JNM'ers redden de meersen

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

JNM'ers redden de meersen

Bericht  JAN op za 12 apr 2008, 20:16

Vrijdagavond vond de JNMactiviteit I see you baby, shakin' these eggs plaats in de Kalkense meersen.
Bedoeling was om de nesten van de aanwezig exotische ganzen onklaar te maken. In 2003 (eerste jaar dat werd geschud) werden 32 nesten geschud, vorig jaar slechts 8, aldus peter te danken aan een aantal jaar schudwerk.
Het slechte nieuws is dus dat het lage aantal van vorig jaar waarschijnlijk te wijten is aan slecht zoeken en de Canadese gansen nog steeds uitbreiden, want wij vonden maar liefst 28 nesten, goed voor 140 eieren!!!
In elk geval een indicatie dat er nog werk aan de winkel is ...
Enkele natuurpunters gingen vandaag nog de Belham aflopen, benieuwd hoeveel er daar nog gevonden zullen worden ..
Het heeft mij heel veel deugd gedaan om te zien met welk een enthousiasme en nauwkeurigheid de (voornamelijk niet-vogelkijkende) JNM'ers te werk gingen !!!
Enkele sfeerbeeldjes + lijstje met grootte van de nesten

(en dit
Gisteravond nog even naar de Vliegerkeswei afgezakt. Alles lag er rustig bij, tot boven 's Herenmeers de ganzen paniekerig wegvluchten, Kieviten al schreeuwend tevergeefs hun nesten verdedigden, want met die koude hebben die eieren weinig nodig om kapot te gaan.
willen we dus niet horen!)

[quote]

JAN

Aantal berichten : 751
Registration date : 11-11-06

Terug naar boven Go down

Re: JNM'ers redden de meersen

Bericht  tseef op za 12 apr 2008, 20:53

mooi initiatief ! misschien de volgende keer hier een aankondiging zetten, ge kunt nooit weten of tseef tijd en goesting heeft om daar eens aan mee te doen... Wink

tseef

Aantal berichten : 13890
Leeftijd : 47
Registration date : 24-09-06

http://www.overmeersevogels.be

Terug naar boven Go down

Bericht  jelle vdb op za 12 apr 2008, 20:54

Lekker!

jelle vdb

Aantal berichten : 32
Leeftijd : 30
Registration date : 17-02-08

Terug naar boven Go down

Bericht  JAN op zo 13 apr 2008, 10:00

nee jong, JNM is maar tot 25 jaar, ge zijt dus 15 jaar te laat!
bovendien zou je ons tempo toch niet kunnen volgen hoor!

JAN

Terug naar boven Go down

Bericht  Sdry op zo 13 apr 2008, 12:47

Maar 1 nest magelean gans, dan zijn er toch wel veel nesten goed verstopt ?

Sdry

Aantal berichten : 405
Registration date : 29-03-07

http://natuurpracht.vps14.com/

Terug naar boven Go down

Bericht  JAN op zo 13 apr 2008, 13:41

Canadese ganzen hebben hun nest altijd op de oever aan een sloot.
Als je dus alle sloten afloopt, loop je dus bal op al de nesten.
Dat beest vliegt er dan een paar meter voor u af, dus je weet dan direct waar ze liggen.

Die Magelaenen die maken hun nest gewoon in 't midden van een veld, dus dan zou je in principe elke m² van de meersen moeten aflopen, wat praktisch ondoenbaar is. Het éne nest dat we gevonden hebben was door naar een koppel Magelaenen toe te lopen, gewoon op goed geluk, want op afstand zag je er niks verdacht aan.

JAN

Terug naar boven Go down

Bericht  Jefken op zo 13 apr 2008, 20:55

JNM'ers redden de meersen??? Gered van wat ?

Dit hele gedoe is geen topic waard !

Ook al is de bedoeling goed , het is geen daad om fier op te zijn en zeker niet om het in het publiek te gooien !
En wat te denken van de verstoring en schade die men aan andere soorten toegebracht heeft...

De webmaster mag , wat mij betreft , dit topic gerust verwijderen .

Jefken

Aantal berichten : 930
Registration date : 01-10-06

Terug naar boven Go down

Bericht  JAN op zo 13 apr 2008, 21:44

excuseer?

ik post dit hier omdat
a) ik zeer fier ben het enthousiasme van mijn kompanen.
de titel is uiteraard overroepen, daar ben ik mij ook van bewust. (beetje publiciteit hé)
de mensen die de meersen redden zijn de actieve Natuurpunters.

b) het zeker wél belangrijk is om dit publiek te maken!
dit had men bij NP Gent al veel sneller ingezien, vandaar http://www.natuurpuntgent.be/_Artikels/Snep!/JG1/2/jg%201%20nr%202_Exoten%20in%20de%20Bourgoyen%20%20hoe%20verder.pdf .
ik heb hetzelfde gedaan in onze afdelingstijdschriftje ' 't Koevinkje' !
toch veel beter dat iedereen goed ingelicht is en er het nut van inziet?

c) we hiermee net de fauna en flora en van de meersen beschermen.
ik zou zeggen: fiets eens naar 's Herenmeers, en constateer zelf in welk een erbarmelijke staat alles erbij ligt.
erosie e.d. (hetgeen Spanoghe in zijn artikeltje opsomt) is daar héél mooi te zien.
wat je zegt van die verstoring is zever: in amper 2.5 uur tijd hebben 140 eieren gedaan. efficiënter kan toch niet?

ik moet zeggen dat ik van iemand met de nodige levenservaring toch meer inzicht had verwacht.
ik wil wel eens weten hoe jij het bestrijden van exoten juist ziet?
ik wordt echt misselijk als ik jouw commentaar lees. kortzichtig!

JAN

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op ma 14 apr 2008, 09:48

oei, hard tegen hard... Twisted Evil

de webmaster is niet van plan om dit topic te verwijderen, waarom zou ik, dit is een onderwerp gelijk een ander, en bovendien uiterst interessant ! er moet toch iets gebeuren met die exoten, of niet ? de manier waarop, wil ik me niet over uitspreken, omdat ik geen ervaring heb op dat gebied, maar er zal toch iets moeten gebeuren met die beesten ! jaren geleden waren de 's Herenmeersen een wreed goed gebied, van tegenwoordig valt er daar niet veel meer te beleven, allicht als gevolg van de overpopulatie ganzen...

gasten, probeer via weloverwogen argumentatie mekaar van het gelijk of ongelijk te overtuigen, maar hou het vooral proper aub !

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Jefken op ma 14 apr 2008, 20:39

Ik beweer ook niet dat ik tegen het schudden van die eieren ben , maar dit met fierheid en veel poeha aankondigen , is er voor mij te veel aan .
Er zullen wellicht in veel natuurgebieden zulk'n dingen gebeuren zonder 'openbaring' .

En Jan , iedereen heeft natuurlijk niet zoveel wijsheid in pacht als jij , dat besef ik maar al te goed .

En tseef , het is jouw website...

Jefken

Aantal berichten : 930
Registration date : 01-10-06

Terug naar boven Go down

Bericht  JAN op ma 14 apr 2008, 21:38

Ach ...

Mocht je de gedrevenheid van de anderen gezien hebben, dan zou je me wel begrijpen.
Wij waren gewoon zo fier als een gieter dat wij een pak meer eieren hadden gevonden dan de NP'ers vorig jaar.
Al die 'poeha' is maar een manier om wat aan populariteit te winnen, en onszelf eens in een goed daglicht te stellen.
Wat je doet moet je een beetje proberen verkopen hé, dat weten andere verenigingen ook, evenals tseef met zijn website.
Als je die 'poeha' wat naar waarde kan schatten, is er toch echt wel geen probleem ... (tenzij je er persé één wil maken)

Maar bon, bij deze verdwijn ik weer van dit forum. De mentaliteit is er nog niet op verbeterd ...
Ja, 't is jouw site, tseef.

JAN

Terug naar boven Go down

Bericht  Sdry op ma 14 apr 2008, 22:16

JAN schreef:
Maar bon, bij deze verdwijn ik weer van dit forum. De mentaliteit is er nog niet op verbeterd ...
Ja, 't is jouw site, tseef.

Ook jouw mentaliteit .. een forum heeft een sfeer, die wordt bereikt met het openstaan naar anderen hun mening door iedereen.

Ik zie persoonlijk niks mis met dit topic en dit mag tseef zijn site dan wel zijn, zonder bezoekers stelt het niet veel voor (no offence), bekijk het allemaal eens wat relaxer ! Ik vind het eigenlijk wel jammer dat je hier niet meer zo actief bent JAN .

Sdry

Aantal berichten : 405
Registration date : 29-03-07

http://natuurpracht.vps14.com/

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 15 apr 2008, 00:05

uiteraard is dit een forum voor iedereen, waar iedereen zijn gedacht kan zeggen...
nogmaals, overmeersevogels.be is een bonte mengeling van Natuurpunters, ex-Natuurpunters, associalen, socialen, vogelaars, Kids, plantenliefhebbers, professoren, tseven...
en tseef zijn mening is daarom niet altijd de mening van anderen (en omgekeerd)... maar dat was voor de meesten ondertussen al duidelijk dacht ik...
enfin, laten we voor de rest genieten van de vogels, de natuur...

en tenslotte toch nog dit : als webmaster en als vogelaar vind ik die verdwijning een spijtige zaak...

tot in het veld dan maar...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 25 feb 2010, 09:17

document ontvangen van NP dat me de toelating geeft om in de Kalkensen Meersen (op stukken van NP) eieren te schudden van Canadese, Maghelhaen, Indische en Nijlgans... dus als jullie ergens een nest vinden, geef me maar een seintje, doe ik wel het nodige

heb daar al eens iets over geschreven dacht ik, maar 'de pil' voor ganzen lijkt me een gat in de markt...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud Vandaag om 14:44

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: