ZWALUWEN-GIERZWALUWEN

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Re: ZWALUWEN-GIERZWALUWEN

Bericht  tseef op do 05 jun 2008, 12:09

vandaag weer 3 Huiszwaluwen boven het Molenveld, gisteren eentje alarmerend op 2 overvliegende Sperwers, moet dringend eens naar de Schoolstraat !

tseef

Aantal berichten : 13851
Registration date : 24-09-06

http://www.overmeersevogels.be

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op di 10 jun 2008, 09:27

Peter Claus schreef:In Wetteren op de passerelle 3 bezette kunstnesten. Rondom ook activiteiten aan nog eens 13 nesten. Het dubbele aantal van vorig jaar!!! cheers

Ook de kolonie op het Scheppersinstituut is weer bezet! ;-)

Ondertussen al 26 (!!!) bezette nesten op de passerelle (waaronder op één na alle kunstnesten). een populatiegroei van meer dan 300%!

Op de binnenkoer van Scheppers nog eens 16 bezette nesten.

Peter Claus

Aantal berichten : 211
Registration date : 15-10-06

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 10 jun 2008, 09:44

affraid cheers :win: :pouce: :501:

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op di 10 jun 2008, 10:57

ook aan het vaartplein zijn ze goed aan het plakken, ze komen het slib halen vooraan de wei begin vaart,
heb er 14 geteld die zich kort na elkaar kwamen bevoorraden, vliegen veel langs het erf 'van peteghem'

gr. erik

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 20 jun 2008, 12:34

vandaag nog eens de Schoolstraat in Overmere gedaan : 0 Huiszwaluwen Crying or Very sad
een roepende vogel in de Begoniastraat...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 21 mei 2009, 20:57

21 mei en ik moet mijn eerste Huiszwaluw nog tegen het lijf lopen in Overmere... Crying or Very sad
dus de kunstnesten blijven ook dit jaar leeg in de Schoolstraat :pff:

heb wel groepjes gezien aan de Aard te Schellebelle en boven het Vaartplein te Kalken

hoe zit het op andere plaatsen ?

tseef

Leeftijd : 47

Terug naar boven Go down

Bericht  Sdry op do 21 mei 2009, 21:43

Ahja, ik heb er 5-6 kunnen spotten in Kwatrecht toen ik op de trein stond te wachten dinsdag, als k terug thuis ben zal ik wel eens met kijker gaan zien, k denk dat er in de verte nog meer vlogen maar kon het niet met zekerheid zien. Ook een koppeltje boerenzwaluw in de omgeving van het station( ik vermoed dat ze nestelen aan de boerderij bij t geerbos, maar vliegt er zeker 1 regelmatig richting kloosterstraat-schelde)

Sdry

Aantal berichten : 405
Leeftijd : 30
Registration date : 29-03-07

http://natuurpracht.vps14.com/

Terug naar boven Go down

Bericht  Jefken op vr 22 mei 2009, 08:24

Hier aan de overkant van de Schelde (Notendijk - Appels) was er tot 8 jaar terug een Huiszwaluwkolonie (+/- 40 koppels) gevestigd aan het pompgemaal .
De laatste 3 jaar is er geen Huiszwaluw meer te bekennen .
Ook de Gierzwaluwen (2 koppels) aan 't Ros Beiaardcentrum heb ik dit jaar nog niet gezien .
Binnen 10 jaar moeten we ergens naar het buitenland om nog een zwaluw te zien .

Jefken

Aantal berichten : 930
Registration date : 01-10-06

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 22 mei 2009, 17:54

vandaag dan toch 3 Huiszwaluwen boven het Molenveld, maar hoog, dus allicht nog trek...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Sdry op za 23 mei 2009, 19:01

Betreft die huiszwaluwen in kwatrecht, deze keer wat beter gekeken, en denk toch ongeveer 12 of zelfs nog meer. Niet evident ze te tellen ... vliegen soms chaotisch, ver uiteen, of rond dat grote gebouw heen.

Ook veel (20+ op momenten) gierzwaluwen, zich frequent in groep verplaatsend over enkele 100m's, geen idee waar die precies nestelen (doen ze dat eigenlijk vrij gecentreerd of eerder verspreid ?)

Sdry

Terug naar boven Go down

Kolonies huiszwaluwen in de buurt

Bericht  Kristof Marius op za 06 jun 2009, 20:22

Geachte mede-zwaluwliefhebbers,

Dit is de eerste keer dat ik iets post op dit forum.
Maar als fervente zwaluwliefhebber, mag mijn bijdrage niet uitblijven ;-)

Ik ben al van jongsaf gefascineerd door zwaluwen, maar dit jaar (mede door de acties van o.m. RLSD) ben ik véél meer en véél actiever gaan prospecteren.

Kolonies huiszwaluwen in de buurt:

- Passerelle Wetteren (alom gekend en geprezen)
- Schellebelle (veel bewoonde kunstnesten + natuurlijke nesten + dit jaar aanbouw minstens 2 nieuwe natuurlijke nesten Schellebelle dorp cheers )
- Wichelen - Oud Dorp (heel veel bewoonde kunstnesten + natuurlijke nesten, groot succes!)
- Scheppers: kolonie aan de buitenkant sterk gedaald, maar vermoed dat er op de speelplaats middelbaar nog redelijk wat nesten hangen, want heb paar weken geleden 15-tal huiszwaluwen zien aanvliegen
- Zonnegem (buurt Erpe-Mere): mooie kolonie huiszwaluwen in hoofdstraat (waarvan 6-tal natuurlijke nesten in 1 zelfde tipgevel!) --> hier is dit voorjaar wel 1 natuurlijk nest verdwenen (afgevallen of verwijderd??) --> Misschien interessant om hier actie te ondernemen met kunstnesten, preventief
- Burst: 4-tal natuurlijke nesten in tipgevels
- Kalken-dorp + Vaarstraat --> hier is 1 natuurlijk nest afgevallen, hing in gevel naast kunstnest dat door RLSD werd opgehangen vorig jaar
- Berlare - Schoolstraat: kunstnesten + 1 natuurlijk nest (nieuw / oud?). Ken deze locatie nog maar sedert kort.
- Oude fabrieksgebouwen aan de Schelde als je van Wetteren op de dijk naar Melle rijdt. Daar hangen ook stuk of wat natuurlijke nesten + veel aanvlieg. Ben nog niet naderbij gaan inspecteren.

Dit zijn voor zover ik weet de kolonies uit onze buurt.

In Zeveneken-dorp heb ik twee weken geleden huiszwaluwen gevels zien uitproberen om eventueel zelf nieuw te bouwen. Moet nog gaan kijken of ze dit effectief gedaan hebben.

Zelf heb ik 4 kunstnesten gemaakt voor zwaluwen en aan mijn huis opgehangen in de Baerdonckstraat (Overschelde). Voorlopig geen bewoners, de nieuwsgierige mus af en toe buiten beschouwing gelaten. Wel veel passage gierzwaluwen. Heb 1 dakpan beetje opengelegd, voorlopig voor zover ik weet zonder resultaat. Plan is volgend jaar viertal dakpannen met kapje te leggen, want er vliegen wel veel gierzwaluwen over.

Steeds ter beschikking!

Groeten,

Kristof Marius

Kristof Marius

Aantal berichten : 13
Registration date : 15-05-09

Terug naar boven Go down

Bericht  Kristof Marius op za 06 jun 2009, 20:36

Ik ben nog 1 locatie vergeten te vermelden.

Er hangen ook nog een aantal natuurlijke huiszwaluwnesten in Zaffelare dorp.
Kan echter niet bevestigen of ze nog effectief bewoond zijn.

Mvg,

Kristof

Kristof Marius

Terug naar boven Go down

Bericht  Sdry op za 06 jun 2009, 23:15

- Oude fabrieksgebouwen aan de Schelde als je van Wetteren op de dijk naar Melle rijdt. Daar hangen ook stuk of wat natuurlijke nesten

West & zuid kant hangen ook nesten , waarvan zeker 3 in gebruik, en een heel pak kapotte nesten. Fabrieksgebouw ligt trouwens in de Oude heirbaan (melle) - kloosterstraat (kwatrecht).

Sdry

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 06 jun 2009, 23:30

Kristof Marius schreef:
- Berlare - Schoolstraat: kunstnesten + 1 natuurlijk nest (nieuw / oud?). Ken deze locatie nog maar sedert kort.

Kristof Marius

je bedoelt allicht Schoolstraat in Overmere? laatste bewoonde nest in 2007, in 2008 werden de kunstnesten opgehangen door het RLSD, helaas zonder resultaat, ook dit jaar er nog geen Huiszwaluw gezien (en ik kom elke dag op school...), dus ik vermoed dat dat natuurlijk nest een oud geval zal zijn, maar zal er maandag toch nog eens speciaal op letten... waar hangt dat precies, voor of na de school ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Kristof Marius op zo 07 jun 2009, 11:32

Hallo,

Zal idd de Schoolstraat in Overmere zijn ipv Berlare.
Natuurlijk nest hangt ad straatkant van de school, ofwel moet ik me bijzonder miskeken hebben (ik rij de ganse streek af met de fiets).

Kristof Marius

Terug naar boven Go down

Bericht  Kristof Marius op zo 07 jun 2009, 16:30

Daarnet even gepasseerd in Zeveneken.
In de Tuinwijk (vlakbij Zeveneken Dorp) minstens 4 bewoonde natuurlijke nesten.

Opmerkelijk:

- De zwaluwen hebben hel witte huizen uitgekozen om hun nesten tegen te bouwen (gevels + oversteek hel wit geverfd)
- De nesten hangen allemaal op amper 3 (!) meter hoogte, ook al zijn het allemaal witte villahuizen met hoge nokken, die niet bewoond zijn. Ik vermoed dat ze hun nesten zo laag hangen, omdat ze de nesten doen steunen op elektriciteitsbakjes die zo laag hangen.

Mvg,

Kristof

Kristof Marius

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 10 jun 2009, 09:06

Kristof, ik heb er een nieuw nest bij cheers
aan het gerenoveerde boerderijtje hoek Pastoor Pennestraat / Fortstraat te Overmere zat er deze morgen een koppeltje Huiszwaluwen in een nest waar vorig jaar... Boerenzwaluwen hebben gebroed ! amper 2 meter verder (dus onder hetzelfde afdak) is er een nest van... Boerenzwaluwen (4 grote jongen) !!! bounce dus de 2 soorten vreedzaam naast mekaar...

goed dat zelfs na de renovatiewerken de zwaluwen zijn gebleven !

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 12 jun 2009, 09:09

de 4 jonge Boerenzwaluwen in het nest langs de Pastoor Pennestraat zaten er deze ochtend nog, en het op amper 2 meter verder gelegen nest van de Huiszwaluwen is ook nog steeds bezet, het koppel was modder aan het aanvoeren, allicht moeten die nog beginnen met broeden

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Kristof Marius op vr 12 jun 2009, 21:03

Hallo,

Da's leuk nieuws, Tseef!
Als er maar geen hybriden uitkomen (bestaat dus echt he, kruisingen tussen boeren- en huiszwaluwen!).

Slecht nieuws in Schellebelle. Twee van de nieuwe zelfgebouwde nesten, zijn afgevallen... Sad
1 nieuw zelfgebouwd nest hangt er wel nog cheers Moest vandaag door Schellebelle passeren, en heb dus meteen eens "mijn ronde" gedaan he.

Vandaag ook gaan mountainbiken, en gepasseerd in rond Zonnegem. Ook daar zeker 1 nieuw nest (maar mss ter vervanging van het nest dat paar weken geleden was afgevallen). Totaal ca 15 nesten daar.

Ook op Scheppers gepasseerd. Aan de straatkant hingen vroeg dit voorjaar maar 4 originele nesten meer, intussen alweer een stuk of 8! cheers

Is er eigenlijk iemand die al deze gegevens doorgeeft aan de zwaluwentelling? Wetteren staat nog steeds op nul...

Groeten,

Kristof

Kristof Marius

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 13 jun 2009, 23:26

Kristof Marius schreef:Is er eigenlijk iemand die al deze gegevens doorgeeft aan de zwaluwentelling?

misschien ben jij daar de gekipte persoon voor ?
vandaag nog steeds de 4 jonge Boerenzwaluwen in het nest langs de Pastoor Pennestraat, de Huiszwaluwen aldaar zijn beetje bij beetje hun (Boerenzwaluwen)nest aan het toemetselen ! even tevoren 5 Huiszwaluwen in de buurt, alarmerend op Sperwer, dus allicht nog nesten in Overmere, maar heb nog niet gevonden waar, misschien toch in de Schoolstraat ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op ma 15 jun 2009, 08:57

de jonge Boerenzwaluwen van de P. Pennestraat te Overmere hebben het nest verlaten cheers
deze ochtend zat de Huiszwaluw nog op het nest...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 19 jun 2009, 00:57

Kristof Marius schreef:- Berlare - Schoolstraat: kunstnesten + 1 natuurlijk nest (nieuw / oud?). Ken deze locatie nog maar sedert kort.

langs de Schoolstraat te Overmere inderdaad een natuurlijk nest, maar ik denk een oud nest, daar geen aktiviteit te bespeuren; gisteren (donderdag) aan het Molenken/Margote te Wichelen minstens 1 natuurlijk nest zien hangen, met daar ook 1 Huiszwaluw (2 op 15/6), dus allicht bewoond, zal straks rond de middag eens speciaal op letten of er nog nesten hangen, de voorbije jaren daar toch steeds enkele Huiszwaluwen rondvliegend... (voor Huiszwaluwen in Wichelen zie ook bericht van Peter Claus hoger in dit topic !)

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 19 jun 2009, 14:17

tseef schreef:gisteren (donderdag) aan het Molenken/Margote te Wichelen minstens 1 natuurlijk nest zien hangen, met daar ook 1 Huiszwaluw (2 op 15/6), dus allicht bewoond, zal straks rond de middag eens speciaal op letten of er nog nesten hangen, de voorbije jaren daar toch steeds enkele Huiszwaluwen rondvliegend... (voor Huiszwaluwen in Wichelen zie ook bericht van Peter Claus hoger in dit topic !)

vandaag nog eens 'vluchtig' langs Molenken/Margote te Wichelen gereden : 20 natuurlijke nesten gevonden, waarvan 2 kapot, onder 12 van die nesten hingen/lagen uitwerpselen, in 2 daarvan vlogen Huiszwaluwen, in totaal 7 Huiszwaluwen zien vliegen; aan minstens 3 andere huizen zag je duidelijk dat er ooit een nest had gehangen, maar nu verdwenen; de zijstraten heb ik niet gecontroleerd, dus mogelijk hangt daar ook nog wat...
die kunstnesten van het RLSD heb ik niet gevonden, waar hangen die ergens Peter ?
Kristof, misschien kan jij daar nog eens een grondige inventarisatie uitvoeren ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Kristof Marius op zo 21 jun 2009, 13:01

In Wichelen hangen de kunstnesten van het RLSD in het "Oud Dorp".
Ik heb nog niet geïnventariseerd, maar er hangen daar een pak kunst- en natuurlijke nesten!

Mogelijks ga ik met Peter Claus een van de komende weken op stap om alles in kaart te brengen.

Ben trouwens net terug uit Egypte, en daar géén huiszwaluwen te bespeuren, ook nergens nesten zien hangen. Is m.i. véél te heet daar (45 graden in de schaduw). Wél een aantal boerenzwaluwen gezien, ook net uitgevlogen jongen. Is wel de Egyptische variant, lijkt op onze hirundo rustica en klinkt hetzelfde, maar heeft een vuilgele borst ipv wit. Ook een zwaluwsoort gezien die ik nog niet kende, volgens een lokale vogelgids de 'sand swallow'. Ben er nog niet uit of dit gelijk staat met wat wij oeverzwaluw noemen. Gierzwaluwen ben ik daar niet tegengekomen. Dit alles terzijde!

Momenteel alles vrij stil op zwaluwfront. Ik denk dat de meeste druk ah broeden zijn.

Kristof Marius

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 21 jun 2009, 13:05

Kristof Marius schreef:In Wichelen hangen de kunstnesten van het RLSD in het "Oud Dorp".
Ik heb nog niet geïnventariseerd, maar er hangen daar een pak kunst- en natuurlijke nesten!

en waar is dat Oud Dorp dan, ergens een zijstraat in ? de (natuurlijke) nesten die ik vond, bevinden zich alle langs de hoofdstraat, dus straat naar de kerk toe...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Kristof Marius op zo 21 jun 2009, 18:30

Langs de hoofdstraat hangen er idd een tiental natuurlijke nesten, maar als je de zijstraat neemt die naar het centrum loopt (naar het oude gemeentehuis) dan zie je de meeste hangen. De straat heet eigenlijk gewoon "Dorp" als ik me niet vergis. Anders vraag je het daar maar even ;-)

Kristof Marius

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op zo 21 jun 2009, 20:41

tseef schreef:en waar is dat Oud Dorp dan, ergens een zijstraat in ? de (natuurlijke) nesten die ik vond, bevinden zich alle langs de hoofdstraat, dus straat naar de kerk toe...
Dat oud dorp is waar het oud gemeentehuis is (is nu een feestzaal), dat was waarschijnlijk de eerste bewoningskern van Wichelen, vlak tegen de Schelde aan.
Als je Wichelen binnenrijdt, neem je de straat links aan het voetgangerslicht.
Z.

Zwammer

Aantal berichten : 789
Leeftijd : 65
Registration date : 20-01-07

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 21 jun 2009, 21:30

had het ondertussen al op Google gevonden, ben niet zo vertrouwd met de Wichelse dorpskern...
Wichelen herbergt dan toch nog een gezonde populatie Huiszwaluwen als je alle nesten bijeen telt !

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 21 jun 2009, 21:31

Kristof Marius schreef:Langs de hoofdstraat hangen er idd een tiental natuurlijke nesten

ik telde er 18, maar of ze allemaal bezet zijn ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 24 jul 2009, 16:27

het nest van de Huiszwaluwen langs de Pastoor Pennestraat is nog verder toegemetst, deze namiddag vloog er een adult uit, dus dat zit wel snor...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op ma 27 jul 2009, 19:43

tseef schreef:het nest van de Huiszwaluwen langs de Pastoor Pennestraat is nog verder toegemetst, deze namiddag vloog er een adult uit, dus dat zit wel snor...

het kan verkeren zei Bredero, vandaag nog eens gaan checken : stuk van het nest afgebrokkeld, geen zwaluw meer te zien... Crying or Very sad

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op ma 03 aug 2009, 10:57

tseef schreef:
tseef schreef:het nest van de Huiszwaluwen langs de Pastoor Pennestraat is nog verder toegemetst, deze namiddag vloog er een adult uit, dus dat zit wel snor...

het kan verkeren zei Bredero, vandaag nog eens gaan checken : stuk van het nest afgebrokkeld, geen zwaluw meer te zien... Crying or Very sad

vandaag toch weer 2 Huiszwaluwen in de buurt van het nest, dat overigens terug weer wat meer is toegemetst had ik de indruk...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 18 aug 2009, 10:31

de RLSD-kunstnesten voor Huiszwaluw in de Schoolstraat te Overmere beginnen na 2 jaar eindelijk hun vruchten af te werpen : deze ochtend in 1 nest jongen te horen cheers , 1 adult vliegt in en uit, 2de adult vliegt uit + alarmeren + uitwerpselen onder nest, was ook wat toegemetst...

aan het nest langs de Pastoor Pennestraat geen beweging Crying or Very sad

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op vr 21 aug 2009, 09:35

Vanochtend minstens 69 (!) Boerenzwaluwen op de draden in de Boombosstraat, alvast de grootste groep die ik er ooit zag

mvg

Wouter

wouter

Aantal berichten : 759
Leeftijd : 42
Registration date : 08-12-06

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op ma 24 aug 2009, 09:50

tseef schreef:de RLSD-kunstnesten voor Huiszwaluw in de Schoolstraat te Overmere beginnen na 2 jaar eindelijk hun vruchten af te werpen : deze ochtend in 1 nest jongen te horen cheers , 1 adult vliegt in en uit, 2de adult vliegt uit + alarmeren + uitwerpselen onder nest, was ook wat toegemetst...

aan het nest langs de Pastoor Pennestraat geen beweging Crying or Very sad

Werd tijd! :welc:

Peter Claus

Aantal berichten : 211
Registration date : 15-10-06

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 30 aug 2009, 09:20

deze ochtend toch weer een Huiszwaluw in het nest langs de Pastoor Pennestraat te Overmere cheers

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 09 sep 2009, 10:26

tseef schreef:deze ochtend toch weer een Huiszwaluw in het nest langs de Pastoor Pennestraat te Overmere cheers

het is een verhaal van vallen en opstaan geweest, maar deze ochtend zaten er in het bewuste nest 3 jonge Huiszwaluwen, klaar om uit te vliegen cheers
en ik kreeg er zowaar kippevel van, je volgt dat dan toch een paar weken aan een stuk en als ge dan ziet dat het hen dan toch gelukt is, prachtig vind ik dat :232:

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op do 10 sep 2009, 15:18

Aan het Vaartplein in Kalken ook nog steeds huiszwaluw met de kopjes uit het nest, en een 10-tal in de lucht.
mvg

Wouter

wouter

Terug naar boven Go down

Voorlopige conclusie seizoen 2009

Bericht  Kristof Marius op vr 09 okt 2009, 20:53

Hallo nog eens (hier ben ik weer na lang weggeweest...).

vandaag mijn artikeltje zien verschijnen in de Landschapskrant ivm zwaluwen.
Deed er me aan denken dat ik nog eens iets moest posten hier.

Succes van de Passerelle dit jaar matig tot zwak. Van de vorig jaar 28 bewoonde nesten bleven er dit jaar veel onbewoond. Als we tien broedkoppeltjes hadden, zal het veel zijn... Bovendien hebben ze maar één broedsel voortgebracht ipv twee. Al bij al een resultaat dat wat uitblijft.

Op Scheppers gaat het dan weer stukken beter (ik spreek enkel over de buitenkant, ik ga niet zomaar op de koer gaan lopen uiteraard).
Stuk of 8 bewoonde nesten, en zeker meer dan één broedsel! Vorige week (dus begin oktober) zaten er nog een aantal jongen met de kopjes naar buiten. Of het reeds volwassen jongen zijn van dit jaar of nieuwe jonkies, is me niet duidelijk. Was "en passant" met de MTB, maar zowiezo vliegen nog zwaluwen af en aan. Mss hebben de zwaluwen zich verlegd, en winden ze de Passerelle te druk worden??

Voorts nog goed nieuws. Als bij wonder heb ik toevallig twee nieuwe nesten gevonden in Oosterzele, van het rondpunt aan Mariagaard richting Zottegem, links een zijweg van de grote drukke baan in en je komt erop uit. cheers

Op plaatsen waar boerenzwaluwen te vinden waren, hebben ze bijzonder veel jongen voortgebracht dit jaar!

Ik hoop dat er volgend jaar weer veel zullen terugkeren!!!

Groetjes en de komende maanden zal het stil worden op dit forum vrees ik ;-)

Kristof

Kristof Marius

Terug naar boven Go down

Gierzwaluwen

Bericht  Kristof Marius op ma 01 feb 2010, 23:24

Hallo,

Nog een dikke 2 maanden en de zwaluwen komen terug! Aftellen ;-)
En dan begint het te kriebelen...

Misschien dit jaar eens proberen kunstnesten voor gierzwaluwen op te hangen. Die vliegen veel en vaak over mijn huisje, dus dat zou misschien iets beter moeten lukken dan met de huiszwaluwen. Die laatste vliegen ook over, zelfs op een bepaald moment erg laag (dus ik mag vermoeden dan ze mijn kunstnesten wel zullen gezien hebben), maar nog geen bezoek gehad vorig jaar. Hopelijk dit jaar méér geluk...

Heeft er iemand weet of er in of rond Wetteren reeds geëxperimenteerd is met gierzwaluwennestkasten? Want aan gierzaluwen géén gebrek in Wetteren ;-)

Groeten,

Kristof

Kristof Marius

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 02 feb 2010, 00:38

toevallig gisteren op BB te lezen :

het succes van nestkasten is zeer gering. Het heeft sowieso enkele jaren nodig. Je kent wschl de grootte van de huidige kolonie niet maar als er iets of wat Gierzwaluwen zitten hang je er al gauw minsten 10. O of NO is het beste tenzij je een zeer lange dakgoot hebt met weinig rechtstreeks zonlicht eronder. Dakpannen zijn af te raden, inbouiwstenen het allerbeste maar dat zal wschl niet gaan. Hier in Gent hebben we er deze zomer 200 gekkocht via Vivara, dacht ik? Bij dringende gevallen zijn er van die stock doorverkoopbaar.

Dat nestkasten weinig effect hebben, ben ik niet meteen mee akkoord. Of dit hoeft alleszins niet altijd zo te zijn. In het Antwerpse zijn o.a. de langblokken aan de luchtbal volledig gerestaureerd waar alles wat ook maar als nestgelegenheid in aanmerking kwam, werd dichtgemaakt. Voordeel was dat deze restauratie twee jaar duurde en er dus geleidelijk per blok (er waren er vier) telkens nestkasten werden gehangen, in totaal 176. De gierzwaluwen zijn meteen overgeschakeld op de nestkasten die naar gierzwaluwnormen zelfs tamelijk laag hangen, nl. onder het balkon van het eerste verdiep. De kolonie was vroeger veel groter, hoewel we niet beschikken over cijfergegevens, maar het is duidelijk dat de kolonie nog volop in uitbreiding is voor wat betreft de nestkasten. Binnen afzienbare tijd plannen we om er nog een aanzienlijk aantal bij te hangen op deze locatie. Meer informatie en het volledige inventarisatierapport van 2008 kan je terugvinden op http://www.antwerpennoord.be/vogelwerkgroep/soortbescherming/gierzwaluwen.html

wat Wetteren betreft heb ik geen idee qua nestkasten...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Kristof Marius op vr 26 feb 2010, 11:47

Bedankt Tseef voor deze reply!

We zien wel wat het geeft, ben alleszins bezig met een totaal nieuwe dakgoot te plaatsen die volledig hol is.
Als ze willen, kunnen gierzwaluwen deze gebruiken.

Inmiddels is 1 van de kunstnestjes voor huiszwaluwen in gebruik door een mussenkoppeltje.
Aangezien ik ze zelf gemaakt heb van papiermaché, zijn ze wat 'aanpasbaar'. Het mussenmannetje heeft het invlieggat wat vergroot door er stukje bij beetje wat gedroogde papierpulp af te prutsen. Grappig zicht. Had er zijn bezigheid mee! Geen zwaluwen voorlopig, maar wel een beschermde diersoort ;-) Het vrouwtje kwam vorig weekend aanvliegen met een massa hooi in het bekje, maar kon niet door het (te) kleine gaatje. Waarop het mannetje beginnen te bricoleren ('afbreken') is ;-) Inmiddels is hun nestje klaar.

De natuur kan mooi zijn!

Kristof Marius

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 24 maa 2010, 21:18

Erik zijn zwaluwen zijn nu ook toegekomen cheers http://www.overmeerse.waarnemingen.be/waarneming/view/46974978

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 01 apr 2010, 23:59

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 02 mei 2010, 00:41

gefotografeerd in Nederland, 4 soorten in 1 beeld !

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 11 mei 2010, 01:13

gisteren Boerenzwaluw op nest gerestaureerde boerderij Pastoor Pennestraat Overmere, net als voorgaande jaren trouwens (zelfde nest !) cheers

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 01 jun 2010, 08:54

deze ochtend 2 Huiszwaluwen rond de kunstnesten vliegend aan schoolgebouw Schoolstraat Overmere, hoe zit het op andere plaatsen ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 01 jun 2010, 14:03

tseef schreef:deze ochtend 2 Huiszwaluwen rond de kunstnesten vliegend aan schoolgebouw Schoolstraat Overmere, hoe zit het op andere plaatsen ?

deze middag aan 't Moleken te Wichelen 4 Huiszwaluwen waaronder 2 op nest

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 02 jun 2010, 12:04

tseef schreef:deze ochtend 2 Huiszwaluwen rond de kunstnesten vliegend aan schoolgebouw Schoolstraat Overmere, hoe zit het op andere plaatsen ?

deze middag vliegt 1 vogel in kunstnest

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op do 03 jun 2010, 11:07

Rond het vaartplein Kalken, zeker al 5 van de 9 nesten met activiteit rond. Ik zou ze een keer allemaal moeten tellen.

mvg

Wouter

wouter

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 03 jun 2010, 11:34

zijn dat kunstnesten wouter ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op do 03 jun 2010, 15:04

Er hangen 2 kunstnesten, maar hier heb ik nog geen activiteit rond gezien.

mvg

Wouter

wouter

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 04 jun 2010, 08:21

deze ochtend allicht een mierennest uitgevlogen bij de geburen, daar direct 6 Boerenzwaluwen en 3 Gierzwaluwen er op vliegend, soms op manshoogte, mooi...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op vr 04 jun 2010, 20:29

nu veel huiszwaluwen in kalkendorp, komen regelmatig de gevel onderzoeken, zag deze middag een zestal onder de goten aan de muur hangen, deze avond 10 tot 15 ex rondvliegend

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Huiszwaluwen Passerelle

Bericht  Kristof Marius op ma 14 jun 2010, 21:51

Hallo,

Heb deze week al regelmatig huiszwaluwen zien fourageren in de Baerdonckstraat (nog géén geluk in de kunstnestjes, maar ben er vrijwel zeker van dat deze week de nestjes opgemerkt zijn, want één huiszwaluw vloog een aantal keer zeer laag over en móét ze gezien hebben!). Vorig jaar heb ik er bijna nooit tot hier zien komen, nu geregeld. Vandaar dat ik het vermoeden had "dat ze wellicht met méér zijn".

Daarnet dus eens gaan tellen aan de Passerelle (ik doe dat steeds rond 21.00 uur omdat dan alle vogels verzamelen boven de broedplek), en ziet er stukken beter uit dan vorig jaar Waar ik vorig jaar maximaal 20 vogels kon tellen vóór het broeden, zit ik nu al over de 30 (tellen in de vlucht is wel afschuwelijk moeilijk)! En ik neem aan dat het broeden links en rechts al gestart is, dus de vogels op de nesten zijn niet meegeteld. Bovendien zijn alle half afgewerkte nesten van vorig jaar aan de Passerelle nu volledig afgewerkt, EN zijn de 3 kunstnesten aan het herenhuis op de Aard ook alledrie verder dichtgemetseld!! cheers Volgens mij zijn deze niet door RLSD opgehangen, maar ze zijn dus nu wél succesvol.

Laat ze maar doen ;-)

Groeten,

Kristof

Kristof Marius

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud Vandaag om 20:46

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende