Planten

Pagina 7 van 10 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Go down

Re: Planten

Bericht  Zwammer op ma 19 okt 2009, 10:49

tseef schreef:de rode bessen van de kamperfoelie, worden die gegeten door vogels ? er alleszins nog geen zien van smullen...
Voor ons zijn ze serieus giftig, wat nog niks zegt over de eetbaarheid voor vogels.
Slakken die van de dodelijke Groene knolamaniet eten, kruipen doodleuk verder. Wij leggen het loodje... affraid
Z.

Zwammer

Aantal berichten : 792
Registration date : 20-01-07

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 20 okt 2009, 00:52

Zwammer schreef:
tseef schreef:de rode bessen van de kamperfoelie, worden die gegeten door vogels ? er alleszins nog geen zien van smullen...
Voor ons zijn ze serieus giftig, wat nog niks zegt over de eetbaarheid voor vogels.
Slakken die van de dodelijke Groene knolamaniet eten, kruipen doodleuk verder. Wij leggen het loodje... affraid
Z.

je zal maar beter geen kat zijn... : http://www.russischblauw.info/giftigeplanten/tuinplanten.html

tseef

Aantal berichten : 17783
Registration date : 24-09-06

http://www.overmeersevogels.com

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op di 20 okt 2009, 09:13

tseef schreef:
Zwammer schreef:
Z.
je zal maar beter geen kat zijn... : http://www.russischblauw.info/giftigeplanten/tuinplanten.html
't Is voor de mensen niet veel beter hé.

Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 19 jan 2010, 09:57

en nog over de kamperfoelie : is dat normaal Zwammer dat die blaadjes nu al beginnen te schieten ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op wo 20 jan 2010, 10:41

tseef schreef:en nog over de kamperfoelie : is dat normaal Zwammer dat die blaadjes nu al beginnen te schieten ?
Ja, die kunnen er vroeg bij zijn. Onze Vlieren beginnen ook al uit te lopen. (zijn ook toevallig van dezelfde plantenfamilie) Very Happy
Zwammer

Zwammer

Terug naar boven Go down

Mossen en korstmossen

Bericht  Zwammer op vr 29 jan 2010, 19:05

We volgen momenteel een cursus "Mossen en korstmossen" bij Hans Vermeulen. De komende tijd zou dat wel eens kunnen te zien zijn op de waarnemingen. Very Happy
Zwammer
Zwammer

Leeftijd : 66

Terug naar boven Go down

Bericht  fdv op zo 07 maa 2010, 19:49

Het begin van de lente...

Laatst aangepast door fdv op za 27 maa 2010, 20:11; in totaal 1 keer bewerkt
fdv

Aantal berichten : 324
Leeftijd : 32
Registration date : 10-09-07

http://filipdevos.jalbum.net/

Terug naar boven Go down

Bericht  Neos op ma 08 maa 2010, 23:14

Neos

Aantal berichten : 1475
Leeftijd : 63
Registration date : 12-05-07

http://www.pbase.com/neos_marc

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 24 maa 2010, 00:18

mailtje van Danobus :

Beste

Al 25 jaar breng ik de verspreiding in kaart van de Gagea lutea (Bosgeelster).

Zie bijlage met de actueel gekende verspreiding in onze streek, zeer waarschijnlijk gelinkt aan de overgang zand en leemstreek, en met een verspreiding via beken.

De bloei is iets later dan andere jaren en ze beginnen er ongeveer nu aan. In bijlage foto van vorige donderdag 18 maart. En enkele in bloei van vorige jaren.

Mag ik jullie vragen de komende dagen even uit te kijken naar deze vroegbloeier en alle vindplaatsen door te geven aub, om een duidelijker beeld van de verspreiding te krijgen. Ze groeit veelal op beekoevers, dijken en beek-begeleidende bosjes.

Alvast bedankt en stuur deze oproep door naar andere natuurliefhebbers aub.

Geniet van de lente!

Daan

Deelgemeenten met waarnemingen : Massemen, Serskamp, Wichelen, Berlare, Wanzele, Lede, Impe, Erpe, Hofstade, Aalst

tseef

Leeftijd : 49

Terug naar boven Go down

Muizenstaart (Myosurus minimus)

Bericht  Zwammer op zo 18 apr 2010, 22:59

Christine en Winke vonden vanavond in de buurt van de witte villa (richting Aard) een volledig perceel met duizenden Muizenstaartjes, de meeste in bloei.
SCHITTEREND !!

Gisteren nog moeten horen hoe men ons elders in de Vlaanders benijdt om ons Muizenstaartjes in de KM !

Z. (foto © Winke Minnebo)

Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  Neos op ma 19 apr 2010, 05:10

Oesje, zijn dat allemaal Muisenstaartjes? Ik was al tevreden met eentje.

Neos

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op ma 19 apr 2010, 13:29

Neos schreef:Oesje, zijn dat allemaal Muisenstaartjes? Ik was al tevreden met eentje.
Ja, zo zien ze er uit van dichtbij Very Happy
Aan het vruchtbeginsel met de honderden deelvruchtjes kan je zien dat ze verwant zijn aan de boterbloemen. Alleen is het bij de Muizenstaartjes wel héél langwerpig.
Z.
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  fdv op ma 26 apr 2010, 14:35

Door het mooie weer kriebelt het terug om de lente in beeld te brengen, dus hierbij nog eens wat recente foto's...

Slanke sleutelbloem

Bosbingelkruid

Pinksterbloem

Gele dovenetel

fdv

Terug naar boven Go down

Bericht  Neos op do 29 apr 2010, 03:13

fdv schreef:Door het mooie weer kriebelt het terug om de lente in beeld te brengen

Daar ben je dan ook prima in geslaagd!
Neos

Terug naar boven Go down

Kievitsbloem

Bericht  Zwammer op do 29 apr 2010, 14:37

Gisterenmorgen tijdens een geleide wandeling vond Kristin Van de Velde 2 bloeiende exemplaren "Wilde" Kievitsbloem (Fritillaria meleagris) in de meersen. We kregen een telefoontje en direct er naartoe voor foto's.....

De laatste echte vondst van Kievitsbloem in Vlaanderen dateert van ..... 1896, dus onze harten gingen wel sneller slaan. bounce
Na een lange telefoon naar Wouter Van Landuyt van INBO zullen we ons enthousiasme moeten intomen. Alle recente vondsten, hoofdzakelijk in reservaten, zijn "bewuste introducties" (sic Wouter). Ook op waarnemingen.be staan 8 meldingen uit 2009 en 2010, waarbij het op zijn minst "verloren gelopen" exemplaren betreft. Maar Wouter gaat nog verder : gezaaid of eerder nog geplant door malafide lui die het interessant vinden om de reservaten wat "op te waarderen".
De discussie kan nu beginnen. Volgens Kristin kan zij zich niet indenken dat zoiets hier zou gebeurd zijn. Volgens Wouter is de kans op een terugkomst uit het verleden (uit de "zaadbank") eigenlijk nihil. Al is het biotoop wel redelijk geschikt, er is nooit melding geweest van Kievitsbloem in de KM.
Voilà, en wat nu ?

Zwammer
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 30 apr 2010, 00:06

alvast een prachtige vondst Exclamation
waarom noemt dat eigenlijk Kievitsbloem ?
vroeger aan de vijver van het ouderlijke huis hadden we dat ook staan, prachtige bloem vond ik dat...
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op vr 30 apr 2010, 10:08

Kievitsbloem...
Even mijn petje opzetten als voormalige plantkundige
alhoewel het biotoop inderdaad +/- klopt (ik geloof dat er nog relictpopulaties zijn langs overstroombare weiden/hooilanden langs de Leie in Noord Frankrijk), zal het wel een verwilderd/geïntroduceerd exemplaar betreffen. Ik heb ook al gemerkt dat Kievitsbloem tamelijk gemakkelijk uitzaait/verspreidt in tuinen. Als je ziet in hoeveel tuinen het voorkomt en in hoeveel tuincentra het wordt verkocht...

mvg

Wouter

wouter

Aantal berichten : 845
Leeftijd : 43
Registration date : 08-12-06

Terug naar boven Go down

Bericht  fdv op vr 30 apr 2010, 23:50

Nog een paar...

Bleeksporig bosviooltje

Waterdrieblad

fdv

Terug naar boven Go down

Huttentut op 't Slot

Bericht  Zwammer op ma 10 mei 2010, 20:40

Zaterdag na de excursie van de PWG nog een heel zeldzaam geval gevonden en thuis gedetermineerd als Huttentut (Camelina sativa). Vandaag teruggegaan voor een foto.

Behoort tot de familie van de kruisbloemigen en is een zeer oude cultuurplant. Werd zoals vlas reeds geteeld door de Oude Belgen voor de zaden waaruit olie werd geperst (gebruikt als spijsolie en in lampen). Tot nu toe nog nooit in 't wild gevonden. Tot de jaren '50 zou het nog in onze contreien op het veld gestaan hebben. Nu laat men er vliegtuigen op vliegen (huttentut-kerosine). cheers
Z.
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 11 mei 2010, 00:06

moet een geweldige kick geven als je zo een soort ontdekt...
foto is uiteraard homepage waard !

maar lees eens commentaar bij dat andere gegeven op waarnemingen.be : http://waarnemingen.be/waarneming/view/44505354
zelfde liedje als bij die Kievitsbloemen ?
en waarom staat dat aangegeven als exoot ? niet inheems Zwammer ? (vraag ik me dan af als complete leek...)
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op di 11 mei 2010, 10:14

tseef schreef:moet een geweldige kick geven als je zo een soort ontdekt...
Net zoals bij een vogel zeker ??? Very Happy

tseef schreef:maar lees eens commentaar bij dat andere gegeven op waarnemingen.be : http://waarnemingen.be/waarneming/view/44505354
zelfde liedje als bij die Kievitsbloemen ?
en waarom staat dat aangegeven als exoot ? niet inheems Zwammer ? (vraag ik me dan af als complete leek...)
Ja, nu kunnen we een boom opzetten over "wat is een exoot ?" en ook welke criteria die mannen van waarnemingen.be hanteren als criterium om daar zo'n label op te plakken. En hebben ze dat niet overgenomen, zoals zo veel op die site, van de Nederlanders ?
De plant zou oorspronkelijk afkomstig zijn uit West-Azië (zie ook Wikipedia). Rond 1000 v. Chr. is ze naar hier gebracht. Sedertdien is ze dus 3000 jaar ingezaaid op het veld en allicht ook verwilderd. Hoelang moet een plant hier al staan om niet meer "exoot" te zijn ? Bijvoorbeeld de Gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus) kwam bij ons ten tijde van de Oude Belgen (1e eeuw v. Chr.) zeker voor. Daarna is die blijkbaar verdwenen, om in de voorbije eeuwen weer op te duiken. In onze cursus natuurgids (van 30 jaar geleden Crying or Very sad ) leerden we dat esdoorn een exoot is ; nu wordt dat niet meer verteld ! Very Happy
De vindplaats van Huttentut op 't Slot, in de berm van een akker waar nu al jaren asperges worden gekweekt, kan een overblijfsel zijn van een oude cultuurplaats, misschien in de 20e eeuw nog.
Het is ook niet te vergelijken met de Kievitsbloem die nu gevonden is. We zitten daar op een reservaatstuk dat altijd een hooiweide geweest is en 't is ook geen cultuurplant.

Zwammer

Laatst aangepast door Zwammer op zo 23 mei 2010, 23:53; in totaal 1 keer bewerkt
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 23 mei 2010, 17:40

goe nieuws : in de deze namiddag 3 Rietorchissen gezien, ze zijn er dus weer...
met dank aan roelserik
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  fdv op zo 23 mei 2010, 18:32

Nog enkele foto's...

Gewone vogelmelk

Gewone salomonszegel

fdv

Terug naar boven Go down

Inkarnaatklaver

Bericht  Zwammer op vr 28 mei 2010, 23:54

De knappe waarnemingen houden niet op : na Huttentut en Kievitsbloem weer een "lifer" vanavond (Christine vanop de fiets). cheers
In de berm van de Dendermondsesteenweg (Kalken) stonden 15 ex. van de Inkarnaatklaver (Trifolium incarnatum), tot nu toe enkel bekend van blz. 130 van Elseviers Bloemengids. Very Happy

Genieten is dit wel !!
Zwammer 8)
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 29 mei 2010, 00:51

eerste melding op waarnemingen.be in 2010 !! goe bezig gasten
maar blijkbaar toch weer, net als die Kievitsbloemen, een 'escape' ?!? veevoer wordt aanzien als belangrijkste verspreider doorheen Europa, oorspronkelijk uit Zuid-Europa
vraagje aan de plantenliefhebbers : worden jullie dan helemaal wild van dergelijk geval ?
bij vogels ligt dat toch even anders denk ik, alhoewel ze in Holland net iets enthousiaster reageren op die ontsnapte gevallen dan hier bij ons, herinner me dat ik ginder boven de Moerdijk eens stond te gapen bij 2 Casarca's, komen daar 2 kezen op af, die werden bijna hysterisch van die soepkiekes... ander voorbeeld : die Kookaburra's van Zingem, geen kat die daar gaat naar kijken hè...
of kan je geen appels met peren vergelijken ?
en van waar komt die naam 'inkarnaat' Zwammer ?
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op za 29 mei 2010, 11:42

tseef, wij worden niet wild, wij zijn rustige mensen. Maar als je een prentjesboek (Elseviers-flora) al 30 jaar gebruikt en daar staat op blz. 131 midden in het blad een grote afbeelding van een klaversoort met de grootste, langste bloeiwijze en die heb je nog nooit gezien, dan .... stijgt de temperatuur toch wel een beetje. Ik herinner mij toch heel wat foto's van hysterische taferelen bij het waarnemen van bepaalde vogels Wink Dat ontsnappen kan je ook niet vergelijken. Een vogel ontsnapt bvb. uit gevangenschap doordat hij wegvliegt. Simpel. Maar hoe komt die Inkarnaatklaver (of Incarnaatklaver) daar in Kalken op die berm ? Hoe komt die Huttentut op 't Slot langs die aspergeplantage ? Zaden verspreiden zich soms heel traag, soms heel vlug. Het viel op dat die klaver stond op de plaats waar er vorig jaar graafwerken door kabelleggers gebeurd zijn. Is die opgedolven ? Is daar grond van elders aangebracht ?
Feit is dat het gebruik tweeledig is : groenbemester (brengt stikstof in de grond via zijn wortelknolletjes met Rhizobium-bacteriën zoals alle vlinderbloemigen) en veevoeder. Volgens het www is die hier nu al "overal" te vinden (idd. afkomstig uit Middellandse-Zeegebied), toch nog nooit tegengekomen op onze vele tochten. Ik heb hier in de wijde omtrek nog nooit een bloeiend veld Inkarnaatklaver gezien ; en dat valt op ! (zie foto's op internet)
In de naam zit het latijn 'carna' (=vlees) ; zie ook "carnaval" (= het feest dat voorafgaat aan de vasten, het derven van vlees), "chili con carne", de latijnse liturgietekst "et incarnatus est" (= en die is vleesgeworden). 't Zal dus te maken hebben met de vleeskleur van de bloeiwijze.
Z.
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  fdv op zo 30 mei 2010, 14:15

Zwammer schreef:Het viel op dat die klaver stond op de plaats waar er vorig jaar graafwerken door kabelleggers gebeurd zijn. Is die opgedolven ? Is daar grond van elders aangebracht ?
Volgens het www is die hier nu al "overal" te vinden (idd. afkomstig uit Middellandse-Zeegebied), toch nog nooit tegengekomen op onze vele tochten. Ik heb hier in de wijde omtrek nog nooit een bloeiend veld Inkarnaatklaver gezien ; en dat valt op ! (zie foto's op internet)
Z.

Knappe vondst terug Zwammer.
Is de kans dat dergelijke plant door graafwerken wordt opgedolven niet bijzonder klein, vermits die hier in het verleden niet voorkwam...?
fdv

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op ma 31 mei 2010, 09:08

fdv schreef:
Zwammer schreef:Het viel op dat die klaver stond op de plaats waar er vorig jaar graafwerken door kabelleggers gebeurd zijn. Is die opgedolven ? Is daar grond van elders aangebracht ?
Volgens het www is die hier nu al "overal" te vinden (idd. afkomstig uit Middellandse-Zeegebied), toch nog nooit tegengekomen op onze vele tochten. Ik heb hier in de wijde omtrek nog nooit een bloeiend veld Inkarnaatklaver gezien ; en dat valt op ! (zie foto's op internet)
Z.

Knappe vondst terug Zwammer.
Is de kans dat dergelijke plant door graafwerken wordt opgedolven niet bijzonder klein, vermits die hier in het verleden niet voorkwam...?
Ja, natuurlijk, 't was maar een beetje brainstormen. Er kan hier eigenlijk geen zaadbank zijn, bij gebrek aan een historische aanwezigheid. Je kunt met meer kans de volgende fantasie laten spelen : kabelleggers zijn tegenwoordig allemaal Turken of Balkanmensen. Als die eens hun kleren of schoenen uitschudden, kunnen er meegebrachte zaden op de grond vallen. Ik zeg maar iets.... Very Happy
Z.
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op di 01 jun 2010, 16:31

Ik zie dat op waarnemingen.be Huttentut nu ook gevonden is in het midden van Gent. Zal ook wel 'ontsnapt' zijn of zo.

mvg

Wouter

wouter

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op wo 02 jun 2010, 09:02

Vanochtend te Wetteren aan het perron in een plantsoen Rankende helmbloem gevonden, tussen dennenschors. De eerste maal dat ik dat zie buiten een bos. Misschien aangevoerd met de schors.

mvg

Wouter

wouter

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 10 jun 2010, 00:37

waar kan ik aan een ruim én goedkoop assortiment vlinderlokkende planten geraken ? ga nu meestal bij 't Rozenland in Lede; Neos had me eens een adres bezorgd in Overmere maar ben dat ondertussen al lang kwijt gespeeld... waar gaan jullie om 'wilde' planten ?
graag ook enkele tips betreft meest geschikte vlinderplanten (vlinderstruik, zonnehoedjes...)
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op ma 14 jun 2010, 21:35

Gisteren tijdens een fietstochtje te Overmere 2 leuke plantenwaarnemingen:

- Korenbloem 1 ex in een wegberm niet ver van de sportvelden van Overmere. Het is zeker 10 jaar geleden dat ik er nog zag, het leek me een wild exemplaar.

- niet ver daarvan een schitterende sloot met tientallen bloeiende waterviolieren.

mvg

Wouter

wouter

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op za 19 jun 2010, 11:42

korenbloemen op terrein van Landuyt langs 'de langen end'...
http://waarnemingen.be/waarneming/view/48606003

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op za 19 jun 2010, 12:47

roelserik schreef:korenbloemen op terrein van Landuyt langs 'de langen end'...
Erik, zoals Christine al zei : heel mooi, maar waarschijnlijk ingezaaid. Als je goed kijkt, zit er ook Luzerne in en Gele ganzenbloem. En dat zijn typische bloemen voor dergelijke zaadmengsels.

Z. (met groeten van Christine)
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 19 jun 2010, 22:35

het is me wat hè met die ingezaaide/escape soorten : Kievitsbloem, Huttentut, Inkarnaatklaver, Korenbloem...
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 08 jul 2010, 23:52

de voorbije dagen toch weer enkele Zwanebloemen gezien langs veedrinkpoel Veerstraat
de groten hoop moet nog komen zeker Zwammer ?
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 17 jul 2010, 21:11

Zwammer schreef:
roelserik schreef:korenbloemen op terrein van Landuyt langs 'de langen end'...
Erik, zoals Christine al zei : heel mooi, maar waarschijnlijk ingezaaid. Als je goed kijkt, zit er ook Luzerne in en Gele ganzenbloem. En dat zijn typische bloemen voor dergelijke zaadmengsels.

Z. (met groeten van Christine)

langs het A. Nelepad (aan Donkmeer, nabij bezoekerscentrum) ook een partij Korenbloemen, eveneens ingezaaid ?
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op za 17 jul 2010, 23:20

tseef schreef:de voorbije dagen toch weer enkele Zwanebloemen gezien langs veedrinkpoel Veerstraat
de groten hoop moet nog komen zeker Zwammer ?
Ja, ik ben benieuwd of het weer zo'n explosie wordt zoals vorig jaar. Hoeft niet per se.
Z.
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 24 jul 2010, 23:49

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  wouter op za 24 jul 2010, 23:55

Juist - is zeer algemeen, heb er ook verschillende staan als 'onkruid' in de tuin.

mvg

Wouter

wouter

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op zo 25 jul 2010, 22:38

wouter schreef:Juist - is zeer algemeen, heb er ook verschillende staan als 'onkruid' in de tuin.

mvg

Wouter

zeer algemeen ? waarom dan nog maar 4 meldingen in 2010 ? of wordt misschien niet alles doorgegeven, omdat hij toch overal wordt gevonden ?
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Sdry op ma 26 jul 2010, 01:08

Wespenorchis is de algemeenste in België denk ik, betreft die ondersoorten weet ik het ook niet altijd goed, ik denk dat brede de courantste is, zo een beetje de "gewone".

Ik weet in elk geval zelf nog wel een aantal vindplaatsen zijn (die ik nog eens moet gaan tellen en ingeven).
Sdry

Aantal berichten : 405
Registration date : 29-03-07

http://natuurpracht.vps14.com/

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op ma 26 jul 2010, 23:31

daar vandaag er ook 2 gezien op den Dam, met daar dus ook die Zwanenbloem
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op di 27 jul 2010, 08:49

tseef schreef:zeer algemeen ? waarom dan nog maar 4 meldingen in 2010 ? of wordt misschien niet alles doorgegeven, omdat hij toch overal wordt gevonden ?
ZEER algemeen is nu ook niet het woord. Die stelt waarschijnlijk wat minder eisen dan de doorsnee orchidee. Je komt ze in ieder geval op redelijk wat plaatsen tegen. En ja, 4 meldingen in 2010, dat zegt wel iets over de relativiteit van de "waarnemingen", hé. scratch
Tenzij ik ze op een heel speciale plaats zou tegenkomen, zet ik die Brede wespenorchis niet op waarnemingen. Ik zet sowieso nooit gewone dingen op waarnemingen, zeker geen planten. Ik kan dan wel bezig blijven. Bij vogels is dat nog te doen. Als we in een mooi gebied een planteninventarisatie doen, zitten we al rap aan tussen de 150 en 200 soorten.
Hoe kan men dan via waarnemingen.be een verspreiding in kaart brengen van de huis-, tuin- en keukensoorten ? Tja, nu kunnen we weer gaan discussiëren, hé.
Dat in kaart brengen is in elk geval het doel van onze en andere plantenwerkgroepen. Alle gegevens worden verzameld in de Floradatabank. Zie ook www.plantenwerkgroep.be. Om het resultaat daarvan te zien, moet je eens in de Flora-atlas van Vlaanderen kijken. Bij mij ter inzage, tseef ! (weegt 5,2 kg, dus niet zo handelbaar) Very Happy
Z.
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 07 dec 2010, 00:34

Zwammer stuurde me kalender van de Plantenwerkgroep
Bijlagen
PWG Scheldeland 2011 kalender.doc Je hebt geen toestemming om bijlagen te downloaden.(307 KB) Gedownload 2 keer
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 27 jan 2011, 00:12

Zwammer, Maretak, kan dat ook 'geplant' worden, of is dat d'office altijd wild als je dat ergens tegenkomt, zeg maar pakweg ergens in een wijk in Lede ?

als je het aantal meldingen van de laatste 10 jaar bekijkt in Oost-Vlaanderen, toch zeldzaam te noemen !

http://waarnemingen.be/soort/view/7659?from=2010-11-27&to=2011-01-27&species=7659&prov=16&akt=0&maand=0&os=0&from=2001-11-27&to=2011-01-27&maand=0&prov=16&akt=0&os=0
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op do 27 jan 2011, 18:22

tseef schreef:Zwammer, Maretak, kan dat ook 'geplant' worden, of is dat d'office altijd wild als je dat ergens tegenkomt, zeg maar pakweg ergens in een wijk in Lede ?
Als je het aantal meldingen van de laatste 10 jaar bekijkt in Oost-Vlaanderen, toch zeldzaam te noemen !
Zeker een zeldzame plant ; ik weet er ook maar een paar staan. En dat zijn allemaal wilde, want meestal zitten ze in onze streken ergens hoog op een tak van een populier en ik moet de eerste zot nog zien die in een populier kruipt en er in slaagt om daar bovenin op een dikke tak zo'n ding aan de gang te krijgen. We hebben het zelf al eens geprobeerd in een appelaar en een perelaar, maar ... noppes. Er moet zeker nogal wat kalk in de bodem zitten.
Zaaien is dus mogelijk, als je de natuurlijke voortplantingswijze van Maretak (Viscum album) nabootst. In de natuur worden de witte bessen gegeten door een aantal vogels en, aan zijn naam te zien, blijkbaar ook de Grote lijster (Turdus viscivorus = Maretak-eter). De bessen zijn enorm plakkerig (Viscum, denk aan visceus) ; een andere naam voor Maretak is Vogellijm. Als een vogel een bes verorberd heeft, kuist hij zijn bek af en smeert daarbij de zaden in de groeven van de tak. En als de omstandigheden goed zijn, kruipt er een klein worteltje door de bast en komt in de sapbaan van de boomtak terecht en 't spel is vertrokken.
En het is dus kunstmatig al gelukt. Jaren geleden stond er in de Gentse Plantentuin een oude Meidoorn in de buurt van de serres. Iemand (prof ? student ? de hortulanus ?) heeft daar dus een bes in een spleet van een tak gewreven en die is dus aangeslagen. Ik heb hem nog gezien, maar een beetje later is de boom ter ziele gegaan en de maretak met hem.
Als je het zelf wilt proberen, ga je gang ! Er staan daar toch genoeg populieren achter uw deur ? Razz
Een weetje : volgens een prof is de kans op succes het grootst als de bessen afkomstig zijn van eenzelfde boomsoort als deze die je op het oog hebt voor de enting. Rolling Eyes
Eentje gevonden in Lede ? Da's altijd een leuke ervaring. Op welke boom stond die ?
'k Zou die maar op waarnemingen.be zetten.
Z.
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 28 jan 2011, 00:26

Zwammer schreef:
Eentje gevonden in Lede ? Da's altijd een leuke ervaring. Op welke boom stond die ?
Z.

zal er nog eens op letten, maar wat me stoort aan de waarneming is dat de Maretak in kwestie op manshoogte hangt...
ga één dezer proberen foto te nemen (als mijn toestel wil meewerken Rolling Eyes )
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op vr 28 jan 2011, 07:59

tseef schreef:
Zwammer schreef:
Z.
zal er nog eens op letten, maar wat me stoort aan de waarneming is dat de Maretak in kwestie op manshoogte hangt...
ga één dezer proberen foto te nemen (als mijn toestel wil meewerken Rolling Eyes )
Manshoogte ?? Waaaw, misschien toch een gelukte enting. Maar er zijn weinig mensen die zich daarmee bezighouden. Very Happy
En ? Welke boom ?
Z.
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 28 jan 2011, 11:56

Zwammer schreef:Manshoogte ?? Waaaw, misschien toch een gelukte enting. Maar er zijn weinig mensen die zich daarmee bezighouden. Very Happy
En ? Welke boom ?
Z.

Welke boom ? euh, ene met takken... Razz zal er straks nog eens op letten
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 03 feb 2011, 14:09

onze Kamperfoelie komt reeds in blad...
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op za 12 feb 2011, 15:17

En ? Hoe zit het met die maretak in Lede ? bounce
Z.
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 12 feb 2011, 17:57

Zwammer schreef:En ? Hoe zit het met die maretak in Lede ? bounce
Z.

nog goed dat je er me doet aan denken, zal vandeweek eens proberen een foto te maken... Rolling Eyes
tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op vr 04 maa 2011, 20:02

Zwammer, het is er eindelijk van gekomen... bounce

wat betreft dienen boom, dat laat ik aan jou over, heb daar geen verstand van
diene Maretak, je zou toch zweren dat het er ene is, niet ? Laughing
zoals ge kunt zien, op manshoogte ! ik heb nog mijn stoute schoen aangetrokken en bij die mensen aangebeld om te vragen of het hier om een enting gaat, maar ze gaven niet thuis, volgende week nieuwe poging...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op zo 06 maa 2011, 09:50

tseef schreef:Zwammer, het is er eindelijk van gekomen... bounce
wat betreft dienen boom, dat laat ik aan jou over, heb daar geen verstand van
diene Maretak, je zou toch zweren dat het er ene is, niet ? Laughing
zoals ge kunt zien, op manshoogte ! ik heb nog mijn stoute schoen aangetrokken en bij die mensen aangebeld om te vragen of het hier om een enting gaat, maar ze gaven niet thuis, volgende week nieuwe poging...
Tedju ! Wel een prachtstuk, hé. Natuurlijk is 't er ene !
Voor de boom : moeilijk, zenne, zeker op een foto. Maar we houden het op een Esdoornsoort. Je ziet op het einde van de takken precies de vruchtsteeltjes van de "helikopterkes".
Heel merkwaardig ! Maar toch al gemeld als gastheer van maretak.
Een interessant artikel staat op de site van AnneTanne : http://www.annetanne.be/kruidenklets/uit-de-kruidenmand/kruiden-k-z/maretak-viscum-album/
Daar verneem je ook de beste manier om er zelf eentje te zaaien.
Z.
Zwammer

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Pagina 7 van 10 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Terug naar boven