten,
Joris Everaert

waarvan akte... Wink Razz

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Joris op vr 23 mei 2008, 23:23

Hoorde van Gerald Driessens (NP) dat naamsveranderingen van gebieden/deelgebieden
zeker mogelijk zijn, alsook nieuwe zones (derde categorie) binnen deelgebieden.
Dus Vliegerkesweide zal zeker een zone binnen deelgebied Langendonk kunnen worden.
Very Happy
Peter Claus en/of Jan Putteman zullen dit verder regelen.

Groet,
Joris Everaert

Joris

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 24 mei 2008, 00:05

ok bedankt Joris en Peter en/of Jan

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 27 mei 2008, 11:03

overmeersevogels.be staat nu ook als 'werkgroep' geregistreerd op waarnemingen.be :
http://waarnemingen.be/werkgroep_detail.php?id=40500&tab=info

je kan je als waarnemer aan die werkgroep linken...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  BuxtonSparkling op di 27 mei 2008, 13:59

Bedankt voor het enthousiasme Tseef!
Tip van de week:
Zo kan je heel vlot een handig lijstje study van je eigen waarnemingen uit waarnemingen.be halen:
Klik onder 'Mijn waarnemingen.be' op 'Export/back-up' en klik dan daglijst aan.
Dan kan je nog de periode aanduiden, en kiezen van welke soortengroep je graag een overzicht wil zien.
Het resultaat is een overzicht van alles wat je gezien hebt per dag en per gebied.

Een voorbeeldje:
Oude Durme
1 Scholekster overvliegend
1 Vuurjuffer ter plaatse
2 Gewone Schorpioenvlieg ter plaatse

2008-05-24

Cuestazoom Sombeekse meersen en Bronbosjes
5 Koolmees vastgesteld territorium
1 Kleine Wespenbok ter plaatse

Waasmunster centrum en omgeving
12 Huiszwaluw ter plaatse
3 Gierzwaluw ter plaatse

2008-05-25

Cuestazoom Sombeekse meersen en Bronbosjes
1 Dennenspanner op licht
3 Stro-uiltje op licht
1 Schimmelspanner op licht
1 Zwart Beertje op licht
2 Witte Tijger op licht
1 Zwarte-c-uil op licht
2 Haarbos op licht
1 Puta-uil op licht
1 Bruine Snuituil op licht
2 Gewone Worteluil op licht
1 Kameeltje op licht
1 Driehoekuil op licht

Scheldebroeken - RZ Aubroeck
1 Bosrietzanger baltsend/zingend
1 Kleine Karekiet baltsend/zingend
1 Blauwborst ter plaatse
1 Viervleklieveheersbeestje ter plaatse
5 Onbestippeld Lieveheersbeestje ter plaatse tijdens JNM excursie Dag van het lieveheersbeestje
1 Goudhaantje spec. ter plaatse
30 Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje ter plaatse
1 Rietvink ter plaatse

BuxtonSparkling

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 28 mei 2008, 12:52

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  BuxtonSparkling op wo 28 mei 2008, 13:14

tseef schreef:overmeersevogels.be staat nu ook als 'werkgroep' geregistreerd op waarnemingen.be :
http://waarnemingen.be/werkgroep_detail.php?id=40500&tab=info

je kan je als waarnemer aan die werkgroep linken...

Misschien rap efkes zeggen hoe:

Ga onder 'Mijn waarnemingen.be' naar 'Instellingen'.
Dan 'Lidmaatschappen overzicht/toevoegen'.
En dan wijst het zichzelf uit.

En meteen zijn we al met drie Tseef Wink

BuxtonSparkling

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud Vandaag om 14:45

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down