AKKERVOGELPROJECT

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Re: AKKERVOGELPROJECT

Bericht  tseef op za 17 jan 2009, 15:10

noumea meldt zonet 2 Geelgorzen in zijn tuin ! heeft daar ingezaaid...
knap, je zit daar op te hopen en dan komen ze ook :pouce:

tseef

Aantal berichten : 13890
Leeftijd : 47
Registration date : 24-09-06

http://www.overmeersevogels.be

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op za 17 jan 2009, 15:30

Geelgors: als tuinsoort kan dat tellen ! Ik krijg ook goesting om een stukje in te zaaien in de tuin. En misschien zou zo'n akkertje of akkerrand op één van de hogere stukken in de meersen (Assels e.d.) niet misstaan: de Riet- en Ringmussen in de meersen zouden er alvast bij gebaat zijn, ook voor Grauwe gors en Geelgors..

mvg

Wouter

wouter

Aantal berichten : 759
Leeftijd : 42
Registration date : 08-12-06

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 17 jan 2009, 15:36

in de Molenveldkouter in Overmere liggen er ook mogelijkheden, misschien eens een boer contacteren...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  noumea op za 17 jan 2009, 21:03

Id een halfjaar naar uitgekeken...
Ih late voorjaar een zgn "wildakkertje" ingezaaid met haver en gerst. Om het visueel wat aantrekkelijker te maken daartussen ook een mengsel van klaproos, korenbloem en gele ganzenbloem (sorry zwammer, is geen soort uit onze regio..) gezaaid. Mengsel kwam van Ecosem (www.ecosem.be). Telen op biologische basis en soortecht.
Van ecosem ook nog een paar andere mengsels id boomgaard gestrooid, allen met een indrukwekkend effect (ook voor het insectenleven).

Tot 2 weken geleden leek het wildakkertje en flop te worden, alles lag plat en was er met moeite een vogel te zien. Met de strenge vorst van de voorbije periode zag je dag na dag meer vogels. Vandaag oa. 2 geelgorzen, 13 ringmussen, 10 groenlingen, vinken, kepen en af en toe en troepje putters.

Het idee van een echte wildakker in de meersen of bvb overmere leeft al langer bij enkele mensen. Voorlopig enkel losse hersenspinsels.
Is trouwens niet aan te raden om dit zomaar gelijkwaar te doen.
Heb de laatste jaren verschillende publicaties en onderzoeken gelezen (oa INBO-rapport "van de stakkers van de akkers naar de helden van de velden").
Bij wildakkers zijn bvb bemesting of besproeiing uit den boze, moet het voldoende lang blijven staan,... Er moet ook een voldoende grote voedselvoorraad voor de vogels zijn.
Wanneer er halverwege de winter bvb geen voedsel meer te vinden is op de wildakker zullen de vogels toch genoodzaakt worden om verre omzwervingen te maken (ecological trap)

Verder blijft ook nog het financiële aspekt waarbij je de landbouwer z'n akker een jaar lang moet uitkopen.

Zgn akkerranden zijn misschien meer haalbaar. Hierbij laat de landbouwer brede stroken graan of iets dergelijks staan.

Mochten er mensen zijn die toch ergens een landbouwer kennen die te overtuigen is of die mits een kleine vergoeding bereid zou zijn om hieraan mee te werken dan wil ik op een of andere manier gerust ook m'n steentje bijdragen. Als alle forumleden een kleine geste doen dan moeten we ook al een leuk bedrag kunnen verzamelen, niet?

Het RLSD gaat ook met een akkervogelsproject beginnen maar hen kennende kan dat evengoed in 2020 zijn ;-)

Greetzzz,
noumea

noumea

Aantal berichten : 129
Registration date : 05-12-07

Terug naar boven Go down

Bericht  Neos op za 17 jan 2009, 22:04

Heeft Natuurpunt geen perceel liggen dat voor dit doeleinde kan gebruikt worden?

Neos

Aantal berichten : 1475
Leeftijd : 61
Registration date : 12-05-07

http://www.pbase.com/neos_marc

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 17 jan 2009, 22:08

ik pleit voor een stukje in de Molenveldkouter en wil daar op gelijk welke manier aan bijdragen ! bounce

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 17 jan 2009, 22:59

noumea schreef:Heb de laatste jaren verschillende publicaties en onderzoeken gelezen (oa INBO-rapport "van de stakkers van de akkers naar de helden van de velden").

http://www.inbo.be/files/Bibliotheek/02/167602.pdf

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op zo 18 jan 2009, 09:57

Ja, we moeten misschien eens de koppen bij elkaar steken.

De akkervogels hebben inderdaad alle steun nodig. In de streek van mijn ouders heb ik de achteruitgang zelf gezien. In mijn middelbare schooltijd werd ik tijdens mijn dagelijks ritje naar school op de fiets begeleid door Grauwe gors, Gele kwik en Veldleeuwerik. Het laatste mannetje Grauwe gors zong zijn liedje uit in '92, Gele kwik en Veldleeuwerik houden nu nog amper stand met hier en daar een koppeltje, maar de aantallen zijn gedecimeerd. Alleen Patrijs doet het nu nog relatief goed. Steenuil ook verdwenen.

Als je de evolutie in dat specifieke gebied bekijkt over de loop van 20 jaar is het huilen met de pet op. Alles platgespoten, akkerrand tot aan de beekoever, houtkantjes verdwenen, de enige amfibieënpaaiplaats weg.

Vorig jaar was er ginds een akker (2 ha) die 2 jaar braak lag (eigenlijk een mislukt anti-erosie experiment). Tijdens de winter zaten er letterlijk honderden zangvogels op (Ringmus, Piepers, Vinken, Patrijs,...). Een rijke voedselbron in een landbouwwoestijn... Dergelijke stukken hebben dus meer dan nut.

mvg

Wouter

wouter

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op zo 18 jan 2009, 14:19

noumea schreef:
Het RLSD gaat ook met een akkervogelsproject beginnen maar hen kennende kan dat evengoed in 2020 zijn ;-)

Greetzzz,
noumea

Dat is nieuw voor mij! Waar heb je dat gehoord?

Peter Claus

Aantal berichten : 211
Registration date : 15-10-06

Terug naar boven Go down

Bericht  noumea op zo 18 jan 2009, 14:46

Ze zouden zich er anders eindelijk es nuttig door maken ;-)

Nee, ik had dat opgevangen als één van de mogelijk projecten/voorstellen (Naast de rest vh volledige NP-programma ;-)) voor de toekomst.

noumea

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op zo 18 jan 2009, 14:52

tseef schreef:ik pleit voor een stukje in de Molenveldkouter en wil daar op gelijk welke manier aan bijdragen ! bounce
Ik had daar ook eigenlijk al eens Geelgors verwacht.
Z.

Zwammer

Aantal berichten : 790
Leeftijd : 65
Registration date : 20-01-07

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op zo 18 jan 2009, 15:05

noumea schreef:ook een mengsel van klaproos, korenbloem en gele ganzenbloem (sorry zwammer, is geen soort uit onze regio..) gezaaid.
Sorry noumea, WAS WEL een soort uit onze regio, t.t.z. als je met regio Vlaanderen bedoelt. In de Kempen en Limburg is die nog algemeen. Vorig jaar ook hier gevonden, maar is verschrikkelijk achteruit gegaan.
Soit, hoe groot moet zo'n perceel zijn om effect te hebben?
Z.

Zwammer

Aantal berichten : 790
Leeftijd : 65
Registration date : 20-01-07

Terug naar boven Go down

Bericht  noumea op zo 18 jan 2009, 15:23

Met onze regio bedoelde ik echt onze regio (Scheldeland). Ik weet wel dat ze osstelijker in Vlaanderen voorkomen maar idd veel minder dan vroeger.

noumea

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op ma 19 jan 2009, 09:38

By the way - iemand enig idee waar Geelgors nog voorkomt in de regio's rondom ?
Ik dacht een vijftal jaar geleden gehoord te hebben van Joris Everaert dat in het Lokerse (Oudenbos,...) nog hier en daar een zangpostje was. Eens navragen bij Joris ? Misschien zijn de 2 vogels van Noumea van die populatie afkomstig.

mvg

Wouter

wouter

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op ma 19 jan 2009, 12:53

tot over een paar jaar hoorde ik tijdens mijn watermolentochten elk jaar een 2-tal zangposten op Evendael te Herzele, maar de laatste jaren ben ik er niet meer geweest...
in 2006 (of was het nu 2007) waren er geruchten als zou er ene gezeten hebben in de kouters langs de Lindestraat in Overmere (tegen E17), maar ik heb daar nooit ergens bevestiging van gevonden

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  noumea op ma 19 jan 2009, 13:25

Geelgorzen ad Oudenbos, langs de baan Heiende - Beervelde en de overkant vd E17 (oa Lindestraat) zijn al ruim een decennium verdwenen. Nochtans zijn er daar nog redelijk wat KLE's te vinden, maar geen voedselbronnen.
Tot 2 jaar geleden was er nog een koppel te vinden in Sint-Pauwels (of was't St-G-Waas) maar volgens de waarnemer lijken die nu ook verdwenen te zijn. Die waarneming id Lindestraat (gelezen via NP-Gent) zou daar dus zeker wel kunnen.

Tot ca. halverwege de jaren 1990 zat de soort ook nog in Oosterzele, Balegem en zo verder naar de Vlaamse Ardennen. In Oosterzele en Balegem zijn ze nu ook verdwenen. Meer naar de Zwalmstreek toe zitten ze zeker wel nog.

Vogels in de tuin zijn volgens mij gewoon zwervers.

Gr,
noumea

noumea

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op ma 19 jan 2009, 16:51

noumea schreef:
Tot ca. halverwege de jaren 1990 zat de soort ook nog in Oosterzele, Balegem en zo verder naar de Vlaamse Ardennen. In Oosterzele en Balegem zijn ze nu ook verdwenen.

jaaaren geleden zag ik eens een vogel aan de zandgroeve van Balegem, moet die periode geweest zijn...
mijn vader had jaaaaaaren geleden een vogel langs de steenweg in Oordegem (waar nu den Bloso is)...
in Woubrechtegem had ik ook eens een zangpost, iets minder lang geleden, maar of ze er nu nog zitten ?
soit, dat 'akkervogelproject' is dus zeer welgekomen, misschien eens rond de tafel zitten met enkele enthousiatelingen ? n'importe of dat er nu zijn van NP, RLSD of overmeersevogels.be... :232:

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  noumea op di 20 jan 2009, 10:54

Indien er voldoende interesse is wil ik ook gerust mee doen.
Stel maar enkele data voor om de koppen bij elkaar te steken.

Eerst een vooral zullen we moeten kijken of zo'n project eigenlijk wel haalbaar is, ook op meerjarige basis.
Potentiële locaties, wie kent er landbouwers, financiering,...

noumea

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 20 jan 2009, 13:33

personen die geïnteresseerd zijn : maak jullie hier bekend...
tseef, noumea... wie volgt :232:

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op di 20 jan 2009, 13:50

ik ook.

mvg

Wouter

wouter

Terug naar boven Go down

Bericht  Sdry op di 20 jan 2009, 14:23

Geinterreseert wel, maar of k de mogelijkheid om te helpen heb weet ik niet goed (vermits ik vrij continue op kot in kotrijk zit).

Sdry

Aantal berichten : 405
Leeftijd : 30
Registration date : 29-03-07

http://natuurpracht.vps14.com/

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 20 jan 2009, 14:26

allez vooruit, we zijn al met 4 cheers
je zal wel een vrij moment vinden zeker Sdry ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 20 jan 2009, 20:36

noumea schreef:Indien er voldoende interesse is wil ik ook gerust mee doen.
Stel maar enkele data voor om de koppen bij elkaar te steken.

voor mij zal het in een weekend moeten zijn dat er eens samengekomen wordt...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 24 jan 2009, 00:47

in afwachting van enige verdere actie, alvast wat lectuur : http://www.natuur-forum.be/phpBB3/viewforum.php?f=28

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 22 feb 2011, 09:12

vraagje voor noumea...

op het forum van Vogelwerkgroep Cinerea, las ik het volgende :

In Haaltert en omgeving zou ik echter niet zozeer focussen op Geelgorzen, want die broeden daar niet meer. Ervaring hier bij ons leert dat deze soort alleen maar op akkertjes afkomt in de onmiddellijke omgeving van de broedplaatsen. Er zijn echter nog genoeg andere soorten die een plezier kunnen hebben aan zo'n akkers, dus ga er maar voor! Wie weet duiken er alsnog toch geen Geelgorzen op!

naar aanleiding van de plannen om in de Kalkense Meersen met enkele van dergelijke akkertjes te beginnen, klopt het wat hierboven wordt beweerd ? Geelgors en Grauwe Gors broeden al lang niet meer in de meersen, of mogen die toch verwacht worden ? jij had toch ook al enkele keren Geelgors op je 'tuinakker', niet ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  noumea op di 22 feb 2011, 21:38

tseef schreef:vraagje voor noumea...

op het forum van Vogelwerkgroep Cinerea, las ik het volgende :

In Haaltert en omgeving zou ik echter niet zozeer focussen op Geelgorzen, want die broeden daar niet meer. Ervaring hier bij ons leert dat deze soort alleen maar op akkertjes afkomt in de onmiddellijke omgeving van de broedplaatsen. Er zijn echter nog genoeg andere soorten die een plezier kunnen hebben aan zo'n akkers, dus ga er maar voor! Wie weet duiken er alsnog toch geen Geelgorzen op!

naar aanleiding van de plannen om in de Kalkense Meersen met enkele van dergelijke akkertjes te beginnen, klopt het wat hierboven wordt beweerd ? Geelgors en Grauwe Gors broeden al lang niet meer in de meersen, of mogen die toch verwacht worden ? jij had toch ook al enkele keren Geelgors op je 'tuinakker', niet ?

Ht klopt idd dat die beesten liever id buurt van hun broedplaatsen blijven maar bij gebrek aan voedsel gaan ze zwerven. Geelgors is zoiezo een grotere zwerver dan grauwe.
In eerste instantie is het in onze streek dan helaas ook niet realistisch meer om een wildakker aan te leggen enkel en alleen voor geelgors.
Als we bij ons fauna-akkers zouden gaan aanleggen dat is dat vooral voor de soorten die hier wel nog aanwezig zijn en die we trachten te behouden. Ik denk dan vooral aan kneu, ringmus, patrijs, veldleeuwerik,... Mochten er geelgorzen op afkomen dan moet je dat eerder bekijken als een 'bijvangst' dan als een doelsoort. Maar je ziet wel, op mijn onnozel akkertje zaten er toch ook maar 2 geelgorzen mooi te wezen;-).

Hoewel ik er toch wel van overtuigd ben dat indien er een voldoende grote oppervlake aan wildakkers aanwezig is en een geschikt gebied (met een aantal minimale randvoorwaarden) je een soort als geelgors terug kan halen. Maar dat blijft op korte termijn helaas nog een utopie vrees ik..

Eén van de grootste problemen bij het achteruitgaan/verdwijnen van deze 'agrarische' soorten, is vooral het gebrek aan (winter)voedsel.
Er zijn nog verschillende andere redenen, maar bovenstaande is toch de hoofdreden. En het 'wintervoedseltekort' is (nog) groter dan het 'zomervoedseltekort'.

Waar wachten al die natuurliefhebbers/vogelkijkers op?? Sad

Gr,
Noumea

noumea

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 23 feb 2011, 00:02

noumea schreef:
Eén van de grootste problemen bij het achteruitgaan/verdwijnen van deze 'agrarische' soorten, is vooral het gebrek aan (winter)voedsel.
Er zijn nog verschillende andere redenen, maar bovenstaande is toch de hoofdreden. En het 'wintervoedseltekort' is (nog) groter dan het 'zomervoedseltekort'.

domme vraag allicht, maar heeft bijvoorbeeld het uitstrooien van zaden in ik zeg zo maar wat de Molenveldkouter zin ? zoals de meesten doen op hun voederplaatsen in de tuin ?

noumea schreef:
Waar wachten al die natuurliefhebbers/vogelkijkers op?? Sad

Gr,
Noumea

wat kan er zo onmiddellijk (of op langere termijn) concreet gedaan worden ? voorstellen ?
laat maar weten !

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  noumea op wo 30 maa 2011, 11:09

tseef schreef:
noumea schreef:

domme vraag allicht, maar heeft bijvoorbeeld het uitstrooien van zaden in ik zeg zo maar wat de Molenveldkouter zin ? zoals de meesten doen op hun voederplaatsen in de tuin ?

laat maar weten !

Het uitstrooien van zaden ed heeft idd weinig zin als je het zo maar op een akker/weide/veld/.. doet. Kraaiachtigen en duiven zullen dat wel snel genoeg weten te vinden.
Mochten er daar nog ergens langs de rand van een perceel wat struiken ofzo staan, dan zou je daar wel al eens kunnen tussen voederen. Kwestie dat het kleine grut wat dekking heeft, en de grotere vogels zitten niet zo graag tussen de struiken/hogere begroeiing.

Daarom ook dat kleine landschapselementen voor heel wat soorten zeer nuttig kunnen zijn. Niet alleen qua nestgelegenheid maar dus ook als winterschuilplaats. Sommigen zoals veldleeuwerik en bvb grauwe gors kiezen dan weer voor het open landschap en foerageren dan op stoppels ed. Braak(=onbewerkte)randen kunnen dan heel doeltreffend zijn. Mochten er zo een aantal perceeltjes braak liggen en iets hogere begroeiing hebben dan zou je wel kunnen overwegen om daartussen bij te voederen.
Wild- en braakakkers en/of stoppels gecombineerd met wat kleine landschapelementen kunnen daar op de Molenveldkouter heel effectief zijn.

Gr,
M

noumea

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 31 maa 2011, 00:03

inderdaad heel wat mogelijkheden in de Molenveldkouter, maar als het van een enkeling zal moeten komen...
Natuurpunt heeft daar niks te zoeken, het RLSD daarentegen is er al vertegenwoordigd betreft het Weidevogelproject, ik hoop dat Peter Claus dit leest Wink
trouwens, bedankt voor de reactie maestro

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud Vandaag om 14:47

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven