Planten

Pagina 1 van 10 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Ga naar beneden

Re: Planten

Bericht  neos1 op vr 06 apr 2007, 02:15

Niets speciaal, al vond ik deze overjaarse Lisdodde toch een foto waard.

Groetjes

Marc

neos1

Aantal berichten : 384
Registration date : 01-10-06

http://www.pbase.com/neos_marc

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Sdry op vr 06 apr 2007, 11:58

ik vind het een heel stijlvolle foto hoor
Sdry

Aantal berichten : 405
Leeftijd : 32
Registration date : 29-03-07

http://natuurpracht.vps14.com/

Bericht  Gast op wo 06 jun 2007, 13:19

er staat een partij reuzen-bereklauw langs de damstraat (konijnenwegske)

Gast
Gast

Bericht  Zwammer op vr 08 jun 2007, 15:36

roelserik schreef:er staat een partij reuzen-bereklauw langs de damstraat (konijnenwegske)

Oppassen voor de brandwonden ! Sommigen onderschatten het nog altijd, maar wij hebben er al de littekens van gezien.

Z.
Zwammer

Aantal berichten : 792
Leeftijd : 66
Registration date : 20-01-07

Bericht  Gast op ma 11 jun 2007, 12:20

aan onze botanicus 'zwammer'
onderstaande link toont foto's van kleine bosaardbei, ik zie daarin meer aardbeiganzerik aan de vorm van de vruchten, maar ik kan mis zijn... gr. erik

http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/bosaardbei.html

Laatst aangepast door op wo 13 jun 2007, 10:45; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Zwammer op ma 11 jun 2007, 22:39

roelserik schreef:aan onze botanicus 'zwammer'
onderstaande link toont foto's van kleine bosaarbei, ik zie daarin meer aarbeienganzerik aan de vorm van de vruchten, maar ik kan mis zijn... gr. erik

http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/bosaardbei.html

Tja, ik zie er ook geen bosaardbei in, klein of groot. Vrucht veel te rond.
Misschien zelfs geen aardbeiganzerik ; 't is moeilijk te zeggen vanop een foto, maar ik dacht onmiddellijk aan de schijnaardbei (Duchesnea indica). Die wordt als sierplant gebruikt en verwildert ook wel eens (staat in Berlare-broek). Jammer dat de bloemen er niet op staan, want die zijn GEEL ! Kijk eens naar http://hort.net/gallery/view/ros/ducin50.

Z.
Zwammer

Aantal berichten : 792
Leeftijd : 66
Registration date : 20-01-07

Bericht  Gast op wo 13 jun 2007, 10:35

schijnaardbei, die heb ik in den hof ook..., dacht al járen dat het aardbeiganzerik was!

maar toch liever de grote bosaardbei! (koffieschoteltje)

Gast
Gast

Bericht  Gast op wo 13 jun 2007, 11:52

Poelruit aan de vliegerkeswei...

Gast
Gast

Bericht  JAN op wo 13 jun 2007, 12:56

jaja da 's een goeie erik!
dat sms 'k volgend jaar eens rond: 'poelruit op de vliegerkesweide', tzal rap veel volk staan!

JAN

Aantal berichten : 751
Registration date : 11-11-06

Bericht  Gast op wo 13 jun 2007, 17:42

JAN schreef:jaja da 's een goeie erik!
dat sms 'k volgend jaar eens rond: 'poelruit op de vliegerkesweide', tzal rap veel volk staan!

t'jonge jan tocht... daar had ik zelfs nog niet aan gedacht! :whi: :707:

Gast
Gast

Bericht  Guest op zo 17 jun 2007, 13:13

Fantastisch, een 12-tal vruchten aan onze kiwi !
Dat wordt smullen in oktober !!!

Dimi

Guest
Gast

Bericht  Gast op zo 17 jun 2007, 19:40

mooi diwi... mooi!

Gast
Gast

Bericht  JAN op zo 17 jun 2007, 19:42

;-)

JAN

Grote Waternavel, een pest of een zegen?

Bericht  Neos op ma 18 jun 2007, 05:24

Canadese Gans, Nijlgans, Maghelaangans, Grote Waternavel... We worden er rijkelijk op getrakteerd.

Exoten komen onze contreien bewonen en bepaalde van onze eigen soorten laten het afweten. Wat doen we ermee?

Bestrijden? We oogsten wat we gezaaid hebben. We willen heel de wereld verkennen en dan nog wat souvenirs meebrengen.

Wel, hier zijn ze.

Of is het een vorm van evolutie? Naar het schijnt warmt de aarde op. Dacht dat het al eens in de middeleeuwen gebeurd was, zonder industrie en uitlaatgassen.

Eén ding is zeker, het is de kip met de gouden ei voor de al langs om meer geldzuchtige regeringen.

Zouden we niet beter heel de zaak op zijn beloop laten en ons aanpassen aan de omstandigheden?

Vroeger groeiden de sloten dicht met waterpest. Ook een cosmopolitische plant met oorsprong in Noord - Amerika. Als kleine snotter gingen we na het examen een visplaats 'dreggen'. Met een velowiel doorweven met pinnekesdraad. Dat aan een koord gebonden en dan maar tussen het 'kruid' gooien.

En maar trekken aan die koord, tot we geen adem meer hadden. Achter ons lag dan een berg waterpest, waar we de spartelende jonge zeeltjes van tussenhaalden voor het aquarium.
In een oud boekske over de Donk, vond ik nog foto's, van boeren, die met een roeiboot deze waterpest gingen ophalen om hun land mee te bemesten. Ge moet niet vragen...

We komen nu uit een periode dat de sloten en vijvers vrijwel onbegroeid waren vanwege de zure regen. . Velen kennen die dichtbegroeide vijvers en sloten niet eens.

En nu gaan we een dramma maken over een cosmopolitische plant, die bijna dezelfde eigenschappen heeft als waterpest. Beiden liggen niet echt in het voorkeurmenu van eenden en karpers. Waar de laatste ook weer geen inheemse soort is.
Eén ding is zeker, Waternavel haalt geweldig veel overtollige nitraten uit het water. Nitraten die véél te veel in onze wateren voorkomen door overbemesting.
Ook zorgt deze plant voor een prima afzetplaats voor vissen alsook een schuilplaats voor jongbroed. Deze vissen, werden lange tijd als onbelangrijk beschouwd, omdat men ze toch niet zag.
Behalve voor de hengelaar, zijn ze ook nog van grote betekenis voor visetende vogels.

Ken je nog Bertha, de koereiger? Die hoorde hier ook niet thuis. En de Zilverreigers, Lepelaars en nu wordt ons luchtruim bijna toegedekt door Vale Gieren..., Graszangers en Cetti's.

Het kan verkeren zei Bredero, ooit.

Rest ons nog een eventuele exotische oplossing te vinden om de vele fosfaten, die zich in onze wateren bevinden, te verminderen, zodat cyanobacterien en het bijhorende botulisme geen voedingsbodem meer hebben, dan kan het nog in orde komen.

Veel betere oplossing, vind ik, dan de mensen in het harnas te jagen door taksen hier en taksen daar op te leggen.

Voilà, ik heb gezegd.

Groetjes

marc
Neos

Aantal berichten : 1475
Leeftijd : 63
Registration date : 12-05-07

Bericht  JAN op ma 18 jun 2007, 07:41

dat komt ervan als ge zo vroeg opstaat ..

JAN

Bericht  tseef op ma 18 jun 2007, 08:48

Neos schreef:
Ken je nog Bertha, de koereiger? Die hoorde hier ook niet thuis. En de Zilverreigers, Lepelaars en nu wordt ons luchtruim bijna toegedekt door Vale Gieren..., Graszangers en Cetti's.

marc

dit zijn allemaal Europese soorten, daar kan je toch niets tegen hebben ? integendeel ! anders is het gesteld met Canadese Gans, Brulkikker, ... soorten die hier werden uitgezet of ontsnapt zijn...

misschien liever geen appelen met peren vergelijken ...
tseef

Aantal berichten : 18265
Leeftijd : 49
Registration date : 24-09-06

http://www.overmeersevogels.com

Bericht  Julien op ma 18 jun 2007, 22:56

Amai Marc, dat allemaal zo vroeg in de morgen, ik word er tureluurs van :504:

Maar enfin, ik vind het mooi gezegd, bovendien ik denk ook laat het zijn gang gaan we zullen wel zien wat het wordt :)
Julien

Aantal berichten : 327
Leeftijd : 59
Registration date : 26-03-07

Bericht  Gast op di 19 jun 2007, 10:27

Julien schreef:Amai Marc, dat allemaal zo vroeg in de morgen, ik word er tureluurs van :504:

Maar enfin, ik vind het mooi gezegd, bovendien ik denk ook laat het zijn gang gaan we zullen wel zien wat het wordt :)

< we zullen wel zien wat het wordt >

dan moet je Jezus niet zijn om over de vaart te lopen! :124:

Gast
Gast

Bericht  Gast op za 23 jun 2007, 17:50

voor den eersten keer ook bananen aan onze bananenplant in de living!

Gast
Gast

Bericht  Gast op za 23 jun 2007, 17:56

ook nog dit voor de liefhebbers:

MAANDAG 25 JUNI
Plantenexcursie in het Eetgoed te Serskamp (Plantenwerkgroep Scheldeland)

We nemen enkele waardevolle percelen van dit bosgebied onder de loep!

- Vertrek: 19u00 Kerk Serskamp
- Terug: als het donker wordt
- Meenemen: flora, loep, laarzen!!
- Inlichtingen: Danny en Christine Minnebo-Troch (09/367 95 49
of last-minute 0478/82 87 81

Gast
Gast

Bericht  JAN op za 23 jun 2007, 18:13

ja ik wou nog meegaan, maar 't probleem is dat den dag derachter mijn laatste examen is, tzal dus wrsl njet zijn :)
een week derna is 't ook van nachtvlinders, dat ga 'k peis 'k wel meedoen, kwestie dat we BuxtonSparkling eens het vuur aan de schenen kunnen leggen Wink

JAN

Bericht  Guest op zo 24 jun 2007, 08:00

roelserik schreef:voor den eersten keer ook bananen aan onze bananenplant in de living!

Dat zal ook den enigen keer zijn hoor Erik ! Een bananenboom draagt maar 1 keer in zijn leven vrucht. Zal nog wel eventjes duren voor die rijp zijn 8) !!! Hij zorgt er wel voor dat zijn voortbestaan na zijn dood is verzekerd door jonge plantjes aan te maken ! Goed kijken Erik rond de stam in de aarde en de jonge plantjes tijdig verplanten, dan moet je niet naar de winkel binnen een paar maanden hé.

Dimi

Guest
Gast

Bericht  Julien op zo 24 jun 2007, 10:18

roelserik schreef:voor den eersten keer ook bananen aan onze bananenplant in de living!

Allez, dan kan je binnenkort nog eens den aap uithangen ! Razz Razz Razz
Julien

Bericht  Gast op zo 24 jun 2007, 10:37

Dimi schreef:

Dat zal ook den enigen keer zijn hoor Erik ! Een bananenboom draagt maar 1 keer in zijn leven vrucht. Zal nog wel eventjes duren voor die rijp zijn 8) !!! Hij zorgt er wel voor dat zijn voortbestaan na zijn dood is verzekerd door jonge plantjes aan te maken ! Goed kijken Erik rond de stam in de aarde en de jonge plantjes tijdig verplanten, dan moet je niet naar de winkel binnen een paar maanden hé. Dimi

'die' banaan heb ik al van '91 dimi, tot nu heb ik steeds zijscheuten verder opgekweekt!

deze is nu meer dan 2m. met een zijdelingse scheut van 70cm en nog een 4-tal kleintjes aan de wortel, t'zal een hele klus zijn om die grote zijscheut te 'amputeren' maar dat is voor later... gr. erik

Laatst aangepast door op zo 24 jun 2007, 13:27; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast op zo 24 jun 2007, 10:40

Julien schreef:

Allez, dan kan je binnenkort nog eens den aap uithangen ! Razz Razz Razz

:whi: :grea: :805:

Gast
Gast

Bericht  Sdry op zo 24 jun 2007, 21:28

ik heb nogtans al een Musa paradisia ( ofzo) loa meerdere zomers na elkaar bananen zien krijgen ... t heel proces van bloem tot vrucht.
Sdry

Bericht  BuxtonSparkling op zo 24 jun 2007, 23:09

JAN schreef:ja ik wou nog meegaan, maar 't probleem is dat den dag derachter mijn laatste examen is, tzal dus wrsl njet zijn :)
een week derna is 't ook van nachtvlinders, dat ga 'k peis 'k wel meedoen, kwestie dat we BuxtonSparkling eens het vuur aan de schenen kunnen leggen Wink

Waar -wanneer -wat - hoe? Dat interesseert mij wel natuurlijk!
BuxtonSparkling

Aantal berichten : 278
Leeftijd : 45
Registration date : 04-12-06

http://www.flickr.com/photos/buxtonsparkling/

Bericht  BuxtonSparkling op ma 25 jun 2007, 08:45

Vrijdag 6 juli in Serskamp: Nachtvlinderavond- en excursie met Natuurpunt Scheldeland!
Om 21 uur in zaal Jeugdheem te Serskamp, Kerkstraat.
BuxtonSparkling

Aantal berichten : 278
Leeftijd : 45
Registration date : 04-12-06

http://www.flickr.com/photos/buxtonsparkling/

Bericht  Julien op ma 25 jun 2007, 10:22

BuxtonSparkling schreef:Vrijdag 6 juli in Serskamp: Nachtvlinderavond- en excursie met Natuurpunt Scheldeland!
Om 21 uur in zaal Jeugdheem te Serskamp, Kerkstraat.

Ha, misschien da'k ook ga, moet je inschrijven Question
Julien

Bericht  wouter op ma 25 jun 2007, 11:25

Eén ding is zeker, Waternavel haalt geweldig veel overtollige nitraten uit het water. Nitraten die véél te veel in onze wateren voorkomen door overbemesting.

Ja, maar als die Waternavel in de herfst-winter afsterft komen de opgenomen voedingsstoffen (stikstof/fosfor) toch tergu in het water: een nuloperatie dus - alleen als je de waternavel zou verwijderen haal je netto stikstof (van nitraat) uit het water.

mvg

Wouter

wouter

Aantal berichten : 854
Leeftijd : 43
Registration date : 08-12-06

Bericht  Gast op ma 25 jun 2007, 12:43

wouter schreef:

Ja, maar als die Waternavel in de herfst-winter afsterft komen de opgenomen voedingsstoffen (stikstof/fosfor) toch terug in het water: een nuloperatie dus - alleen als je de waternavel zou verwijderen haal je netto stikstof (van nitraat) uit het water.

mvg

Wouter

vorig jaar is in de vaart de waternavel inderdaad door de betrokken diensten met bootjes opgevist en aan de kant gelegd op die open plaats aan het pompgemaal, je kan nog zien waar het ligt! k'weet nie meer rond wa tijd dat het was gr. erik

Gast
Gast

Bericht  wouter op ma 25 jun 2007, 14:22

Heb de indruk dat waternavel nog uitgebreider voorkomt in de vaart dan vorig jaar. De zachte winter en warme april zal er wel voor iets tussenzitten zeker ?

mvg

Wouter

wouter

Bericht  Neos op ma 25 jun 2007, 15:06

Grote waternavel is van oorsprong een Noord-Amerikaanse plant en is daar niet zo explosief, omdat de waters daar minder nitraat bevatten.
Neos

Bericht  Neos op ma 25 jun 2007, 15:19

wouter schreef:

Ja, maar als die Waternavel in de herfst-winter afsterft komen de opgenomen voedingsstoffen (stikstof/fosfor) toch tergu in het water: een nuloperatie dus - alleen als je de waternavel zou verwijderen haal je netto stikstof (van nitraat) uit het water.

mvg

Wouter

Verbeter me als ik mis ben, Wouter, maar als die massa in de winter afsterft ontstaan er plaatselijk anerobe situaties, waarin bacterien het opnieuw vrijgekomen nitraat zullen denitrificeren tot stikstofgas dat gewoon het water verlaat in de atmosfeer.
Neos

Bericht  JAN op ma 25 jun 2007, 23:27

kpeis 't niet, maar 't rare is dat het enkel in de activiteitenfolder van NP nationaal staat, en niet op de site van scheldeland ..

JAN

Bericht  Gast op di 26 jun 2007, 09:09

kreeg in 2005 eens een sequoia, meegebracht uit amerika, met papieren!

nu toch al sterk gegroeid!

Laatst aangepast door op wo 04 jul 2007, 22:27; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  tseef op di 26 jun 2007, 09:24

'tis te hopen dat ge nog lang moogt leven nonkel Erik, want eer dat da groot wordt... Razz
tseef

Bericht  wouter op di 26 jun 2007, 10:10

Dag Neos,

In principe kan dit ja, maar het is meestal maar een klein gedeelte van de stikstof die verdwijnt.
Een groter probleem is de fosfor dat in de plant zit, dat kan je niet zomaar doen 'verdwijnen' uit het water.

mvg

Wouter

wouter

Bericht  Neos op di 03 jul 2007, 05:16

wouter schreef:Dag Neos,

In principe kan dit ja, maar het is meestal maar een klein gedeelte van de stikstof die verdwijnt.

Beter iets dan niets uiteraard. Alleen blijft het hier afwegen tov het toedekkend vermogen van die plant.

Een groter probleem is de fosfor dat in de plant zit, dat kan je niet zomaar doen 'verdwijnen' uit het water.

Juist daarom schreef ik in aanvang dat we daarvoor nog naar een oplossing moesten zoeken.

'k Weet niet of fosfor in de meersen zo'n probleem is. 'k Heb alleszins nog nergens enig teken van zichtbare cyanobacterien gevonden. 'k Bouw mijn theorie op de ratio van Redfield (of is die intussen achterhaald?). 'k Weet ook niet in welke mate waternavel fosfor opneemt. Trouwens, Wouter, hebben de vissen ook wel behoefte aan fosfor. Geen simpele zaak dus.

'k voel aan mijn ellebogen dat ik me hier op heel glad ijs aan 't begeven ben. Laughing
Neos

Bericht  Gast op wo 04 jul 2007, 22:33

op de donk aan de eendenkooi aanlegsteiger staan er ook sequoia's, maar géén reuzen! Metasequoia glyptostroboides (watercypres).

http://users.pandora.be/sequoiadendron/nl/loc/oostvlaanderen.html

Gast
Gast

Bericht  Gast op do 05 jul 2007, 11:01

Bijenkorfje 'gewone brunel' op d'helst

Speerdistel

Laatst aangepast door op do 05 jul 2007, 12:58; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  tseef op do 05 jul 2007, 12:10

mooi plantje ! zeldzaam ?

er zou hier wat meer over plantjes moeten geschreven worden, mij interesseert dat wel, maar ik ken er niet zoveel van... Embarassed
tseef

Bericht  Sdry op do 05 jul 2007, 12:23

Brunel is redelijk algemeen Razz
Sdry

Bericht  Gast op do 05 jul 2007, 17:52

roelserik schreef:ook nog dit voor de liefhebbers:

MAANDAG 25 JUNI
Plantenexcursie in het Eetgoed te Serskamp (Plantenwerkgroep Scheldeland)

We nemen enkele waardevolle percelen van dit bosgebied onder de loep!

hier het resultaat opgestuurd door danny & christine:

PWG Scheldeland

Planteninventarisatie kwartierhok
Hokcode : d3-36-32 Datum : 25 juni 2007
Omschrijving : Eetgoed, Serskamp
Streper : Danny Minnebo Aantal soorten : 93
Waarnemers : Christine Troch, Michaël Crapoen, Rudi Clinckspoor, Erik Roels, Jol Props

Achillea millefolium L. Duizendblad
! Achillea ptarmica L. Wilde bertram
Aegopodium podagraria L. Zevenblad
Alnus glutinosa (L.) Gaertn. Zwarte els
Angelica sylvestris L. Gewone engelwortel
Anthoxanthum odoratum L. Gewoon reukgras
Anthriscus sylvestris (L.) Hoffmann Fluitenkruid
Arrhenatherum elatius (L.) Beauv. ex J. et C. Presl Glanshaver
Athyrium filix-femina (L.) Roth Wijfjesvaren
Bellis perennis L. Madeliefje
! Berula erecta (Huds.) Coville Kleine watereppe
Bromus sterilis L. IJle dravik
Callitriche groep Sterrenkroos (G)
Calystegia sepium (L.) R. Brown Haagwinde
Carex remota Jusl. ex L. IJle zegge
Cerastium fontanum Baumg. Gewone hoornbloem
Cirsium arvense (L.) Scop. Akkerdistel
Cirsium palustre (L.) Scop. Kale jonker
Cirsium vulgare (Savi) Ten. Speerdistel
Crataegus monogyna Jacq. Eenstijlige meidoorn
Dactylis glomerata L. Kropaar
! Dactylorhiza maculata (L.) Soó Gevlekte orchis
Dryopteris dilatata (Hoffmann) A. Gray Brede stekelvaren
Epilobium hirsutum L. Harig wilgenroosje
Epilobium tetragonum L. Kantige basterdwederik
Epipactis helleborine (L.) Crantz Brede wespenorchis
Equisetum arvense L. Heermoes
Equisetum palustre L. Lidrus
Eupatorium cannabinum L. Koninginnenkruid
Filipendula ulmaria (L.) Maxim. Moerasspirea
Fraxinus excelsior L. Es
Galium aparine L. Kleefkruid
Galium palustre L. Moeraswalstro
! Galium uliginosum L. Ruw walstro
Geranium robertianum L. Robertskruid
Geum urbanum L. Geel nagelkruid
Glechoma hederacea L. Hondsdraf
Hedera helix L. Klimop
Heracleum sphondylium L. Gewone berenklauw
Holcus lanatus L. Gestreepte witbol
Holcus mollis L. Gladde witbol
Hypericum perforatum L. Sint-janskruid
Hypericum tetrapterum Fries Gevleugeld hertshooi
Impatiens glandulifera Royle Reuzenbalsemien
! Juncus acutiflorus Ehrh. ex Hoffmann Veldrus
Juncus conglomeratus L. Biezenknoppen
Juncus effusus L. Pitrus
Juncus inflexus L. Zeegroene rus
Lamium album L. Witte dovenetel
Lapsana communis L. Akkerkool
Lemna minor L. Klein kroos
Lolium multiflorum Lam. Italiaans raaigras
Lonicera periclymenum L. Wilde kamperfoelie
Lotus pedunculatus Cav. Moerasrolklaver
Lychnis flos-cuculi L. Echte koekoeksbloem
Lycopus europaeus L. Wolfspoot
Lysimachia nummularia L. Penningkruid
Lysimachia vulgaris L. Grote wederik
Lythrum salicaria L. Grote kattenstaart
Mentha aquatica L. Watermunt
Molinia caerulea (L.) Moench Pijpenstrootje
Myosoton aquaticum (L.) Moench Watermuur
Plantago lanceolata L. Smalle weegbree
Plantago major L. Grote weegbree
Poa annua L. Straatgras
Poa trivialis L. Ruw beemdgras
Polygonatum multiflorum (L.) All. Gewone salomonszegel
Polygonum hydropiper L. Waterpeper
Populus alba L. Witte abeel
Potentilla erecta (L.) Räuschel Tormentil
Prunella vulgaris L. Gewone brunel
Prunus avium (L.) L. Zoete kers
Pulicaria dysenterica (L.) Bernh. Heelblaadjes
Quercus robur L. Zomereik
Ranunculus acris L. Scherpe boterbloem
Ranunculus flammula L. Egelboterbloem
Ranunculus repens L. Kruipende boterbloem
Rubus fruticosus groep Gewone braam (Rubus fruticosus groep)
Rumex crispus L. Krulzuring
Rumex obtusifolius L. Ridderzuring
Rumex sanguineus L. Bloedzuring
Sambucus nigra L. Gewone vlier
Sonchus asper (L.) Hill Gekroesde melkdistel
Stachys sylvatica L. Bosandoorn
! Succisa pratensis Moench Blauwe knoop
Symphytum officinale L. Gewone smeerwortel
Trifolium dubium Sibth. Kleine klaver
Trifolium repens L. Witte klaver
Urtica dioica L. Grote brandnetel
Valeriana repens Host Echte valeriaan
Vicia cracca L. Vogelwikke
Vicia hirsuta (L.) S.F. Gray Ringelwikke
Viola riviniana groep Donkersporig + Bleeksporig bosviooltje

Gast
Gast

Bericht  JAN op do 05 jul 2007, 19:37

amai, eindelijk

JAN

Bericht  tseef op do 05 jul 2007, 23:58

miljaar, dat is er ook niet naast mijn gedacht ! laat maar komen die lijsten zou ik zeggen !
tseef

Bericht  JAN op vr 06 jul 2007, 00:23

ik zal morgen de notulen doen bij de nachtvlindertocht Wink

JAN

Bericht  tseef op vr 06 jul 2007, 00:24

goed idee JAN, als ge niet moet verven tenminste... Razz
tseef

Bericht  JAN op vr 06 jul 2007, 00:25

't zou goed werken nochtans. die nachtvlinders die in die verf plakken, hebt ge geen val nodig.

JAN

Plantjes in t'wild 1

Bericht  Gast op vr 06 jul 2007, 11:52

Begonnen met foto's van wilde planten, sommige kan ik voorlopig niet op naam brengen, met de hulp van 'Zwammer' (Danny & Christine) zal het wel lukken! deze correcties dan steeds: (D & C)

Voor correcties bij ev. foute naamgeving: erik.roels@telenet.be

De nieuwe foto's komen steeds in hetzelfde bericht! (edit...)
Ook de latere correcties steeds in hetzelfde bericht (edit...)
Foto's worden soms vervangen door andere (edit...)

Zie voor meer info in de plantengids van de K.U. Leuven:
http://www.kuleuven-kortrijk.be/bioweb/index.php?lang=nl&advanced=true

Bleekgele droogbloem

Brede wespenorchis (molenmeers)

Grote klis (aard schellebelle)

Klaproos (uitbergse straat)

Papegaaikruid (uitbergse straat)

Zwanebloem (scheestraat kalken)

Wilgenroosje (zandweg naar pleite)

Zandblauwtje (pleite)

Kromhals (pleite)

Koningskaars (pleite)

Jacobs kruiskruid (pleite)

Avondkoekoeksbloem (zandweg naar pleite)

Groot kaasjeskruid (bergstraat laarne)

Akkerwinde (scheldedijk)

Hagewinde (scheldedijk)

Heelblaadje(s) (noordlaan wetteren)

Rankende duivenkervel (noordlaan wetteren) Fumaria capreolata (D&C)

Gewone duivenkervel (eigen tuin)

Knoopkruid (kalken vaart)

Koninginnenkruid (kalken vaart)

Muurleeuwenbekje Cymbalaria muralis (D & C) (noordlaan wetteren)

Brunel (bijenkorfje) (noordlaan wetteren)

Speerdistel (pompgemaal)

St.Janskruid (eigen tuin)

Moederkruid (eigen tuin)

Klein Hoefblad (eigen tuin)

Vingerhoedskruid (eigen tuin)

Wilde Wingerd (Parthenocissus tricuspidata). (D & C) (eigen tuin)

Gehoornde klaverzuring (var. atropurpurea), een pestplant afkomstig van de bloemisten... (D & C) (eigen tuin)

Grote bosaardbei (eigen tuin)

Schijnaardbei (eigen tuin)

Bijenblad, uitgebloeid! (eigen tuin)

Reuzenberenklauw (damstraat)

Akkerdistel (pompgemaal)

Boerenwormkruid (kalken vaart)

Echte kamille (kalken vaart)

Engelwortel (kalken vaart)

Bereklauw (kalken vaart)

Rolklaver (molenmeers)

Grote lisdodde (molenmeers)

Grote wederik (molenmeers)

Grote kattenstaart (D & C) (molenmeers)

Harig wilgenroosje (D & C ) (eigen tuin)

Rose basterdwederik (eigen tuin)

Duizendblad (scheldedijk)

Hopklaver (molenmeers)

Kruipende boterbloem (molenmeers)

Smalle weegbree (molenmeers)

Ooievaarsbek, zachte (molenmeers)

Ooievaarsbek, slipbladige (molenmeers)

Robertskruid (eigen tuin)

Adelaarsvaren (bergstraat laarne)

Wilde kamperfoelie (D & C) (bergstraat laarne)

Grote waterweegbree (rode hoek laarne)

Korenbloem (hoekstraat laarne)

Brede lathyrus (D & C) (bergstraat laarne), een zuiderse soort die vaak als verwilderde tuinsoort voorkomt.

Veldlathyrus (molenmeers)

Vogelwikke (molenmeers)

Zevenblad (bergstraat laarne)

Streepzaad (rivierstraat beervelde)

Grote waternavel (kalken vaart)

Bijvoet (pompgemaal)

Hazepootje (witte villa)

Kruldistel (D & C) (pompgemaal)

Perzikkruid (pompgemaal)

Veenwortel, Polygonum amphibium (D & C), komt voor zowel op land als op water, drijvende vorm (molenmeers)

Reuzen balsemien (witte villa)

Wilde peen (vaart)

Witte honingklaver (pompgemaal)

Gestreepte witbol (D & C) (molenmeers)

Moeraswalstro (molenmeers)

Lievevrouwebedstro

Poelruit (molenmeers)

Smeerwortel (molenmeers)

Grote valeriaan (molenmeers)

Watermunt (molenmeers)

Kleine watereppe... (molenmeers), nog te bevestigen (D & C)

Gelderse roos (kalken vaart)

Glidkruid (eigen tuin)

Madeliefje (eigen tuin)

Vrouwenmantel (eigen tuin)

Laatst aangepast door op zo 05 aug 2007, 10:36; in totaal 51 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud