TREKTELLEN

Pagina 14 van 15 Vorige  1 ... 8 ... 13, 14, 15  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Re: TREKTELLEN

Bericht  Walle op do 29 sep 2016, 21:29

Mailtje van Koen Leysen over zaterdag en een vooruitblik op de trek:

Beste tellers,
toch ook eens proberen om even vooruit te blikken op de volgende dagen; nu zaterdag met EuroBirdwatch zou het wel eens best een leuke teldag kunnen worden. Met wat zw-wind zullen de zangvogels niet te hoog zitten en de opklaringen kunnen mogelijk in de loop van de dag toch wat roofvogels inspireren. Hopelijk strooien buien niet teveel roet in het eten.
Wat de berichtjes op de whatsapp betreft. Je hoeft niet te melden dat je begint te tellen. Verder zoals steeds enkel de hoogtepunten of grote lijnen. Heb je niks te melden dat iets echt toevoegt aan de reeds gesignaleerde zaken dan hoeft het ook niet. We krijgen alles toch te zien achteraf op www.trektellen.org he.
Voor volgende week zijn er wat op het eerste gezicht interessante ontwikkelingen. Ik denk dat er na een aantal ongunstige dagen maandag en dinsdag wel eens veel roofvogels zouden kunnen oversteken in Falsterbo. Met oa op woensdag onderweg zuidoostenwind zou dat wel eens wat kunnen opleveren hier in de tweede helft van volgende week. Duimen maar...
In elk geval veel succes gewenst met de telling van zaterdag. Ik geef in de loop van zondagnamiddag de totalen door aan de Europese centrale, dus vergeet zeker niet jullie telling tijdig in te voeren,
groetjes,
Koen

Walle

Aantal berichten : 888
Registration date : 12-06-12

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 01 okt 2016, 14:23

al wat meer variatie vandaag op de trektelpost, met een leuk groepje van 12 Kruisbekken en een dagrecord van de Witte Kwikstaart
resultaten straks online door Walle

tseef

Aantal berichten : 13851
Registration date : 24-09-06

http://www.overmeersevogels.be

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op za 01 okt 2016, 16:00

tseef schreef:al wat meer variatie vandaag op de trektelpost, met een leuk groepje van 12 Kruisbekken en een dagrecord van de Witte Kwikstaart
resultaten straks online door Walle
Staat online. Zie:
http://www.trektellen.org/count/view/131/20161001
Inderdaad een leuk groepje kruisbekken! Mogelijk hetzelfde groepje is gezien geweest op de Geitenberg in Kooigem om 13u35(!)(en eindelijk doen ze die trektelpost nog eens!)
Waar ik gisteren geen foto kon nemen van de krent - lukte het vandaag wel:

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 01 okt 2016, 16:55

bij de tweede (en de laatste ook denk ik) kan je nog net zien dat het een mannetje is !

http://overmeerse.waarnemingen.be/foto/view/12069608

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op di 04 okt 2016, 00:16

En het lijkt een enorm interessante periode te gaan worden. Net nu ik terug ben uit verlof, ai ai... Enfin dat de trek nu pas op gang komt is logisch, eind september was het me in feite meer te doen om de 'speciallekes'.

Voorspellingen via diverse bronnen!!

Gisteren

KOMENDE WEEK
Normaal gesproken begint begin oktober voor de trektellers het èchte werk. Hoe zit dat komende week? Ik heb geprobeerd enkele feitjes op een rij te zetten.
Ik ga er even vanuit dat de huidige weersverwachtingen uitkomen, want daar valt of staat natuurlijk alles mee. Die geven morgen noordenwind, de hele midweek oostenwind en einde week noordoostenwind.
Eerste voorwaarde voor goede trek is aanvoer. De afgelopen week trokken enorme aantallen Pimpelmezen over Falsterbo, gisteren passeerden daar ruim 150.000 Vinken. Ook kwamen 239 Rode Wouwen door. Elders in Denemarken werd een eerste golf van honderden Buizerden opgetekend. De komende week waait een stevige noordoostenwind over Falsterbo, met overvloedige zonneschijn. Daarbij dalen de temperaturen gevoelig. Stevige roofvogeltrek ligt daarmee voor de hand. Dankzij de oostenwind zouden de lage landen daar normaal gesproken optimaal van moeten meegenieten.
Vandaag werd op de Waddeneilanden massale aankomst van lijsters (vooral zanglijsters en koperwieken, maar ook beflijsters) vastgesteld. Met een noordelijke rugwind weerhoudt niets zo om de reis morgen te hervatten.
Over de Baltische Staten is al enige tijd sprake van sterke trek van mezen en gaaien. Mochten die hun eindbestemming nog niet hebben bereikt, dan is de wind natuurlijk gunstig om ons daar van mee te laten profiteren.
Daling van temperaturen, rugwind, helder weer betekenen normaal rond deze tijd een goede impuls om de trek van ganzen en aalscholvers op gang te brengen.
Het enige doemscenario dat dreigt is hoge trek bij een helderblauwe lucht. We hebben al twee jaren achtereen ervaren wat dat kan betekenen: massale doortrek, maar buiten het zicht van de trektellers. Het wordt dus vooral duimen voor wolken.

Vandaag

beste tellers,
de voorbije drie dagen over Falsterbo 509 Rode Wouw, 1189 Buizerd, 91 Ruigpootbuizerd, 3420 Kraanvogels, 54.000 Houtduiven. Maar nog veel straffer (info Emmanuel Desmet): over Skansebakken vandaag 5883 Buizerds, dat is dus erg veel he !! (=noordelijkere smallere oversteekplaats dan Falsterbo en Skansebakken ligt dan al in Denemarken dus aan de overkant).
Nu een week (noord)oostenwind voor de boeg, kan zoals vorige week reeds voorspeld wat gaan geven deze week. Op voorwaarde dat de roofvogels niet te hoog zitten.
Een wat ongewone maar mogelijk interessante ontwikkeling (Emmanuel): vrijdag regenfront vanuit het oosten zou voor westelijke stuwing kunnen zorgen, zal van de timing afhangen.
Zaak om waar mogelijk de telposten zeker niet enkel in de ochtend te bemannen dus!
groetjes,
Koen

Trek over Estland
Vorige vrijdag maar liefst 18.000 vlaamse gaaien over een telpost in Estland!!

Adri clements
Vandaag 1400 (Witkop)staartmezen op trek over een van de eilanden in het ZW van Finland... er is serieus iets gaande in het oosten!

MASSALE BUIZERDTREK OVER DENEMARKEN
Wie enkel Falsterbo volgt denkt wellicht dat het nog wel meevalt met de aanvoer van roofvogels, maar de hoofdmoot volgde een andere route. Vandaag trokken maar liefst 5.883 Buizerds over Skansebakken in Denemarken! Met de oostenwind liggen die op koers voor de lage landen.
Duimen voor wolken en ook einde middag/begin avond de telpost bemannen, omdat dan vaak nog een staartje van de hoge trek zichtbaar wordt!

Jelle Van den Berghe Wanneer mogen we deze meute verwachten? Hoe lang van Skansebakken tot hier?
Vind ik leuk · Beantwoorden · 3 uur
Lex Peeters
Lex Peeters Hangt sterk van de windrichting en windkracht af. Bij matige oostenwind verwacht ik donderdag(middag) en/of vrijdag in Vlaanderen, maar bij stevige noordoostenwind kan het in de loop van woensdag al raak zijn. Vergeet niet dat de Buizerds die vanmorgen Skansebakken passeerden vanmiddag nog makkelijk een km of 200 overbrugd kunnen hebben (en dus alweer een stuk dichterbij zijn).

Nu (vannacht)

Peter Bellen van de radars
Momenteel zeer hevige trek waar te nemen op weerradars van België. Zitten tot op een hoogte van 2km. Morgenvroeg, als het weer niet te drastisch veranderd zullen we nog een staartje krijgen van de nachttrek.

Vrijdag en in het weekend kan ik sowieso tellen, morgen een waterkansje dat ik ook tot op de ttp geraak. Mist zou wel eens een boosdoener kunnen zijn...

Walle

Leeftijd : 29

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op di 04 okt 2016, 09:52

Net buiten gestaan en er zit idd wel wat in de lucht. Net 14 kruisbekken roepend naar ZW, één was ook in de vlucht aan het zingen. Jammergenoeg geen tijd om te trektellen.

mvg

Wouter

wouter

Aantal berichten : 759
Leeftijd : 42
Registration date : 08-12-06

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op di 04 okt 2016, 16:19

vandaag ook thuis (zieke Marijn). Ook af en toe eens buiten geweest/door het raam gekeken. Opvallend veel lijsters 's ochtends, ook enkele boomleeuweriken, en 's middags groepjes ganzen allen naar Noord vliegend!
Dimi had vandaag op de ttp een grauwe gors (staat toch op waarnemingen), maar ze staat niet in de telling?
Op de Geitenberg hadden ze ook een zwaar dagje precies:

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op di 04 okt 2016, 18:14

Vandaag ook ganzen van aller slag naar Noord (en andere richtingen) overal ter lande... Gaande van gewone grauwe ganzen, maar ook reeds kolganzen, tot zelfs toendrarieten en kleine rieten. Branganzen en zelfs rotganzen werden gemeld! Beesten die al 'te ver' door getrokken waren vannacht, en nu correctievluchten uitvoerden?
Ook in de regio werden er meldingen gedaan van verschillende zeldzamere ganzen.. Zo heb ik nu denk ik ook wel mijn 'echte' (lees: wilde) brandganzen beet voor dit jaar...

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op di 04 okt 2016, 18:35

Walle schreef:Vandaag ook ganzen van aller slag naar Noord (en andere richtingen) overal ter lande... Gaande van gewone grauwe ganzen, maar ook reeds kolganzen, tot zelfs toendrarieten en kleine rieten. Branganzen en zelfs rotganzen werden gemeld! Beesten die al 'te ver' door getrokken waren vannacht, en nu correctievluchten uitvoerden?
Ook in de regio werden er meldingen gedaan van verschillende zeldzamere ganzen.. Zo heb ik nu denk ik ook wel mijn 'echte' (lees: wilde) brandganzen beet voor dit jaar...
Eerste roodhalsgans wordt ook gemeld vandaag in Uitkerke... Geen toeval. Dat zou ik hier ook wel eens willen zien!!

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op di 04 okt 2016, 21:46

Trekdensiteit van vorige nacht.
Enorm zware trek!! Als je die grafiek vergelijkt met enkele vorige posts van in september... affraid

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op wo 05 okt 2016, 00:30

Ik ga me nog even aan voorspellingen wagen...

Woensdag
Vannacht blijft de wind doorwaaien uit noordoost tot oost. Dus er zal normaalgezien geen mist zijn morgenochtend! Later in de voormiddag en de rest van de dag zal het heel lastig worden, ook al draait de wind naar oost, er zullen volgens de voorspellingen geen wolken zijn! Dus vermoedelijk vrij hoge trek met klare hemel: haal ze er maar uit...
De aanvoer zit wel dik oké, blijkbaar zijn er dinsdagnamiddag en zelfs tot in de late avond dikke drommen roofvogels België binnengeschoven. Dit zal zich zeker morgen manifesteren... (kijk maar eens naar Averbode, 9 smellekens, heel veel buizerds! En op een telpost in de ARdennen hadden ze vandaag 52 rode wouwen!!)

Donderdag
Terug noordoostenwind, vrij hard! Dus wellicht ook hoge trek, maar er komen wolkjes, dus betere zichtbaarheid! ziet er niet slecht uit en de aanvoer zou ook nog OK moeten zijn.

Vrijdag
voorlopig geven ze pure oostenwind, maar dan met een gehele bewolking! Terwijl de sluizen van Scandinavië en de baltische staten al enkele dagen openstaan met prachtweer, koude temperaturen en (noord)oostenwind, hangt er over heel Duitsland een hardnekkige onstabiele zone (onweerswolken). De vogels worden mogelijk wat tegengewerkt daar en door de bijkomende wind worden ze allemaal ons richting uitgeduwd. Er wordt voorzichtig gewag gemaakt van gestuwde trek! (is eigenlijk al aan de gang nu, als je naar de zanglijsters kijkt van vandaag (in Averbode 5500exx!!) Als de aanvoer goed blijft, wordt dit knallen!!!

Weekend

De wolken van Duitsland schuiven nog wat meer op, de voorspelde regen blijft voorlopig bij 'hier en daar een spatje'. Dus same story, als de aanvoer goed blijft... duimen!!

Walle

Terug naar boven Go down

Trektellen in de Kalkense meersen

Bericht  RVO1952 op do 06 okt 2016, 15:57

Ben vandaag eens gaan tellen in de Kalkense Meersen.
Hierbij de resultaten ter info
begin : 7.30u
einde : 12.30u
tellers : Van Onderbergen Rudi en Crapoen Michael (gedeeltelijk)

graspieper 67
vink 66
brandgans 5
zanglijster 295
sperwer 1
veldleeuwerik 81
boomleeuwerik 2
aalscholver 65
grauwe gans 26
waterpieper 1
kneu 34
rietgors 8
kramsvogel 2
witte kwikstaart 11
spreeuw 32
groenling 2
grote gele kwikstaart 1
boompieper 1
smelleken 1
sijs 1
koperwiek 11
ringmus 1
anser species 9
heggenmus 1
roek 2
buizerd 2
blauwe reiger 1

RVO1952

Aantal berichten : 52
Leeftijd : 64
Registration date : 15-08-10

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op do 06 okt 2016, 20:03

Ok ik zet ze er straks op, tenzij Michaël dit al gedaan zou hebben, straks es kijken

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  noumea op do 06 okt 2016, 20:23

Walle schreef:Ok ik zet ze er straks op, tenzij Michaël dit al gedaan zou hebben, straks es kijken

Heb het idd een kwartiertje geleden gedaan.

Groetjes en bedankt!
M

noumea

Aantal berichten : 128
Registration date : 05-12-07

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op do 06 okt 2016, 20:34

noumea schreef:
Walle schreef:Ok ik zet ze er straks op, tenzij Michaël dit al gedaan zou hebben, straks es kijken

Heb het idd een kwartiertje geleden gedaan.

Groetjes en bedankt!
M
Ok ik zag het net! Morgen kom ik ook nog eens tellen op Broekmeers, ben benieuwd...

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op do 06 okt 2016, 23:22

En ondertussen al het aantal teluren van vorig najaar overschreden: dit najaar, terwijl we nog maar 6 oktober zijn, al goed voor 139u. In 2015 het gehele najaar 137u!

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 08 okt 2016, 11:51

gene vetten vandaag op de ttp, vroegtijdig verlaten, Walle & co zijn nog aan het tellen, resultaten straks online
op Broekmeers pleisterden nog de 2 Goudplevieren, die even opvlogen toen een macho met zijn luchtballon indruk wou maken op zijn blonde troela die mee vloog en daarbij zo laag vloog dat hij zelfs het riet raakte... pipo...
hier nog een sfeerbeeldje van vorige week, waarbij de ouderen onder ons al een stoeleke nodig hebben Razz

tseef

Leeftijd : 47

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op za 08 okt 2016, 20:14

Hehe, die blonde troela! Sebiet eens de resultaten er op zwieren. Nog mooie trektelwolkjes in de namiddag, jammer maar helaas, met de beste wil van de wereld, er niets uitgehaald (hier thuis wel nog een smelleken voorbij zoevend). O ja op de namiddag vlogen er (zeer hoog!!) grotere groepen veldleeuwerik (en piepers), groepen van 20 stuks... maar zo hoog dat ik er maar 3 groepjes uithaalde, dus allicht toch veel gemist.

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op za 08 okt 2016, 22:19

Trektelling staat er op:
http://www.trektellen.org/count/view/131/20161008

Blonde troela ook:

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op za 08 okt 2016, 22:20

wat zou die vent eigenlijk op de laatste foto aan het doen zijn? Ballast weggooien of de nazi groet? Razz

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op zo 09 okt 2016, 21:27

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op ma 10 okt 2016, 23:09

Nu zondag is het de 2e simultaantrektelling. Duimen voor goede trek!

Walle

Terug naar boven Go down

Trektellen in de Kalkense meersen

Bericht  RVO1952 op di 11 okt 2016, 12:46

Ik ben deze week al een paar keer gaan trektellen in het Aubroek (Berlare)
Het is half oktober en.......waar zitten de vogels ??

RVO1952

Aantal berichten : 52
Leeftijd : 64
Registration date : 15-08-10

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op wo 12 okt 2016, 00:28

RVO1952 schreef:Ik ben deze week al een paar keer gaan trektellen in het Aubroek (Berlare)
Het is half oktober en.......waar zitten de vogels ??
't is al een hele tijd NO tot N-wind, er zal wel wat vliegen, maar net zoals vorig jaar (ongeveer zelfde omstandigheden) alles zeer hoog en verspreid over meerdere dagen ipv stuwtrek over enkele dagen?
Het weer verandert de komende dagen en weekend wel wat, van NO tot N nu, naar O donderdag, ZO vrijdag (hopelijk!) en Z tot ZW zaterdag en zondag, wel hier en daar een spatje regen maar wie weet verandert er weer wat... Er zal wel iets gezien worden, zijn het geen grote aantallen, dan proberen we er wel iets uit te sleuren. En als er dan eens niets is, dan hebben we de uren toch maar geklopt... Hoe meer uren er geklopt worden, hoe meer kans dat ge eens iets hebt - statistisch gezien... Slechte dagen zijn er altijd het meest, en als er dan eens een of meerdere dagen goeie trek is, dan is het feest ! cheers
Trouwens wel veel ganzentrek deze nacht? Al 3x buiten geweest sinds het donker werd, en al 4x overtrekkende ganzen gehoord..

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 12 okt 2016, 00:30

daarjuist in Lede ook groepje kolganzen gehoord

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Wes op wo 12 okt 2016, 10:49

Al dag of 2 dat ik rond zonsondergang ter hoogte van de Paardeweide passeer, (maar langs de andere kant van 't Schelde); paar 100-den Grauwe Ganzen die laag over ons hoofd vliegen in de schemering. Prachtig... Kijk uit naar de dag dat ik ooit daar dat ik aan één van de plassen onder mijn net lig en er daar een troep Kraanvogels voor mijn neus landt :-)

Wes

Aantal berichten : 1313
Leeftijd : 39
Registration date : 07-11-10

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 12 okt 2016, 15:48

pleistert die groep dan op de PW Wes of vliegen ze door ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Wes op wo 12 okt 2016, 22:40

Denk dat de meeste gewoon bijtanken kort uitrusten en dan weer vertrekken

Wes

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 14 okt 2016, 12:05

Walle meldt zonet een Velduil over de ttp !
vandaag ook 3 Toendra's en een iets te ver vliegende kiekendief
resulaten straks online

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 14 okt 2016, 17:33

tseef schreef:Walle meldt zonet een Velduil over de ttp !
vandaag ook 3 Toendra's en een iets te ver vliegende kiekendief
resulaten straks online

met nog een Ruigpoot als toetje !

http://beta.trektellen.nl/count/view/131/20161014

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op vr 14 okt 2016, 18:49

Dikken dag vandaag!!! Wel ook een beetje de dag van de frustrerende foto-momenten. Is altijd twijfelen: eerst toch die ene bewijsfoto nemen, maar dan kans hebben da je de vogel kwijtspeelt terwijl je naar uw fototoestel grabbelt. Of het beest volgen met de tele/verrekijker en dan alsie dichter komt hem mooi fotograferen. Well.. vandaag draaide het toch slecht uit... Vind het wel jammer dat tseef al weg was want nu heb ik die 2 kleppers weer alleen gezien (Wouter zou waarschijnlijk wel ook de ruigpoot gezien hebben over molenmeers).
Nog teruggekeerd naar de meersen in de late NM om te zoeken/nog wat te tellen: er vloog nog wel wat (grootste groep veldleeuwerik vandaag = 81ex!). Kieviten waren ook goed op dreef!
Veldleeuwerik is de 12e dag voor de dagrecords hier. Kievit 4e dag!

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op vr 14 okt 2016, 22:22

Voor morgen is het een beetje afwachten... regent het nog of niet? Als het niet regent zal er sowieso wel iets vliegen, en lager want het zou ZW-wind moeten zijn!
Voor zondag, de simultaantelling, ziet het er voorlopig uiterst gunstig uit: er blijkt sinds vandaag goeie aanvoer te zijn, met het iets mindere weer vannacht en morgen + ongunstige roofvogelwind, zal er zondag misschien wel leuke trek zijn van alles!? Ze geven immers een mooi ZO-briesje! Zou wel es een echte topdag kunnen worden. Let wel: kunnen! Kga het toch niet te laat maken zaterdagavond...
O ja ik kan morgen enkel tot 12u30 tellen. Maar indien goeie trek: tel aub voort!! (gelijk dat ge zelf wilt he natuurlijk)

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op vr 14 okt 2016, 22:25

Mail van Koen ivm de simultaantrektelling:

beste tellers,
ondertussen hebben maar liefst 49 Vlaamse en Brusselse telposten zich aangemeld voor zondag!
Zoals steeds verwachten we enkel de hoogtepunten, niet elke Boomleeuwerik en Grote Zilver want dan zijn we meer berichten aan het lezen dan aan het tellen. Soms zijn de eerste algemene berichten wel belangrijk om de trend te signaleren, maar niet elke post hoeft die trend daarna dan nog eens te bevestigen.
De verwachtingen zijn hooggespannen! Je voelt al dat er verbetering op til is. Deze voormiddag had ik me op de whatsapp-groep nog afgevraagd wat de Veldleeuweriken zouden gaan doen (omdat een dergelijke drukverdeling in het verleden soms hoge aantallen Veldleeuweriken opleverde). Mijn woorden waren nog niet koud of er werden vandaag al meer en meer groepjes Veldleeuweriken gemeld en in de loop van de namiddag zelfs enkele heel grote groepen (Lex Peeters een van 420 ex!). Verder vlogen er ook behoorlijk veel Kieviten bv. Ook een heel goede dag voor Rietgors. Er zat vandaag al direct meer variatie in de soorten ook, direct een stuk spannender. Op Maatheide zelfs een Dwergarend !
Het zou wel eens echt kunnen gaan knallen dit weekend met wat tegenwind. Als ik bv in Averbode zie hoeveel vogels er rond de telpost pleisteren (en ik hoor dat ook van elders) geeft dat aan dat er overal heel veel klaar zit dat op de wieken kan gaan.
De tellers die het zien zitten mogen hun gegevens per uur noteren en invoeren, dat kan een veel mooier beeld geven van trekgolven ed maar is enkel zinvol als er veel vliegt. Gewoon bij het invoeren een eerste uur invullen, als je dat dan opslaat krijg je de optie om een vervolgtelling toe te voegen en dan staat het uur al direct ingevuld en de opmerkingen, tellers, weer zijn mee gekopieerd; de soorten die je al gehad hebt worden met een balk gemarkeerd en kan je dus makkelijker terugvinden. Werkt heel vlot hoor.
Veel telgenot gewenst aan jullie allemaal, ik duim voor een topdag !!
groetjes,
Koen

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 15 okt 2016, 00:21

Walle schreef:Vind het wel jammer dat tseef al weg was want nu heb ik die 2 kleppers weer alleen gezien

je zou kunnen zeggen : je kan niet alles zien, maar soms zit het wat tegen...

- de Grauwe Franjepoot (ik ga er blijven over zagen tot ik er ene zie !) : gemist op 5 minuten, kreeg sms van Peter toen ik op de brommer zat en het natuurlijk niet gehoord, nadien geen toestemming op het werk voor een dag congé, de vroege ochtend nadien was de vogel al gaan vliegen...
- de Hop van Luc Willems : was daar op een paar 100 meter vandaan net aan het badmintonnen, sms pas uur later gezien, nog gaan zoeken, helaas...
- Witwangstern en Steltkluut van Bart : lag nog te slapen toen whatsapp binnen kwam (nooit te lang blijven slapen in een voorjaars weekend !), nadien verkeerd geïnterpreteerd, waardoor tijdstippen niet klopten en ik een uur of 2, 3 te laat op de afspraak was...
- Fluiter : beest niet meer terug gevonden na berichtje van Bart, was alleszins niet meer vocaal toen ik kort daarop arriveerde...
- Ruigpootbuizerd : had 's ochtends beslist om mijn boterhammekes thuis op te eten des middags, net op dat moment ziet Walle hem vliegen...

je kan inderdaad niet alles zien, maar toch...  Rolling Eyes

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op za 15 okt 2016, 01:22

tseef schreef:
Walle schreef:Vind het wel jammer dat tseef al weg was want nu heb ik die 2 kleppers weer alleen gezien

je zou kunnen zeggen : je kan niet alles zien, maar soms zit het wat tegen...

- de Grauwe Franjepoot (ik ga er blijven over zagen tot ik er ene zie !) : gemist op 5 minuten, kreeg sms van Peter toen ik op de brommer zat en het natuurlijk niet gehoord, nadien geen toestemming op het werk voor een dag congé, de vroege ochtend nadien was de vogel al gaan vliegen...
- de Hop van Luc Willems : was daar op een paar 100 meter vandaan net aan het badmintonnen, sms pas uur later gezien, nog gaan zoeken, helaas...
- Witwangstern en Steltkluut van Bart : lag nog te slapen toen whatsapp binnen kwam (nooit te lang blijven slapen in een voorjaars weekend !), nadien verkeerd geïnterpreteerd, waardoor tijdstippen niet klopten en ik een uur of 2, 3 te laat op de afspraak was...
- Fluiter : beest niet meer terug gevonden na berichtje van Bart, was alleszins niet meer vocaal toen ik kort daarop arriveerde...
- Ruigpootbuizerd : had 's ochtends beslist om mijn boterhammekes thuis op te eten des middags, net op dat moment ziet Walle hem vliegen...

je kan inderdaad niet alles zien, maar toch...  Rolling Eyes
Die reuzenstern blijft nog steeds mijn grootste dip... was aan de chinees en ik stond op de middendijk, dan toch naar de chinees: 2 min te laat!
En nu gaan slapen want anders zie ik morgen zeker niets! Sad

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op zo 16 okt 2016, 00:02

Telling staat online.
http://www.trektellen.org/count/view/131/20161015
terug een knallend dagje vandaag! Zoals in de comments: zonde dat we niet konden blijven tellen in de namiddag, het weer klaarde op, met een mooi briesje en er werden hier en daar steppekieken gezien!
Wel terug een roodkeelpieper. In eerste instantie dacht ik aan een rare boompieper/siberische (!!)--> hoewel ik dat geluid niet echt ken van siberische. Of nog een roodkeelpieper. Eigenlijk helemaal geen boompieper maar wel iets in de buurt daarvan. Raar want in feite heel duidelijk op de opnames: typische roodkeelpieper! Als dat er nu geen blijkt te zijn stop ik met vogels kijken.
Als ie goed gekeurd wordt, eindelijk de 1e bewezen roodkeelpiep voor de regio?

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op zo 16 okt 2016, 16:26

WHAT A DAY!!! Het ondenkbare gebeurde deze middag!!! Hier zat ik al 3 jaar op te wachten, en dan passeert die nog eens zo overdreven zalig langs!!!!
Dit moet een van de eerste foto's zijn van de steppekiek, toen het nog (alweer!!) dreigde uit de draaien op een spec:

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 16 okt 2016, 16:53

en dan nu de andere foto's... Very Happy

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 16 okt 2016, 17:00

tseef schreef:en dan nu de andere foto's... Very Happy

hier dus : http://overmeerse.waarnemingen.be/soort/photos/334

dagrecord voor Roek http://beta.trektellen.nl/species/records/2/131/393/0/0?g=&l=&k= en tweede beste voor Veldleeuwerik vandaag ! http://beta.trektellen.nl/species/records/2/131/268/0/0?g=&l=&k=

nog eens proficiat met jullie Steppe mannen bij mij komt ie in het steeds langer wordende rijtje net gemist... maar de ballekes hebben toch gesmaakt ! Cool Laughing

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Wes op zo 16 okt 2016, 17:31

Nice one dude!!!!

Wes

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 16 okt 2016, 22:27

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op zo 16 okt 2016, 23:54

Yes!

Net even buiten geweest: ik hoor trekroepjes van koperwiek, zanglijster en veldleeuwerik (als die laatste al 's nachts te horen is, teken dat het koekenbak is!).
En er komt onweer aan in het zuiden: gerommel te horen en weerlicht te zien. 't zal voor na middernacht zijn dus ik zou voorzichtig een 'fall' durven voorspellen. Voor wie morgenvroeg buiten loopt (afh van het weer natuurlijk), ik denk dan aan bladkoninkjes en ander fraais!

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op do 20 okt 2016, 23:00

Morgen nog eens gaan trektellen, zaterdag ook en zondag ook!! Er zal toch wel iets vliegen 1 van die dagen!
Het weer zit wel wat mee denk ik, komt goed. Enkel mist kan wel een tegenvaller zijn (vooral morgen spreken ze van mist!).
Misschien zit die grote pieper er nog wel ook...
Wat zal het geven, ganzen, veel vinken, lijsters ... iets onverwachts?

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 21 okt 2016, 00:19

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op vr 21 okt 2016, 21:40

Morgen geven ze ook weer 'kans op plaatselijke mistbanken' dus ja LAP we hebben zekers prijs dan Rolling Eyes
Dat is toch de vloek hier in de meersen voor te trektellen hoor. Vandaag was het zelfs overal, zo erg dat het pas tegen 13u (!!) wegtrok.
En voor zondag ziet het er eigenlijk prachtig uit qua weer, wat bewolking een een leuk oostenwindje, maar dan lees je dit:
Zondag blijft het droog en begint de dag koud met op vele plaatsen nevel, mist en/of laaghangende bewolking die hier en daar wel eens hardnekkig zouden kunnen zijn
LAP
Hopelijk valt het allemaal nog mee en blijft het niet te lang hangen... No pale Rolling Eyes Rolling Eyes Mad

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op za 22 okt 2016, 20:11

De mist viel mee! De telling vandaag staat online:
http://www.trektellen.org/count/view/131/20161022
Niet speciaal, wel onderhoudend (noemen ze dat dan)

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op zo 23 okt 2016, 17:53

In vergelijking met vandaag was het gisteren een ware topdag!
Resultaten hier:
http://www.trektellen.org/count/view/131/20161023

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op zo 30 okt 2016, 00:39

Telling van 29/10.
http://www.trektellen.org/count/view/131/20161029
Morgen meer van dat? Ik vrees er voor want momenteel ('s nachts) dikke mist op Hussevelde... Ziet er niet goed uit voor morgenvroeg.... pale

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op zo 30 okt 2016, 00:57

Walle schreef:Telling van 29/10.
http://www.trektellen.org/count/view/131/20161029
Morgen meer van dat? Ik vrees er voor want momenteel ('s nachts) dikke mist op Hussevelde... Ziet er niet goed uit voor morgenvroeg.... pale
Net nu ze ZO-wind geven!!! Grrr Evil or Very Mad No Mad Mad
Lokaal, en dit meer bepaald in het westen van het land, kan het ochtendgrijs echter zeer hardnekkig zijn en pas na de middag optrekken.

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op zo 30 okt 2016, 23:00

En de mist viel dan toch nog mee!
De telling echter niet...
Niet dat het een dikke tegenvaller was, maar krenten ontbraken en supergrote aantallen waren ook niet het geval, ondanks de toch wel goede weerscondities voor deze periode.
Toch weer een paar net-niet gevallen: een waarschijnlijke geelgors, echter 1x gehoord, klonk perfect goed, maar toch die 1x gehoord gaf geen voldoening. En dan nog een geluidje dat het midden hield (nou ja..) tussen een kruisbek en een eurokanarie, net niet opgenomen, spijtig...
Resultaten hier:
http://www.trektellen.org/count/view/131/20161030

En van Hussevelde Laughing
http://www.trektellen.org/count/view/1429/20161030

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op zo 30 okt 2016, 23:05

En dan het weerbericht voor morgen:

Maandag krijgen we na het optrekken van de ochtendnevel een mooie zonnige herfstdag. Er zijn hooguit enkele hoge wolkenvelden. De maxima schommelen tussen 13 graden op de Hoge Venen en 17 graden in de Vlaanderen. Er staat een zwakke oostenwind.
's Avonds en 's nachts blijft het helder of lichtbewolkt met plaatselijk vorming van wat nevel. De minima liggen tussen 3 en 8 graden. De wind blijft zwak uit oost tot zuidoost of uit veranderlijke richtingen.

Maw. ideale condities voor stevige toptrek!! Ook al bleek dat vandaag niet zo te zijn, morgen toch terug gewoon op post en we zien wel wat de dag brengt. Hopelijk niet te veel mist (al is er nu, in tegenstelling tot gisteren, nog geen mist te bespeuren in Hussevelde)

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 13 nov 2016, 15:53

hoe was het trektellen deze ochtend Walle ? heb geen enkele sms zien passeren, dus...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Walle op zo 13 nov 2016, 17:59

tseef schreef:hoe was het trektellen deze ochtend Walle ? heb geen enkele sms zien passeren, dus...
gene vetten, bij momenten echt niets, soms eens een groep spreeuwen... Moet de resultaten er sebiet nog opzwieren

Walle

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud Vandaag om 20:50

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Pagina 14 van 15 Vorige  1 ... 8 ... 13, 14, 15  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: