OOIEVAARS

Pagina 4 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Re: OOIEVAARS

Bericht  Neos op wo 23 jan 2008, 02:49

Dacht dat de beleidsvoerders in de KM niet zo pro artificiele nestgelegenheden waren.

Neos

Aantal berichten : 1475
Registration date : 12-05-07

http://www.pbase.com/neos_marc

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 23 jan 2008, 08:41

Neos schreef:Dacht dat de beleidsvoerders in de KM niet zo pro artificiele nestgelegenheden waren.

natuurbeheer is altijd artificieel...

tseef

Aantal berichten : 13866
Registration date : 24-09-06

http://www.overmeersevogels.be

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op wo 23 jan 2008, 08:58

tseef schreef:
Neos schreef:Dacht dat de beleidsvoerders in de KM niet zo pro artificiele nestgelegenheden waren.
natuurbeheer is altijd artificieel...
Een paar jaar geleden heb ik daarover nog gemaild met Peter Claus. Men deed toen een campagne (ik denk Wim Van den Bossche) om in Vlaanderen plekken te vinden voor het plaatsen van nieuwe nesten. Ik weet niet wat zijn mening is over artificiële nestgelegenheden, maar toen ik voorstelde om er in de Kalkense meersen eentje te plaatsen, heeft hij iets geantwoord in de zin van "de meersen zijn niet geschikt of niet groot genoeg" voor ooievaars. Hij mag mij corrigeren als ik het verkeerd begrepen heb. In elk geval was 't njet.
Z.

Zwammer

Aantal berichten : 789
Registration date : 20-01-07

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 23 jan 2008, 09:33

de meersen niet groot genoeg ? ge zult hem verkeerd begrepen hebben zeker ??? scratch
niet geschikt ? waarom niet ? alle dagen Ooievaars in de meersen, vorig jaar een groep van in de 20 op een weide van een scheet groot...

misschien kan Peter hier zelf eens zijn gedacht zeggen ?

en wat in Lokeren kan, kan hier toch ook, of niet ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op wo 23 jan 2008, 09:42

Dag,

Ivm ooievaars: ik hebeen tijdje geleden een kennis horen beweren dat er ooit (??, lang geleden) een broedpoging van een koppel ooievaars zou geweest zijn in Kalkendorp, achter de oude melkerij in het begin van de Boombosstraat ? Is echter bij een poging gebleven, het nest is verlaten geweest. Weet iemand hier iets van ?

mvg

wouter

wouter

Aantal berichten : 759
Registration date : 08-12-06

Terug naar boven Go down

Bericht  bosuil op wo 23 jan 2008, 10:18

Ik heb ergens gelezen (maar ik heb geen tijd om het op te zoeken en de bron hier te vermelden) dat bijna alle ooievaars in onze streken afstammelingen zijn uit de herintroductieprogramma's van 'het Zwin' en 'Planckendael'.

Ik ben ook van mening dat de ooievaar een ideale vogel is om het ruime publiek een beetje warm te maken voor de natuur.
Het is een grote, opvallende vogel. Hij is zonder verrekijker te bekijken. Hij blijft lang genoeg op eenzelfde plaats om eens goed te kunnen bewonderen. Hij heeft een positief imago. Er wordt veel aandacht aan besteed in de media. Enz...

Getuige daarvan zijn onze kinderen, wiens interesse in vogels ook begonnen is met de ooievaars van Dieren in Nesten die dan opeens besloten een bezoekje te brengen aan Overmere en Kalken.

cheers Ik vind een nestpaal in de Kalkense Meersen ook een goed idee.

De nestpaal in Lokeren. Ringen van de jongen door de brandweer.

bosuil

Aantal berichten : 127
Leeftijd : 52
Registration date : 14-10-07

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op wo 23 jan 2008, 12:37

wouter schreef:Dag,

Ivm ooievaars: ik hebeen tijdje geleden een kennis horen beweren dat er ooit (??, lang geleden) een broedpoging van een koppel ooievaars zou geweest zijn in Kalkendorp, achter de oude melkerij in het begin van de Boombosstraat ? Is echter bij een poging gebleven, het nest is verlaten geweest. Weet iemand hier iets van ?

mvg

wouter

ik weet daarvan, was vóór '95, de ooievaars hadden een hoge, nogal kale den uitgekozen, meer weet ik niet...

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Sdry op wo 23 jan 2008, 13:28

In kwatrecht is ook eens een broedpoging (denk ik ) geweest, moet 15 jaar of meer geleden zijn (wat doet dit me oud lijken Razz) , staan hier zo een paar oude fabriekschouwen in de straat , en een daarvan hebben toen een tijd ooievaars op gezeten !

Sdry

Aantal berichten : 405
Leeftijd : 30
Registration date : 29-03-07

http://natuurpracht.vps14.com/

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op wo 23 jan 2008, 16:31

tseef schreef:de meersen niet groot genoeg ? ge zult hem verkeerd begrepen hebben zeker ??? scratch
niet geschikt ? waarom niet ? alle dagen Ooievaars in de meersen, vorig jaar een groep van in de 20 op een weide van een scheet groot...
misschien kan Peter hier zelf eens zijn gedacht zeggen ?
en wat in Lokeren kan, kan hier toch ook, of niet ?
Of was 't anders ? Waren bepaalde amfibieënliefhebbers tegen een ooievaarsnest ???
Ik zeg zo maar iets .... :)
Z.

Zwammer

Leeftijd : 65

Terug naar boven Go down

Bericht  Toon op wo 23 jan 2008, 17:50

De meningen daarover zijn verdeeld binnen het bestuur. Feit is wel dat we tonnen werk hebben en het meeste door onze vrijwilligers gebeurt. Dan moet men prioriteiten stellen.
Bovendien is het zo dat Ooievaars in onze streken van nature nooit echt ingeburgerd waren. Dus ze per sé hier aan het broeden krijgen is geen dringende opdracht.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het 'd office een slecht idee is: maar het reguliere natuurbeheer (niet zo artificieel hoor Tseef: we creëren vaak situaties als destijds, toen de natuur niet in een keusrlijf werd gestoken) geniet wel voorrang (qua tijdsbesteding en financiële middelen). We kunnen nu éénmaal ook niet alles!

Toon

Aantal berichten : 90
Leeftijd : 45
Registration date : 22-04-07

Terug naar boven Go down

Bericht  Neos op wo 23 jan 2008, 18:09

Toon schreef:Bovendien is het zo dat Ooievaars in onze streken van nature nooit echt ingeburgerd waren. Dus ze per sé hier aan het broeden krijgen is geen dringende opdracht.

Inderdaad, maar bv Torenvalkenkasten worden er ok niet opgehangen(uitz op grondgebied van de jagers). En wat te denken van de vele Slechtvalkennesten die her en der in Vlaanderen geplaatst zijn.

Toon schreef:
Waarmee ik niet wil zeggen dat het 'd office een slecht idee is: maar het reguliere natuurbeheer (niet zo artificieel hoor Tseef: we creëren vaak situaties als destijds, toen de natuur niet in een keusrlijf werd gestoken) geniet wel voorrang (qua tijdsbesteding en financiële middelen). We kunnen nu éénmaal ook niet alles!

Moeten we misschien met ons pet eens rondgaan voor centjes om een paal en een karrewiel te kopen? Of is dat misschien niet meer nodig nu Natuurpunt rijkelijk gesponsord wordt door Electrabel....

Neos

Leeftijd : 61

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 23 jan 2008, 18:19

er hangt een kast voor Slechtvalken aan de kerk van Wetteren...

ik weet al wat ik ga vragen voor mijn 40ste verjaardag : een nestpaal voor Ooievaars ! en de mannen van overmeersevogels.be zullen hem plaatsen, midden in de Vliegerkesweide ! affraid

tseef

Leeftijd : 47

Terug naar boven Go down

Bericht  Toon op wo 23 jan 2008, 18:32

Jongens, een beetje begrip graag: als jullie eens wisten hoeveel vrije tijd sommigen van ons in allerlei taken steken (milieuraden en gecoro's, bijwonen talloze vergaderingen ivm Sigma en Proses, onderhandelen met landbouwers, beheerswerken, tijdschriften in elkaar steken, geleide wandelingen gidsen, activiteiten organiseren,... en nog véél meer!), dan zouden jullie misschien wel iets minder sarcastisch reageren.
Wij doen ons best (denk maar aan de ijskelders), maar we kunnen niet alles tegelijk!

Toon

Terug naar boven Go down

Bericht  Neos op wo 23 jan 2008, 18:34

tseef schreef:er hangt een kast voor Slechtvalken aan de kerk van Wetteren...

ik weet al wat ik ga vragen voor mijn 40ste verjaardag : een nestpaal voor Ooievaars ! en de mannen van overmeersevogels.be zullen hem plaatsen, midden in de Vliegerkesweide ! affraid

Vraag het eens aan je coiffeur of aan Vrijdaghs of je die misschien op één van hun percelen mag plaatsen....

Neos

Terug naar boven Go down

Bericht  Jefken op wo 23 jan 2008, 20:22

Neos schreef:
tseef schreef:er hangt een kast voor Slechtvalken aan de kerk van Wetteren...

Vraag het eens aan je coiffeur of aan Vrijdaghs of je die misschien op één van hun percelen mag plaatsen....

Ik ben er zeker van dat als ik het vraag aan de jagers waar ik destijds met mijn Torenvalkkasten ook naar uitgeweken ben , ze dit ZEKER zullen toestaan , al was het maar om hun blazoen wat op te poetsen .

Jefken

Aantal berichten : 930
Registration date : 01-10-06

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 23 jan 2008, 20:49

Toon schreef:Wij doen ons best, maar we kunnen niet alles tegelijk!

vind dit toch een positieve noot om mee te eindigen, het lijkt erop alsof Natuurpunt Scheldeland de idee voor een nestpaal niet volledig begraaft... :508:

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op do 24 jan 2008, 09:01

Ik ga dit voorjaar een nestpaal plaatsen in de Sint-Onolfspolder (Appels) in kader van mijn job. Misschien kan het RL ook zo iets doen in de Kalkense meersen. Ik bekijk het hier even!

Peter

Peter Claus

Aantal berichten : 211
Registration date : 15-10-06

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 24 jan 2008, 09:16

Peter Claus schreef:Ik ga dit voorjaar een nestpaal plaatsen in de Sint-Onolfspolder (Appels) in kader van mijn job. Misschien kan het RL ook zo iets doen in de Kalkense meersen. Ik bekijk het hier even!

Peter

was daar ook al aan het denken, kan het RLSD daar niks aan doen ? er voor gaan Peter !!! :232:

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 27 jan 2008, 17:22

kreeg rond 15u sms-je van Arnout Pieters : 3 Ooievaars over Paardenweide te Berlare, 10 minuutjes later zie ik de vogels (vanop het Dolomietwegje) arriveren van over de Veerstraat te Uitbergen en landen ze op Belham ! Ze blijven echter niet lang en vliegen door richting Vliegerskesweide...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Jefken op zo 27 jan 2008, 21:29

Kijk wat ze gebracht hebben...

Jefken

Terug naar boven Go down

Bericht  Neos op zo 27 jan 2008, 22:11

Jefken schreef:Kijk wat ze gebracht hebben...

Bij jou? affraid

Neos

Terug naar boven Go down

Bericht  Jefken op ma 28 jan 2008, 06:02

Neos schreef:
Jefken schreef:Kijk wat ze gebracht hebben...

Bij jou? affraid

Binnenkort staat hier osso bucco op het menu Razz

Jefken

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op ma 28 jan 2008, 15:06

rond 14u20 vond roelserik de 3 Ooievaars terug in Molenmeers/Assels !
1 vogel was zelfs aan het klepperen !!
waar blijft diene paal nu ? bounce

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Jefken op ma 28 jan 2008, 21:25

tseef schreef:rond 14u20 vond roelserik de 3 Ooievaars terug in Molenmeers/Assels !
1 vogel was zelfs aan het klepperen !!
waar blijft diene paal nu ? bounce

Heb er hier nog 3 in mijn tuinhuis liggen , van 220... cm Laughing

Jefken

Terug naar boven Go down

Ooievaars in de Kalkense Meersen

Bericht  Gast op di 05 feb 2008, 14:44

zojuis op het terras trok een klepperend geluid mijn aandacht: 3 ooievaars scheerden laag over de uitbergse straat, ene nam een kijkje aan de hoge schouw van de 'melkerij' maar vloog dan weer op, toch vreemd omdat daar een hele tijd geleden een koppel wilde nestelen, alle drie vlogen dan eerst richting 's herenmeers en dan terug richting molenmeers, ik denk dat zij hier in de meersen een nestgelegenheid zoeken...

een uur later in broekmeers 2 ex.!

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 05 feb 2008, 20:09

bounce WIJ WILLEN NE PAAL bounce WIJ WILLEN NE PAAL bounce WIJ WILLEN NE PAAL bounce

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  bosuil op di 05 feb 2008, 20:37

Goed zo, Erik !!
Zo enen lijkt mij wel geschikt.
http://picasaweb.google.com/Hans.Ineke.Punte/HetPlaatsenVanHetOoievaarsnest

Maar ik denk dat we toch wel iets meer zullen moeten doen, dan alleen maar roepen : we willen een paal !

Misschien kunnen we hier eens brainstormen over hoe we "Wie ?" (natuurpunt ? , het reginaal landschap ? , de gemeente Laarne ?, ... zijn er nog anderen ?) zo ver zouden kunnen krijgen zo'n nestpaal te willen plaatsen.

Het is belangrijk dat we goed voorbereid zijn als we zoiets voorstellen. We moeten als het ware 'gesneden brood' aanbieden.

Het maken lijkt mij niet zo moeilijk.
De infoborden, schuihuisje op het Vaartplein, enz. zijn gemaakt door een "sociale werkplaats".
Natuurpunt heeft blijkbaar een ontwerp en ze zijn bij Electrabel aan een paal geraakt. (zie link verder)

Zou er daar eigenlijk een vergunning voor nodig zijn ?

Een geschikt locatie is ook belangrijk. http://www.ooievaars.be/ooievaars.cgi?s_id=11&lang=nl
... het terrein gelegen moest zijn in een gunstig ooievaarsbiotoop met minstens een oppervlakte van 200 tot 300 ha vochtige weilanden. De plaats moest ook veilig zijn voor ooievaars, dus niet te dicht bij spoorwegen en elektrische leidingen. Het nestplatform heeft een diameter van 1,4 m en wordt geplaatst op een boom, dak, schoorsteen of paal. Als standplaats verkiest een ooievaar het hoogste punt in een landschap, ...

bosuil

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op di 05 feb 2008, 22:18

Voor een ooievaarspaal is inderdaad een stedenbouwkundige of een natuurvergunning noodzakelijk. Jammergenoeg is de termijn tot goedkeuring minstens 75 dagen, dus dat halen we misschien niet voor dit broedseizoen.

Maar goed, een beetje geduld; ik ben er mee bezig!

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  JAN op di 05 feb 2008, 23:44

shit zeg, dat menen jullie toch niet??
ge gaat die tamme beesten nog een beetje helpen ook ofzo?
als het zo zit voer ik de bever in in de kalkense meersen, even onnatuurlijk,
en die bevers zorgen er dan tenminste voor dat die paal rap tegen de grond zal liggen.
iedereen maar zagen dat natuurgebieden steeds meer op een zoo beginnen te lijken, maar dan
zelf een ooievaarspaal plaatsen?

JAN

Aantal berichten : 751
Registration date : 11-11-06

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 06 feb 2008, 00:43

de Ooievaar was vroeger een broedvogel in Vlaanderen, waarom zou dat nu dan ook niet mogen ? ok, de meeste dieren die je in ons land tegenkomt zijn halfwild, en wat dan nog ? de nakomelingen van de nakomelingen kan je nog moeilijk tam noemen hè ? die vertonen een normaal trekgedrag... ook niet vergeten, zoals Bosuil reeds opperde, dat je met derdelijke soort met een hoge aaibaarheidsfactor, een breed publiek van natuurliefhebbers aantrekt, een soort uithangsbord van de meersen als het ware, naast oa. de Grutto's... en wat doet zo een vogel eigenlijk kwaad, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de vele soorten, van nature niet in Europa voorkomende, ganzen... ??? en met 1 paal ochère zal het wel zo geen vaart lopen als in Planckendael of in het Zwin zeker ?
de Kalkense Meersen zijn uitermate geschikt Ooievaarsgebied, dus ik steun volledig de plannen van Peter Claus ! amen...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  bosuil op wo 06 feb 2008, 08:20

Peter,

Hoe ver staat het concreet met de plannen van het regionaal landschap en het plaatsen van een ooievaarspaal in de Kalkense Meersen. Wat wil zeggen “ik ben er mee bezig” ?

Dat het voor dit broedseizoen te laat zal zijn, daar ben ik mij van bewust. Maar het broedseizoen en de aandacht in de media voor de ooievaars + de ongetwijfeld weer talrijke waarnemingen van ooievaars in de Kalkense Meersen, zijn het ideale moment om het ijzer te smeden wanneer het heet is.

Kunnen we iets doen ? Waarnemingen verzamelen ? Een briefje schrijven naar de schepen van natuur en cultuur ? Iets anders ?

Jan,

Met alle respect voor uw mening. Maar ik ga met opzet niet reageren.
Ik wil daarmee niet in de val lopen van de zoveelste discussie tussen ‘fundi’s’ en ‘realo’s’ en de daaruit voortvloeiende ‘stammentwisten’ die de natuurbeweging meer kwaad dan goed doen. Maar nogmaals : alle respect voor uw mening.

mvg
Veerle

bosuil

Terug naar boven Go down

Bericht  JAN op wo 06 feb 2008, 08:44

tseef schreef:de Ooievaar was vroeger een broedvogel in Vlaanderen, waarom zou dat nu dan ook niet mogen ? ok, de meeste dieren die je in ons land tegenkomt zijn halfwild, en wat dan nog ? de nakomelingen van de nakomelingen kan je nog moeilijk tam noemen hè ? die vertonen een normaal trekgedrag... ook niet vergeten, zoals Bosuil reeds opperde, dat je met derdelijke soort met een hoge aaibaarheidsfactor, een breed publiek van natuurliefhebbers aantrekt, een soort uithangsbord van de meersen als het ware, naast oa. de Grutto's... en wat doet zo een vogel eigenlijk kwaad, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de vele soorten, van nature niet in Europa voorkomende, ganzen... ??? en met 1 paal ochère zal het wel zo geen vaart lopen als in Planckendael of in het Zwin zeker ?
de Kalkense Meersen zijn uitermate geschikt Ooievaarsgebied, dus ik steun volledig de plannen van Peter Claus ! amen...

zucht ... gebruik eens correcte argumentering!
'normaal trekgedrag', daarmee dat ze hier al ne ganse winter zitten zeker??
en ik vrees dat, als die ouders niet wegtrekken, de jongen het ook niet zullen doen ...
brandganzen zitten hier in de winter ook. tamme brandganzen zitten hier het ganse jaar door.
de eieren van tamme brandganzen worden geschud.
volgens mij kan je deze redenering volledig toepassen op het ooievaarsprobleem, enkel moet je het woordje
'aaibaarheidsfactor' laten vallen, maar dat laatste heeft dan ook niets te maken met natuur.

JAN

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op wo 06 feb 2008, 12:02

Jan,

Ik vrees toch dat je enkele zaken verward.

Brand- en andere ganzen zijn geïntroduceerd en vormen als 'zomerganzen' een serieus probleem voor landbouw en natuurbehoud. Maar de ooievaar is immers een soort die dmv 'ooievaarsdorpen' opnieuw kansen krijgt in zijn oorspronkelijke verspreidingsgebied (maw herintroductie). Het winterse rondzwerven van dieren uit de ooievaarsdorpen moet ook in de juiste context worden gezien. Het feit dat dergelijke vogels hun trekinstinct verliezen, ligt aan de voldoende beschikbaarheid van voedsel tijdens de wintermaanden. Enerzijds in de ooievaarsdorpen zelf, maar anderzijds ook in de vrije natuur (waarvan we dagelijks voorbeelden zien). Het beschikbaar zijn van wintervoedsel is een jong verschijnsel (klimaatsverandering?), kijk naar de steeds opvallend wordende overwinteringen van roodborsttapuit, zwartkop, tjiftjaf, zwarte roodstaart, enz. Net als de ooievaar allemaal insecteneters.

Met zijn kruidenrijke, vochtige graslanden zijn de Kalkense meersen een uitstekend biotoop voor de ooievaar. Vandaar dat ik vind dat ooievaars die de intentie hebben te broeden, mogen geholpen worden. Ik ben absoluut geen voorstander van een paal midden in langendonk of molenmeers. Net zoals ik ook tegen het plaatsen van sternenplatforms op scherenmeers ben.
Ik heb daar enerzijds esthetische bedenkingen bij en daarbij aansluitend is natuurbescherming zo veel meer dan louter vogelbescherming en bekijk ik het beheer van de Kalkense meersen liever in een breder geheel.
Maar ik denk wel dat er mogelijkheden zijn in de periferie van de meersen, bijv. het plaatsen van een nestplatform op een bestaand (menselijk) bouwwerk. Ooievaars broeden immers graag in de nabijheid van mensen.
Anderzijds ben ik er wel van overtuigd dat die beesten ons voor zullen zijn. Als ze de Kalkense meersen effectief als een geschikt broedbiotoop en foerageergebied beschouwen, zullen ze zelf wel voor broedgelegenheid zorgen (zie het koppeltje van Daknam: een schouw van een villa!).

Vogelbescherming Nederland (zie http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=322) is al heel lang bezig met herintroductie van ooievaars. Daar broeden nu ongeveer 600 paren. Naast de ooievaarsdorpen (kweekcentra zoals het zwin) zijn er ook 11 buitenstations opgericht nabij geschikte leefgebieden met het nodige succes. Wel een belangrijke kanttekening: de al bedreigde weidevogelpopulatie (grutto, tureluur) nabij die buitenstations hebben zwaar te lijden onder de aanwezigheid van de ooievaars. Ooievaar blijkt immers een belangrijke predator te zijn van ondermeer gruttokuikens (net als de blauwe reiger trouwens). Iets om over na te denken...

Allé, voer voor discussie!

Peter

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op wo 06 feb 2008, 12:26

tseef schreef:... en wat doet zo een vogel eigenlijk kwaad...
Euh, auto's beschadigen zoals in Daknam. Kapotte spiegels en gedeukte koetswerken. De buurtbewoners zijn (of waren ?) niet zo wild van die gasten.
Maar verder ben ik ook "pro", hoor !
Z.

Zwammer

Leeftijd : 65

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 06 feb 2008, 12:57

Peter Claus schreef:Ik ben absoluut geen voorstander van een paal midden in langendonk of molenmeers. Net zoals ik ook tegen het plaatsen van sternenplatforms op scherenmeers ben.
Ik heb daar enerzijds esthetische bedenkingen bij

het plaatsen van een paal laten afhangen van het esthetische aspect ? waar zijn we mee bezig... Rolling Eyes

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 06 feb 2008, 13:01

Peter Claus schreef:Wel een belangrijke kanttekening: de al bedreigde weidevogelpopulatie (grutto, tureluur) nabij die buitenstations hebben zwaar te lijden onder de aanwezigheid van de ooievaars. Ooievaar blijkt immers een belangrijke predator te zijn van ondermeer gruttokuikens (net als de blauwe reiger trouwens). Iets om over na te denken...

we spreken hier niet over een station hè, het gaat hier om 1 paal !!! en de blauwe reigers, moeten die dan ook wijken voor de grutto's ? niet overdrijven aub ! leven en laten leven nietwaar...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 06 feb 2008, 13:24

JAN schreef:
zucht ... gebruik eens correcte argumentering!
'normaal trekgedrag', daarmee dat ze hier al ne ganse winter zitten zeker??
en ik vrees dat, als die ouders niet wegtrekken, de jongen het ook niet zullen doen ...
brandganzen zitten hier in de winter ook. tamme brandganzen zitten hier het ganse jaar door.
de eieren van tamme brandganzen worden geschud.
volgens mij kan je deze redenering volledig toepassen op het ooievaarsprobleem, enkel moet je het woordje
'aaibaarheidsfactor' laten vallen, maar dat laatste heeft dan ook niets te maken met natuur.

er toch maar even een tekst bijgesleurd van iemand die er verstand van heeft :

Wim Van den Bossche (Natuurpunt): Bijna alle jonge ooievaars uit België, Nederland en Noordwest Duitsland trekken weg in de vroege herfst in zuid-zuidwestelijke richting. De meeste (60-70%?) stoppen in Spanje en Portugal voor de winter en de anderen steken over naar West-Afrika. Bij de volwassen ooievaars is het een iets ander verhaal omdat de meeste ooievaars uit NW Europa afstammelingen zijn van reïntroducties. De vogels waarmee gestart werd zijn een 3-tal jaren gekooid gehouden zodat ze hun trekdrang verloren en niet in alle windrichtingen vertrokken toen ze werden vrijgelaten. Een groot deel van de volwassen vogels blijft dus nog ter plaatse overwinteren, ook omdat een deel van de ooievaars op latere leeftijd besluit om toch maar niet te ver te vliegen (bijvoorbeeld het vrouwtje van Daknam (Lokeren) ging haar eerste winter naar Spanje en is sinds ze broedt een lokale overwinteraar geworden). In Nederland blijven ongeveer 500 ooievaars overwinteren, op een totaal van 600 broedparen = ongeveer 1200 volwassenen, dus ongeveer 45% van de volwassen vogels.
Wat we de laatste jaren ook merken is dat de ooievaars vorsttrek vertonen zoals de kievit, vriest het in Nederland dan krijgen we in Vlaanderen groepjes van 5-20 ooievaars voor korte periode te zien, wordt het warmer gaan ze snel terug naar Nederland.

Nooit gehoord van het project 'Ooievaars zonder grenzen' ? er wordt hier op het forum door enkele enthousiaste Kids nochtans uitgebreid over bericht... dat zijn toch geen voorgeprogrammeerde beesten die naar Spanje vliegen hè...

aaibaarheidsfactor niets te maken met natuur ? 'de natuur' is van tegenwoordig een hot item, denken we maar aan de opwarming van de aarde... verenigingen zoals Natuurpunt hebben enkel iets te betekenen als ze sterk staan, maw als hun achterban voldoende groot is... die 72000 leden zijn er niet zomaar vanzelf gekomen hè ! weldoordachte campagnes moeten zoveel mogelijk volk lokken om nadien de goede zaak te kunnen dienen, er worden acteurs en komedianten ingezet om het grote publiek warm te maken, en geloof me, dat werkt wel degelijk hè ! Ben er van overtuigd dat diene Pol Goossen en diene Geert Hoste nog gene merel van ne lijster kunnen onderscheiden, maar als aaibaarheidsfactor en dus aantrekkingskracht kan dat wel tellen hè...
Een Ooievaar kent iedereen, ook mensen die voor de rest niet verder komen dan een mus of een duif ! een koppel Ooievaars in de meersen zal nog meer volk trekken, potentiële Natuurpunters...

je spreekt van een Ooievaarsprobleem, de Rode Wouwen in Wales en de Oehoe's in de Ardennen, ook allemaal nakomelingen van uitgezette beesten, moeten we daar dan ook de eieren gaan klutsen ?

Laatst aangepast door op wo 06 feb 2008, 13:41; in totaal 1 keer bewerkt

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 06 feb 2008, 13:44

op http://www.ooievaars.be/ooievaars.cgi?s_id=11&lang=nl staat geschreven dat er een paal zou staan in Wetteren, weet iemand die staan ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  bosuil op wo 06 feb 2008, 14:16

Peter Claus schreef:...Ik ben absoluut geen voorstander van een paal midden in langendonk of molenmeers. Net zoals ik ook tegen het plaatsen van sternenplatforms op scherenmeers ben.
Ik heb daar enerzijds esthetische bedenkingen bij en daarbij aansluitend is natuurbescherming zo veel meer dan louter vogelbescherming en bekijk ik het beheer van de Kalkense meersen liever in een breder geheel.
Maar ik denk wel dat er mogelijkheden zijn in de periferie van de meersen,...
Peter,
Ik vind dit een goed uitgangspunt. Ik wil mij bij deze mening aansluiten.

tseef schreef:op http://www.ooievaars.be/ooievaars.cgi?s_id=11&lang=nl staat geschreven dat er een paal zou staan in Wetteren, weet iemand die staan ?
Ik denk dat er een nestplatform voor ooievaars staat op de schouw van de Van Hauwermeirsmolen in Massemen ???

bosuil

Terug naar boven Go down

Bericht  dingsken op wo 06 feb 2008, 15:01

Op de Maelbroekmolen is een platform geplaatst op de schouw, dacht ik.

dingsken

Aantal berichten : 215
Registration date : 06-10-06

http://users.pandora.be/dingsken/website/

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 06 feb 2008, 18:02

roelserik schreef: ene nam een kijkje aan de hoge schouw van de 'melkerij' maar vloog dan weer op, toch vreemd omdat daar een hele tijd geleden een koppel wilde nestelen, alle drie vlogen dan eerst richting 's herenmeers en dan terug richting molenmeers, ik denk dat zij hier in de meersen een nestgelegenheid zoeken...

zou daar in die omgeving geen mogelijkheid zijn ? ik weet het : vanchter in Wouter Rommens zijnen hof !

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  JAN op wo 06 feb 2008, 19:05

ik ga toch niet helemaal akkoord met peter zijn uitleg.
beesten die een ganse winter in hetzelfde onnozele paardenweideke in de kattenbroeckstraat zitten, kan ik bezwaarlijk wild noemen.
bovendien worden die beesten gevoederd in 't zwin, waar ligt voor jullie dan de grens met eenden in een park die gevoederd worden?
(en nu niet beginnen zeveren over lammergieren die gevoederd worden he, want volgens mij vind de ooievaar eten genoeg in zijn omgeving)

argumenteren dat de natuur er wel bij vaart vind 'k maar erg goedkoop en een tikje hypocriet. volgens mij mag je de discussie niet hierop richten.

JAN

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 06 feb 2008, 20:38

JAN schreef:ik ga toch niet helemaal akkoord met peter zijn uitleg.
beesten die een ganse winter in hetzelfde onnozele paardenweideke in de kattenbroeckstraat zitten, kan ik bezwaarlijk wild noemen.
bovendien worden die beesten gevoederd in 't zwin, waar ligt voor jullie dan de grens met eenden in een park die gevoederd worden?
(en nu niet beginnen zeveren over lammergieren die gevoederd worden he, want volgens mij vind de ooievaar eten genoeg in zijn omgeving)

argumenteren dat de natuur er wel bij vaart vind 'k maar erg goedkoop en een tikje hypocriet. volgens mij mag je de discussie niet hierop richten.

ik heb nooit beweerd dat Ooievaars in Vlaanderen wild zijn hè, maar na enkele generaties zullen ze wel alle kenmerken vertonen van wilde vogels...
en je vergelijkt weer appelen met peren, de vogels van het Donkmeer en van Lokeren, die vliegen echt niet elke dag naar het Zwin om aan eten te geraken...
en het is waar dat er door een paal te plaatsen er niet meer Grutto's in de meersen gaan broeden of dat er plots 10 koppels Graszanger gaan zitten, alleen zouden heel wat mensen dat een leuk idee vinden, voor ieder wat wils nietwaar...
toch niet vergeten dat het Ooievaarsproject voor de volle 100% wordt gesteund door Natuurpunt, bij mijn weten de grootste natuurvereniging in Vlaanderen, 't moet zijn dat ze weer eens niet goed bezig zijn als ik je zo hoor... kan ook moeilijk anders, als je bedenkt dat die palen door ... Electrabel worden ter beschikking gesteld...
ach, we zien wel wat het wordt, voor- en tegenstanders heb je altijd, wij (of moet ik zeggen 'ik') zijn alleen maar vragende partij, aan anderen om te oordelen of te veroordelen en eventueel te beslissen...
bij mij mag de ooievaar in ieder geval elke dag passeren, maar mijn vrouw is er zo niet voor te vinden... Laughing

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Toon op wo 06 feb 2008, 20:57

Dat ooievaarsplatform in Wetteren bevindt zich idd aan de Maelbroekmolen (niet aan de Van Hauwermeirsmolen).
Wat het al dan niet plaatsen van een nestplatform in of aan de meersen betreft:
Ik ben geen uitgesproken voorstander, omdat ik denk dat die beesten zelf wel een nest zullen bouwen als ze echt zin in hebben. Anderzijds is het wel zo dat een nestplatform er kan voor zorgen dat de beesten meer worden getorereerd door de omwonenden. Dan moet men natuurlijk vooraf een rondvraag doen bij die mensen.
Ik ben ook geen uitgesproken tegenstander, maar volg wel Peter zijn stelling dat een eventueel platform best op een huis of andere bebouwing wordt aangebracht aan de rand van de meersen, en niet op een opvallende paal midden in het meers. Ja Tseef, ik vind dat ook niet esthetisch... Evil or Very Mad Ook maar een mening hé...
Trouwens, ooievaars horen van oudsher bij mensen, dus ik zou ze liever zien broeden op of nabij de menselijke bebouwing.

Toon

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 06 feb 2008, 21:02

heb ook nooit beweerd dat ik een paal wil midden in 1 of ander meers...
en dat karrewiel ergens op een gebouw in Kalken lijkt me ook wel ok !
misschien dat er binnen enkele weken inderdaad een koppel uit zichzelf aan het nestelen is, en deze discussie ondertussen al lang vergeten is...
weet er iemand of dat wiel aan de Maelbroekmolen ooit al eens 1 Ooievaar heeft aangetrokken ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Toon op wo 06 feb 2008, 21:10

tseef schreef:weet er iemand of dat wiel aan de Maelbroekmolen ooit al eens 1 Ooievaar heeft aangetrokken ?
Daar is nog nooit een broedpoging geweest alleszins. Enkele jaren terug heb ik eens met de bewoners gesproken over dat nestplatform (toen ik naar de grote gele kwikken stond te kijken) en toen hadden ze nog geen ooievaars gezien in de omgeving. Van de laatste (drietal) jaren weet ik het niet, maar van de andere molenaar weet ik wel dat er zeker geen broedpogingen zijn geweest (ook geen koppelvorming in de buurt).

Verder wacht ik ook even af wat Peter bedoelt met 'we zijn ermee bezig'...

Toon

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 06 feb 2008, 21:29

JAN schreef:beesten die een ganse winter in hetzelfde onnozele paardenweideke in de kattenbroeckstraat zitten, kan ik bezwaarlijk wild noemen.

vogels die in bijvoorbeeld de Elzas maanden aan een stuk zich ophouden nabij menselijke bewoning, en hun nest bouwen op huizen, ook niet dan ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Neos op do 07 feb 2008, 00:05

dingsken schreef:Op de Maelbroekmolen is een platform geplaatst op de schouw, dacht ik.

Neos

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op do 07 feb 2008, 08:36

Toon schreef:Verder wacht ik ook even af wat Peter bedoelt met 'we zijn ermee bezig'...

= onderzoeken wat de mogelijkheden zijn

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 07 feb 2008, 20:55

Neos schreef:
dingsken schreef:Op de Maelbroekmolen is een platform geplaatst op de schouw, dacht ik.

is dat aan de Maelbroekmolen Neos ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 07 feb 2008, 20:58

Peter Claus schreef:Ik heb daar enerzijds esthetische bedenkingen bij

wil hier nog een allerlaatste vraag over stellen Peter : je hebt esthetische bedenkingen bij een nestpaal in de Kalkense Meersen, maar dan niet bij die die jullie gaan plaatsen in de Sint-Onolfspolder te Appels ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op do 07 feb 2008, 22:19

tseef schreef:
Peter Claus schreef:Ik heb daar enerzijds esthetische bedenkingen bij

wil hier nog een allerlaatste vraag over stellen Peter : je hebt esthetische bedenkingen bij een nestpaal in de Kalkense Meersen, maar dan niet bij die die jullie gaan plaatsen in de Sint-Onolfspolder te Appels ?

Klopt, die komt op een boerenerf in de rand van het gebied. Toch iets anders, niet?

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 07 feb 2008, 22:34

hoeveel kans maakt dit project Peter, of laat het ons maar een idee noemen, dat er daadwerkelijk een nestgelegenheid komt in de zeer nabije omgeving van de meersen ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op do 07 feb 2008, 22:36

tseef schreef:hoeveel kans maakt dit project Peter, of laat het ons maar een idee noemen, dat er daadwerkelijk een nestgelegenheid komt in de zeer nabije omgeving van de meersen ?

Wat mij betreft veel, maar je moet dat wat tijd geven. Geduld loont!

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  jelle vdb op zo 17 feb 2008, 17:57

Ik vrees een beetje dat wij met jullie koppeltje ooievaars weg zijn.
'Jullie' ooievaars worden elke dag in Gijzegem opgemerkt (nu al een hele winter) en we plaatsten met Natuurpunt Hogedonk een paal met dit tot gevolg:

Het mannetje (geïdentificeerd dankzij de ring) biedt het wijfje verschillende broedlocaties aan. oa het dak van het klooster en onze paal lijken alvast kanshebbers te zijn.

jelle vdb

Aantal berichten : 32
Leeftijd : 30
Registration date : 17-02-08

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud Vandaag om 18:59

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Pagina 4 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: