PROJECT: Wat met het ei in de wei?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

PROJECT: Wat met het ei in de wei?

Bericht  Peter Claus op ma 03 dec 2007, 10:28

VRIJWILLIG WEIDEVOGELBEHEER LANGS SCHELDE & DURME

Beste,

Het Regionaal Landschap Schelde-Durme plant in het broedseizoen 2008 een uitgebreid weidevogelproject in haar werkingsgebied. Zo worden in het kader van dit project diverse pakketten van maatregelen voorzien die het broedsucces van weidevogels bevorderen en waarop landbouwers kunnen intekenen. Voor het uitvoeren van één of meerdere beschermingsmaatregelen ontvangt de landbouwer een passende vergoeding.

Voorbeelden van maatregelen zijn: het plaatsen van nestbeschermers of nestmarkeerders, het wegjagen van kuikens, het verplaatsen van nesten en het inlassen van een rustperiode voor landbewerking (bijv. later maaien en extensieve beweiding).

De realisatie van dit project op het terrein is in sterke mate afhankelijk van de medewerking van landbouwers én vrijwilligers én van de samenwerking tussen beiden.Vrijwilligers spelen immers een belangrijke rol: bijvoorbeeld bij het zoeken van nesten of bij het plaatsen van nestmarkeerders. In het project treedt het Regionaal Landschap op als katalysator om deze samenwerking te doen groeien en te bestendigen tot een duurzaam weidevogelbeheer in de streek. Om dit proces van netwerking en samenwerking tussen de landbouw- en natuursector te stimuleren wordt op 1 maart 2008 een startdag rond vrijwillig weidevogelbeheer georganiseerd.

Om een goede vrijwilligerswerking op poten te kunnen zetten worden in de streek verschillende infovergaderingen ingericht. Met dit schrijven wordt u uitgenodigd op dergelijk infomoment, dat doorgaat op dinsdag 18 december 2007 om 20.00 uur in het Bezoekerscentrum Donkmeer (Festivalhal, Donklaan in Berlare). Op deze infoavond wordt het project uit de doeken gedaan en bekeken wat de rol van vrijwilligers uit de natuursector zou kunnen zijn.

Zin om weidevogelvrijwilliger te worden, maar kan je niet aanwezig zijn? Surf dan snel naar www.rlsd.be/weidevogels of neem contact op met het regionaal landschap op peter@rlsd.be of 09/267.84.28!

Met vriendelijke groet,

Peter Claus
Projectmedewerker

Laatst aangepast door op ma 03 dec 2007, 10:33; in totaal 1 keer bewerkt

Peter Claus

Aantal berichten : 211
Registration date : 15-10-06

Terug naar boven Go down

Re: PROJECT: Wat met het ei in de wei?

Bericht  Peter Claus op ma 03 dec 2007, 10:29

Sommigen van jullie krijgen vandaag of morgen hiervoor een persoonlijk uitnodiging in de bus!

Groeten,

Peter

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op ma 03 dec 2007, 10:42

de link naar die website werkt niet... Crying or Very sad

tseef

Aantal berichten : 13866
Leeftijd : 47
Registration date : 24-09-06

http://www.overmeersevogels.be

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op ma 03 dec 2007, 10:51

Komt vandaag of morgen in orde!

Voorlopig kunnen jullie terecht op www.rlsd.be!

Peter

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op ma 03 dec 2007, 10:54

ik weet niet of ik kan komen (sommige sukkelaars zitten in Brussel tot 10 uur 's avonds), maar ik vind wel een manier om mijn steentje bij te dragen aan dit project... bounce bounce bounce

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 04 dec 2007, 00:20

en Peter, is die link ondertussen al orde ?

by the way, bevalt je nieuwe job je ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op di 04 dec 2007, 13:10

www.rlsd.be/weidevogels is online (maar wel nog in opbouw...)

Tuurlijk bevalt m'n nieuwe job me! Kijk waarmee ik mag bezig zijn... Razz

Peter

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 05 dec 2007, 01:13

een lovenswaardig initiatief, grootschalig ook, heb er wel enkele bedenkingen bij, nee, geen kritiek, gewoon zaken waar ik bij stil sta : in hoeverre zal er worden meegewerkt door boeren en jagers ? het woordje vrijwillig staat hier centraal... zullen er voldoende manschappen op de been kunnen gebracht worden voor dergelijk project ? niet vergeten dat RLSD redelijk nieuw is... er is uiteraard de samenwerking met de reeds bestaande natuurverenigingen, maar die hebben natuurlijk ook andere projecten lopen, vogelwerkgroepen, uilenwerkgroepen, broedvogelinventarisaties enzovoort...

kan je misschien een woordje uitleg geven over de RLSD zelf Peter, want volgens mij voor een groot deel onder ons nog een nobele onbekende... scratch
door wie gefinancierd bijvoorbeeld ? Provincie ?

in elk geval, ik wil wel een paar kouters in Overmere gaan onderzoeken op de aanwezigheid van nesten van Kievit en eventueel andere soorten...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Neos op wo 05 dec 2007, 03:10

Ik ga mijn uiterste best doen om aanwezig te zijn.

Neos

Aantal berichten : 1475
Leeftijd : 61
Registration date : 12-05-07

http://www.pbase.com/neos_marc

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op wo 05 dec 2007, 06:05

tseef schreef:een lovenswaardig initiatief, grootschalig ook, heb er wel enkele bedenkingen bij, nee, geen kritiek, gewoon zaken waar ik bij stil sta : in hoeverre zal er worden meegewerkt door boeren en jagers ? het woordje vrijwillig staat hier centraal... zullen er voldoende manschappen op de been kunnen gebracht worden voor dergelijk project ? niet vergeten dat RLSD redelijk nieuw is... er is uiteraard de samenwerking met de reeds bestaande natuurverenigingen, maar die hebben natuurlijk ook andere projecten lopen, vogelwerkgroepen, uilenwerkgroepen, broedvogelinventarisaties enzovoort...

De mobilisatie van medewerkers wordt inderdaad een hele opdracht. Vandaar die vergadering op 18/12 hé! Daarnaast worden nog heel wat wervende initiatieven genomen!

De (vrijwillige) medewerking van boeren is essentieel in dit verhaal. Zonder medewerkende boeren, geen weidevogelbescherming. Maatregelen zullen enkel genomen worden op percelen in landbouwgebruik! De rol van vrijwilliger ligt hem in samenwerken met de boer: inventariseren, nesten markeren, jongen wegjagen, enz.

Als boeren instappen in dit project, krijgen ze voor bepaalde maatregelen een passende vergoeding. We hopen hen hiermee te motiveren!

In nederland zijn er heel wat positieve ervaringen met deze werkwijze en blijkt het effectief positieve effecten te hebben op het aantal jongen dat weidevogels groot kunnen brengen! Kijk maar eens op www.weidevogelbescherming.nl!

ik zorg voor een uitgebreidere toelichting de avond zelf!

Meer weten over het Regionaal Landschap Schelde-Durme? Surf maar eens naar wwW.rlsd.be, daar vind je alles wat je weten wil.

Peter

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  bosuil op wo 05 dec 2007, 22:45

:501: Mijn eerste reactie is ook 'applaus voor een nieuw initiatief in de regio'.

Peter Claus schreef: In nederland zijn er heel wat positieve ervaringen met deze werkwijze en blijkt het effectief positieve effecten te hebben op het aantal jongen dat weidevogels groot kunnen brengen!

Onder het motto 'bezint eer je begint' volgende bedenking :

Een tijdje geleden zag ik op de Nederlandse televisie een kritische reportage over het project 'Nederland Gruttoland'. Ik weet niet meer uit welke hoek het juist kwam. Maar het kwam er (meen ik mij ter herinneren) op neer dat de resultaten toch niet zo fantastisch waren ondanks de grote bedragen die er al met steun van de Nederlandse loterij gespendeerd waren. In praktijk gedroegen de vogels zich niet helemaal volgens de theorie.

Veerle

bosuil

Aantal berichten : 127
Leeftijd : 52
Registration date : 14-10-07

Terug naar boven Go down

Bericht  Neos op wo 05 dec 2007, 22:54

Heb er ook één en ander over gelezen, en daar zouden de boeren zich ook niet gedragen hebben zoals gepland, maar wel de centjes op zak gestoken hebben.

Ook bleek het plaatsen van nestmarkeerders vlug gekend te zijn door de kraaien en andere predatoren.

Maar laat ons de de kar niet voor het paard spannen en afwachten tot 18/12 en eens luisteren naar wat er te zeggen valt. Wink

Neos

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op vr 14 dec 2007, 09:05

Even een herinnering: komende dinsdag 18/12 wordt het weidevogelproject van het Regionaal Landschap Schelde-Durme uit de doeken gedaan in het bezoekerscentrum Donkmeer in Berlare (20.00 uur).

Meer info over het project vinden jullie alvast op www.rlsd.be/weidevogels!

Met vriendelijke groeten,

Peter Claus
Regionaal Landschap Schelde-Durme
p.a. Provincie Oost-Vlaanderen, dienst 81
Gouvernementstraat 1
9000 Gent
T: 09/2678428
F: 09/2678493
peter@rlsd.be
www.rlsd.be

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op di 18 dec 2007, 15:24

Tot vanavond! :welc:

Peter

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 18 dec 2007, 17:52

misschien morgen een verslag voor de thuisblijvers ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Neos op wo 19 dec 2007, 00:06

tseef schreef:misschien morgen een verslag voor de thuisblijvers ?

Is dat niet makkelijk. Men stuurt zijn kat want er zal toch wel een verslagske geschreven worden op 't forum... Niet persoonlijk bedoeld Tseef, want gij moest werken tot 22 uur.

Neos

Terug naar boven Go down

Bericht  bosuil op wo 19 dec 2007, 10:56

Ik weet het wel : "Een vliegende kraai weet meer dan een zittende ..."

Maar zolang we niet echt die zittende kraai zijn, zullen we nooit weten waarom ze is blijven zitten.

Eentje om over na te denken ...
en waarmee ik wil zeggen 'oordeel niet te snel'

:santa: Veerle

bosuil

Aantal berichten : 127
Leeftijd : 52
Registration date : 14-10-07

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 19 dec 2007, 14:13

Neos schreef:
tseef schreef:misschien morgen een verslag voor de thuisblijvers ?

Is dat niet makkelijk. Men stuurt zijn kat want er zal toch wel een verslagske geschreven worden op 't forum... Niet persoonlijk bedoeld Tseef, want gij moest werken tot 22 uur.

het is niet omdat ik niet KON komen dat ik niet wil meewerken hè, de real stuff gebeurd op het veld, niet in een vergaderzaal...
en er zijn natuurlijk altijd mensen die zich niet achter dit project kunnen scharen... ieder zijn mening...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 19 dec 2007, 21:58

zou er toch nog iemand iets willen posten over de avond van gisteren ? dit is tenslotte een forum waar de mensen nieuwsgierig zijn en waar er bericht wordt over allerhande evenementen...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Neos op do 20 dec 2007, 04:12

tseef schreef:zou er toch nog iemand iets willen posten over de avond van gisteren ? dit is tenslotte een forum waar de mensen nieuwsgierig zijn en waar er bericht wordt over allerhande evenementen...

'k Zou wel willen, Tseef, maar enerzijds is het zo simpel. Verenig boeren, jagers en landbouwers om samen te werken en anderzijds is het zo complex dat het hier moeilijk samen te vatten is in enkele zinnen. Misschien is het meer aangewezen dat de promotor, Peter Claus, hier eens meer uitleg geeft.

Neos

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 22 dec 2007, 22:18

wie een presentatie wil over het weidevogelproject (die werd gegeven vorige dinsdag in het bezoekerscentrum Donkmeer) : stuur een mailke naar tseef... presentatie van de hand van Peter Claus...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Julien op zo 23 dec 2007, 22:07

Dank u tseef, maar ik heb het reeds van hem gekregen en was daar die avond ook aanwezig, is/was interessant Very Happy

Julien

Aantal berichten : 327
Leeftijd : 58
Registration date : 26-03-07

Terug naar boven Go down

Bericht  Zwammer op ma 24 dec 2007, 07:17

tseef schreef:wie een presentatie wil over het weidevogelproject (die werd gegeven vorige dinsdag in het bezoekerscentrum Donkmeer) : stuur een mailke naar tseef... presentatie van de hand van Peter Claus...
Ik was daar ook, maar ik wil ze wel hebben, als 't niet té groot is.
Z.

Zwammer

Aantal berichten : 789
Leeftijd : 65
Registration date : 20-01-07

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op di 25 dec 2007, 20:58

in die presentatie staat de volgende zin : Vlaamse populatie fungeert mogelijks als ‘sink’
wat betekent 'sink' ? :700:

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op wo 26 dec 2007, 11:07

'k wist het ook niet maar google brengt meestal wel antwoord:

Opname ('sink') en emissie ('source') van broeikasgassen t.g.v. landgebruik

Door in te grijpen op het landgebruik of door aan bodembeheer te doen, kan de mens de uitstoot of opname van broeikasgassen door ecosystemen beïnvloeden. Bij uitstoot spreekt men van bronnen, bij opname van putten of 'sinks'. Globaal gezien vormen terrestrische ecosystemen een netto put voor CO2. Door een gericht bodembeheer zouden mogelijk ook de Vlaamse bossen, akkers en graslanden als C-put kunnen dienen, en op die manier bijdragen aan de realisatie van de Kyoto-doelstelling.

goed hé...

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 26 dec 2007, 13:19

wreed goed, maar hoe vertaal je dat naar een populatie Grutto's ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Jefken op wo 26 dec 2007, 16:30

tseef schreef:in die presentatie staat de volgende zin : Vlaamse populatie fungeert mogelijks als ‘sink’
wat betekent 'sink' ? :700:

zou dat 'stink' moeten zijn ??? Laughing

Jefken

Aantal berichten : 930
Registration date : 01-10-06

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op wo 26 dec 2007, 17:33

tseef schreef:wreed goed, maar hoe vertaal je dat naar een populatie Grutto's ?

simpel, efkes 'sink grutto' door google laten zoeken:

http://www.fryskegea.nl/default.aspx?artID=408

(Delfstrahuizen in 2003, Gerkesklooster in 2004, Aldeboarn/Fjurlannen in 2005).
Gebieden, waar jaarlijks wel veel weidevogels broeden, maar waar ze weinig broedsucces
halen, worden ‘sink-gebieden’ genoemd...

Rijksuniversiteit Groningen onderzoekt grutto’s op Warkumerwaard
Vogelliefhebbers kunnen helpen door kleurringen te melden

Broeden in landbouwgebieden wordt steeds moeilijker voor grutto’s. Biologen van de Rijksuniversiteit Groningen doen sinds 2004 elke lente onderzoek naar deze trekvogels in de omgeving van de Warkumerwaard. De uitkomsten van het onderzoek, dat wordt geleid door prof. dr. Theunis Piersma, kunnen als belangrijk uitgangspunt voor weidevogelbeheer worden gebruikt.

Het wordt voor grutto’s steeds moeilijker om te broeden in landbouwgebieden. Vrijwel alleen in weidevogelreservaten en gebieden met een vorm van agrarisch natuurbeheer worden nog veel van deze vogels aangetroffen. Dit heeft tot gevolg dat er clusters van relatief dichtbevolkte gruttogebieden zijn ontstaan met daar omheen vrijwel leeg gebied. Uit de nesten die nog in het reguliere agrarische land te vinden zijn, komen meestal weinig jongen voort, zeker wanneer nazorg door vogelbeschermers ontbreekt.
Dit is aanleiding voor tal van vragen, waarop biologen van de Rijksuniversiteit Groningen een antwoord willen vinden door middel van veldonderzoek op de Warkumerwaard. Wat is het effect van de versnippering van het broedgebied op de gruttopopulatie? Heeft de grootte van een reservaat invloed op het broedresultaat? Wat voor grutto’s broeden nog wel in het reguliere agrarische land? Het zou kunnen zijn dat oude vogels vanwege hun trouw aan hun broedplaats daar nog steeds zitten. Of zijn het juist jonge vogels die nog niet zo goed weten waar de beste broedgebieden zijn? Is er sprake van een ‘source-sink-systeem’, waarbij gebieden waar de aanwas van jonge grutto’s te laag is om de populatie in stand te houden, worden aangevuld met grutto’s vanuit gebieden waar een overbevolking is?

uit: http://www.natuurindicatoren.be/indicatorenportal.cgi?lang=nl&detail=591&id_structuur=35
De populatietoename van weidevogels in Vlaanderen is ogenschijnlijk in tegenspraak met resultaten van recent detailonderzoek naar het broedsucces, waarbij werd vastgesteld dat het broedsucces de laatste 20 jaar sterk is afgenomen. Dit suggereert dat de Vlaamse populatie een ‘sink’ is, waarbij de toestand van de percelen in het vroege voorjaar erin blijft slagen om veel volwassen vogels (ook uit omringende landen) aan te trekken, terwijl deze percelen niet kunnen bieden wat hun nesten en jongen nodig hebben om te overleven.

nog over boer en natuur (nederland):

http://www.boerennatuur.nl/nieuwsbrieven/mei2006.pdf

http://www.altwym.nl/modules/Bestanden/files/159DLN-Weidevogelmozaikbeheer%20in%20Noord-Nederland%20in%202000-2005.pdf

vlaanderen:

http://www.delevendenatuur.nl/inhoud/verschenen/06mei/pdfs/vermeersch0506.pdf

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 26 dec 2007, 20:37

bedankt voor deze info Erik !

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op do 03 jan 2008, 14:59

Er is soms behoefte aan nog eens een infoavond (of middag)? Zo krijgen de mensen die er op 18/12 niet konden bij zijn als nog een kans!

Zoja, iemand een voorstel van datum en locatie?

Peter

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op do 03 jan 2008, 23:56

denk dat de meeste geïnteresseerden wel aanwezig waren op de eerste vergadering, en voor mij alleen moet je natuurlijk geen bijkomende meer plannen, ik bel je binnenkort wel voor meer informatie...
tenzij er natuurlijk nog anderen zijn die nog eens willen bijeen komen om er het fijne van te weten, dan lezen we het hier wel zeker ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op wo 20 feb 2008, 09:31

Beste,

Wij nodigen u graag nog eens uit voor het startmoment van het weidevogelproject van het Regionaal Landschap Schelde-Durme dat doorgaat in het dienstencentrum in Zele op zaterdag 1 maart. De digitale uitnodiging vindt u hier:

http://www.rlsd.be/uploads/documentenbank/bce50d64b1b34111d1e3b19feccb8632.pdf

Inschrijven kan op dit e-mailadres: peter@rlsd.be!

Peter Claus
p.a. Provincie Oost-Vlaanderen, dienst 81
Gouvernementstraat 1
9000 Gent
T: 09/2678462
F: 09/2678493
peter@rlsd.be
www.rlsd.be

[url][/url][url]

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 20 feb 2008, 10:08

allen daarheen zou ik zeggen ! en zeggen dat ik weeral eens niet kan komen wegens huisvader zijnde... Wink

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op di 04 maa 2008, 10:46

Beste weidevogelvrijwilliger,

Het weidevogelproject is ondertussen op kruissnelheid. We hebben verschillende infomomenten achter de rug, er worden volop boeren gecontacteerd (met succes!) en ook de grutto's komen met mondjesmaat terug uit het warme zuiden. Het weidevogelseizoen komt er dus aan! Hoog tijd om dus om in actie te schieten.
Op de vragen 'wie doet wat, wanneer, waar en hoe?' hadden we graag een antwoord gegeven op woensdag 12 maart 2008. We organiseren dan immers een vormingsavond in het bezoekerscentrum Donkmeer (in de Festivalhal op de Donklaan, langsheen het A. Nelepad) in Berlare om 19.30 uur met volgend programma:

19.30 uur: Inleiding (Peter Claus, RLSD): het project nog even opfrissen
19.45 uur: Landbouwactiviteiten op grasland (Tania Vis, Boerenbond): hoe pakken boeren het beheer van hun hooi- en weilanden aan.
20.30 uur: Hoe vind ik een nest van een weidevogel? (Arjen Veltman): Arjen is een Nederlandse Lokeraar en heeft heel wat ervaring met het zoeken van kievitsnesten.
21.00 uur: Weidevogels monitoren (Peter Claus, RLSD)
21.30 uur: Waar kan ik weidevogels beschermen? (Peter Claus, RLSD): verdelen van de op te volgen percelen per vrijwilliger(s).
22.00 uur: Gezellig einde

Graag tot woensdagavond!

Peter Claus
Projectmedewerker

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op di 11 maa 2008, 16:25

Peter Claus schreef:Beste weidevogelvrijwilliger,

Het weidevogelproject is ondertussen op kruissnelheid. We hebben verschillende infomomenten achter de rug, er worden volop boeren gecontacteerd (met succes!) en ook de grutto's komen met mondjesmaat terug uit het warme zuiden. Het weidevogelseizoen komt er dus aan! Hoog tijd om dus om in actie te schieten.
Op de vragen 'wie doet wat, wanneer, waar en hoe?' hadden we graag een antwoord gegeven op woensdag 12 maart 2008. We organiseren dan immers een vormingsavond in het bezoekerscentrum Donkmeer (in de Festivalhal op de Donklaan, langsheen het A. Nelepad) in Berlare om 19.30 uur met volgend programma:

19.30 uur: Inleiding (Peter Claus, RLSD): het project nog even opfrissen
19.45 uur: Landbouwactiviteiten op grasland (Tania Vis, Boerenbond): hoe pakken boeren het beheer van hun hooi- en weilanden aan.
20.30 uur: Hoe vind ik een nest van een weidevogel? (Arjen Veltman): Arjen is een Nederlandse Lokeraar en heeft heel wat ervaring met het zoeken van kievitsnesten.
21.00 uur: Weidevogels monitoren (Peter Claus, RLSD)
21.30 uur: Waar kan ik weidevogels beschermen? (Peter Claus, RLSD): verdelen van de op te volgen percelen per vrijwilliger(s).
22.00 uur: Gezellig einde

Graag tot woensdagavond!

Peter Claus
Projectmedewerker

Ter herinnering! Exclamation

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op wo 12 maa 2008, 14:01

Vanavond ook op TV-Oost! Exclamation

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 12 maa 2008, 14:26

Peter Claus schreef:Vanavond ook op TV-Oost! Exclamation

jaja Peter, die madam had ne schone camera... Wink

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Peter Claus op do 13 maa 2008, 09:31

tseef schreef:

http://www.tvoost.be/nl/nieuws/2008-03-12/de-grutto-is-terug-in-de-kalkense-meersen/

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op do 13 maa 2008, 11:31

tseef schreef:

ik zag het anders tseef, die schone madam had ne camera... :whi:

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Weidevogelflits 1-2008

Bericht  Peter Claus op do 20 maa 2008, 10:02

1. Al weidevogels gezien?

Sinds begin maart zijn de grutto's teruggekeerd uit hun overwinteringsgebieden in Afrika. In de traditionele broedgebieden in onze streek (Kalkense meersen, Aubroeck, Rijckerskouter) zijn de grutto's volop aan het baltsen en om territoria aan het vechten. Ook de talrijkere kievit neemt weer zijn plekje in: de buitelende mannetjes zijn terug een vertrouwd beeld in het boerenland. Ook de scholeksterpaartjes zijn al waar te nemen op hun vertrouwde broedplekken.
Her en der duiken ook krakeenden en slobeenden op. Zomertalingen werden tot nu toe nog niet waargenomen in onze regio.

In Nederland werd al op 3 maart een kievitsei gevonden (het vroegste ooit). In onze regio werden al parende kieviten en grutto's waargenomen, maar een vastbroedende vogel werd nog niet gemeld. Momenteel zie je de kievitsmannetjes lustig nestkuiltjes 'draaien'!

2. Weidevogels monitoren

Meten is weten. Kennis over de broedlocaties van weidevogels in onze regio is het fundament voor het project. Met kennis van zaken kunnen immers boeren het meest efficiënt benaderd worden.

Een belangrijke taak voor de vrijwilligers is dus het verzamelen van broedgegevens. Interessant om weten is:
– Waar broeden welke soorten?
– Op welk perceel en welke teeltwijze?
– Wat is de broedperiode?
– Heb je alarmerende ouders met kuikens gezien?

Hoe pak je het best aan? Bezoek het gebied dat je wil opvolgen in het broedseizoen (15 maart – 15 juni) vrij regelmatig en noteer telkens op een topografische kaart de aanwezigheid van broedparen, alerte mannetjes, zangposten, alarmerende ouders, kuikens, enz. Topografische kaarten kan je gratis afdrukken via de website: http://www.gisoost.be. Ook luchtfoto's zijn daar te raadplegen.
In de handleiding die door het Regionaal Landschap werd opgesteld vind je een uitgebreid hoofdstuk dat beschrijft hoe je weidevogels kan inventariseren. Heb je de handleiding nog niet in handen? Bezorg ons een seintje, dan krijg je hem per post toegestuurd!

Op het einde van het broedseizoen kan je op basis van je notities op de stafkaarten nagaan hoe het met de weidevogels in je gebied is gesteld. Bezorg de verzamelde gegevens na het broedseizoen zeker aan de projectcoördinator van het Regionaal Landschap!

Leuk is om in april het aantal aanwezige broedparen en eind mei het aantal alarmerende oudervogels (die dus kuikens hebben) te tellen. Het verschil is het 'bruto territoriaal succes', maw hoeveel koppels een succesvol broedsel hebben gehad.

3. Nesten beschermen

Als er een overeenkomst is gemaakt met een landbouwer, kunnen de nesten worden beschermd. Indien je vreest voor de nesten op een bepaald perceel, kan je zelf de landbouwer benaderen om te vragen of je de nesten op zijn percelen mag beschermen. Je kan hiervoor de infofiche in bijlage gebruiken. Een medewerker van het Regionaal Landschap kan ook de landbouwer een bezoekje brengen. Via http://maps.google.be kan je hem duidelijk maken op welke percelen je de nesten wil beschermen.

Momenteel zijn er op de volgende plaatsen percelen waar aan nestbescherming kan worden gedaan: Kalkense meersen, Paardenweide, Rijckerskouter en Aubroek. Voor de Paardeweide zoeken we nog 1 vrijwilliger en in de Kalkense meersen 2 vrijwilligers. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij Peter Claus op peter@rlsd.be of 09 267 84 62.

4. Materiaal

Volgende zaken krijg je gratis te beschikking:

• Veldgids weidevogelbescherming
• Handleiding weidevogelbescherming
• Kaartmateriaal (zelf afdrukken kan via www.gistoost.be)

Indien je de bovenstaande zaken nog niet in je bezit hebt, contacteer dan Peter Claus op peter@rlsd.be of 09 267 84 62.

Als je nesten beschermt krijg je van het Regionaal Landschap volgende zaken ter beschikking:

• Set bamboestokken
• Veldboekje
• GPS (Garmin Etrex) + handleiding
• Vergunning om nesten en kuikens te verplaatsen
• Vergunning om percelen te betreden
• Contactgegevens van en info over de afspraken met de betreffende landbouwer(s)

5. Samen weidevogels kijken

Op zaterdagvoormiddag 5 april wordt een excursie georganiseerd in de Kalkense meersen om het balts- en broedgedrag van enkele weidevogelsoorten te bekijken. We verzamelen hiervoor aan de kerk van Kalken om 9.00 uur. Meebrengen: verrekijker, ev. Telescoop, klapstoeltje. Graag een seintje als je komt op peter@rlsd.be of 09 267 84 62.

6. Weidevogel-hotline

Tijdens het weidevogelseizoen kan je steeds terecht bij Peter Claus op 0474 28 52 13 met je vragen, opmerkingen, enz.

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Weidevogelflits 2-2008

Bericht  Peter Claus op do 20 maa 2008, 10:04

1. Al weidevogels gezien?

Gisteren werden in de Kalkense meersen al verschillende vastbroedende kieviten op nest gezien. Het weidevogelseizoen is dus definitief van start gegaan! Tref je in je gebied broedende kieviten aan, vraag dan de landbouwer of je het nest mag beschermen!

2. Samen weidevogels kijken

Op zaterdagvoormiddag 5 april wordt een excursie georganiseerd in de Kalkense meersen om het balts- en broedgedrag van enkele weidevogelsoorten te bekijken. We verzamelen hiervoor aan de kerk van Kalken om 9.00 uur. Meebrengen: verrekijker, ev. telescoop, klapstoeltje. Graag een seintje als je komt op peter@rlsd.be of 09 267 84 62.

3. Weidevogel-hotline

Tijdens het weidevogelseizoen kan je steeds terecht bij Peter Claus op 0474 28 52 13 met je vragen, opmerkingen, enz.

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  noumea op do 20 maa 2008, 11:46

Gisteren werden in de Kalkense meersen al verschillende vastbroedende kieviten op nest gezien. Het weidevogelseizoen is dus definitief van start gegaan! Tref je in je gebied broedende kieviten aan, vraag dan de landbouwer of je het nest mag beschermen!

Weidevogelseizoen is al een tijdje langer bezig dan gisteren... 8)
Een kleine 2-weken geleden waren er al enkele koppels kietvit aan het broeden op 't Rot en op de weide tussen de Oude Schelde en de Meerkens.

noumea

Aantal berichten : 129
Registration date : 05-12-07

Terug naar boven Go down

Bericht  Neos op do 20 maa 2008, 13:00

Nu het hier toch over Kieviten gaat. Deze vogel intrigeert me. Ik zag hem gisteren aan de oprijlaan van de Nieuwdonk. Deze heeft nog bruin-gele randjes aan scapulars en dekveren. Het is een 2de kalenderjaar vogel en die zou al gedeeltelijk moeten geruid hebben in het najaar en nog een gedeeltelijke rui, nu in februari-maart. Maar dat is met deze vogel niet het geval. Volgens de lengte van de kuif vermoed ik dat het om een mannetje gaat.

Is er hier en bolleboos die daar een verklaring voor heeft?

Neos

Terug naar boven Go down

Bericht  dingsken op do 20 maa 2008, 15:11

Op Broekmeers zag ik een kraai al een kievietsei roven, uiteraard onder uitbundig protest van de kieviet!

dingsken

Aantal berichten : 215
Registration date : 06-10-06

http://users.pandora.be/dingsken/website/

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 22 maa 2008, 14:54

Neos schreef:Nu het hier toch over Kieviten gaat. Deze vogel intrigeert me. Ik zag hem gisteren aan de oprijlaan van de Nieuwdonk. Deze heeft nog bruin-gele randjes aan scapulars en dekveren. Het is een 2de kalenderjaar vogel en die zou al gedeeltelijk moeten geruid hebben in het najaar en nog een gedeeltelijke rui, nu in februari-maart. Maar dat is met deze vogel niet het geval. Volgens de lengte van de kuif vermoed ik dat het om een mannetje gaat.

Is er hier en bolleboos die daar een verklaring voor heeft?

voor de leken onder ons : scapulars - feathers on the shoulder (also called lesser secondary coverts).

denk dat hij gewacht heeft met ruien tot gij terug waart Neos... Razz

iemand ?

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op wo 06 aug 2008, 00:08

las dit op NP Gent :

05/08/2008 - GSP
Drongen-Baarle - Keuzemeersen
Graszanger: 1 (zangpost, perceel waar beest zit wordt later gemaaid)

misschien moet het RLSD zijn aktiviteiten volgend jaar uitbreiden naar onder andere Graszanger, want sedert er gemaaid werd in Molenmeers, geen vogel meer te horen of te zien... Shocked

tseef

Terug naar boven Go down

Weidevogelseizoen terug van start!

Bericht  Peter Claus op ma 16 maa 2009, 09:11

zondag 8/3 werd in Nederland het eerste kievitsei gevonden (een heuse gebeurtenis aldaar!). Ook in de Kalkense meersen werd vrijdag een broedende kievit opgemerkt. Ondertussen nemen ook de scholeksters opnieuw hun stekje in en zijn de grutto's met mondjesmaat aan het terugkeren uit warmere streken. Het weidevogelseizoen is dus door de vogels zelf in gang geschoten!

Zin om ook dit jaar weer rond weidevogels actief te zijn? Neem dan zeker contact op met me.

Peter Claus
Projectmedewerker

p/a Provincie Oost-Vlaanderen, d81
Gouvernementstraat 1
9000 Gent
Tel.: 09 267 84 62
GSM: 0474 28 52 13
Fax: 09 267 84 93
E-mail: peter@rlsd.be
Website: www.rlsd.be

Peter Claus

Terug naar boven Go down

Bericht  tseef op za 19 sep 2009, 00:25

Het Regionaal Landschap Schelde-Durme reikt ieder jaar "de Gouden Grutto" uit aan de medewerkers van hun weidevogelproject, en dit jaar werden de boeren/vogelaars van de Molenveldkouter te Overmere beloond cheers

de bijhorende fles Dauwdruppel vond ik trouwens ook wel ok, nietwaar Zwammer ? Wink

best wel een bijkomende motivatie om ook volgend seizoen in deze toch wel bijzonder interessante kouter weer op zoek te gaan naar broedende Grutto's, Scholeksters, Gele Kwikken, Veldleeuweriken, Roodborsttapuiten, Blauwborsten, Kwartels...

tseef

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud Vandaag om 18:56

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: